Sentència pionera
El TC avala que una mare soltera dobli el permís de maternitat
L’alt tribunal reconeix a una família monoparental el dret a les 26 setmanes

Per primera vegada una mare soltera ha aconseguit que el Tribunal Constitucional (TC) li reconegui el dret a doblar el permís de maternitat i tenir el mateix temps, 26 setmanes, per cuidar el seu fill que si aquest hagués nascut en una família amb dos progenitors. Els magistrats de l’alt tribunal ja s’havien mostrat disposats, en abstracte, a reconèixer aquest dret a les famílies monoparentals i ara, per primera vegada, una treballadora ha guanyat un cas al respecte. "Són els drets de la meva filla i de la nostra família, se’ns estava discriminant i això no ho podia consentir", afirma Emilia (nom fictici per preservar el seu anonimat) en conversa amb EL PERIÓDICO.
L’empleada, membre de l’Associació de Mares Solteres per elecció, afiliada de CCOO de Catalunya i assessorada pel seu gabinet, va decidir lluitar als tribunals per equiparar el seu permís de maternitat amb el d’una família tradicional. El seu periple judicial va acabar el 2 de desembre, quan des del TC li van notificar la sentència que li donava la raó i invalidava tots els recursos de la Seguretat Social, que insistien que ni Emilia ni el seu nadó estaven discriminats per la legislació espanyola.
"Et trobes que allargues les 16 setmanes de permís amb vacances i pots estar amb el teu nadó cinc mesos i escaig, però després ja has de tornar a la feina i posar-lo en una escola bressol, si l’accepten i t’ho pots permetre, o recórrer a avis o familiars. Una família biparental ho té molt més fàcil, econòmicament i logísticament no té res a veure", opina.
"Aquesta sentència és la primera del Tribunal Constitucional que reconeix la vulneració del dret fonamental a la igualtat i no discriminació a una mare treballadora i, en conseqüència, anul·la tot el procediment judicial i administratiu i obliga l’INSS a reconèixer el dret a gaudir de les setmanes per cura de menor que corresponien a l’altre progenitor al ser una família monoparental", afirmen des del sindicat.
Llarga batalla judicial
Notícies relacionadesLes famílies monoparentals, com la d’Emilia, han anat guanyant el pols a l’Estat, que per defecte s’hi ha anat oposant i ha anat destinant recursos públics als tribunals per denegar la possibilitat d’ampliar els permisos de maternitat o paternitat.
"Una casa on només entra un sou no es pot permetre una reducció de jornada. Impossible", afirma Emilia. "A més, moltes empreses tenen molt poca sensibilitat amb la conciliació", afegeix. Aquesta treballadora prefereix mantenir l’anonimat, ja que està pendent que la Seguretat Social li comuniqui si podrà exercir ara les setmanes de permís que li ha reconegut el TC –cosa que li requerirà coordinar-se amb l’empresa– o si rebrà una indemnització d’algun tipus.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos