Consum
El Black Friday obre la campanya de Nadal amb més control del frau
Facua demana al Govern canviar la llei per fer públics els noms dels infractors
Un comercio anuncia en sus pantallas descuentos del 50% por el Black Friday /
Poques relacions hi ha més contradictòries que la dels consumidors amb el Black Friday, el dia principal del qual és avui. No hi ha enquesta d’intenció de compra que li atribueixi a aquesta campanya de descomptes prèvia al Nadal menys d’un 60% de públic. Ni, alhora, enquesta que mostri un àpex de confiança en els descomptes. La participació és massiva, però la sensació de frau, també. L’última mostra d’aquesta suspicàcia és una enquesta de Facua a gairebé 2.000 dels seus associats que conclou que el 99,6% sospita dels descomptes. Tres quartes parts de la mostra estan convençudes que cometen aquest frau la majoria de comerços.
Ofertes irreals
Notícies relacionadesL’OCU, l’altra gran associació de defensa dels consumidors del país, xifrava aquesta setmana el fenomen. El seu seguiment de preus indica que, a principis d’aquesta setmana (quan la majoria de companyies comencen a promocionar els descomptes més agressius) el 71% de les ofertes no eren reals. El 29%, perquè el producte en qüestió podia comprar-se al mateix preu fa un mes o dos. El 42%, perquè es podia trobar fins i tot més barat fa un temps. "Un esdeveniment comercial tan important, requereix un control important del mercat", denunciava aquest dijous al matí, vigília del Black Friday oficial (29 de novembre), Rubén Sánchez, secretari general de Facua.
Aquest portaveu reconeix que la vigilància pública sobre aquestes pràctiques està millorant, però creu que es podria fer molt més. Per exemple, digitalitzar més els treballs d’inspecció en moltes comunitats autònomes –"molts acudeixen a les botigues durant les rebaixes a mirar coses banals", va criticar Sánchez– o posar en marxa un projecte de reforma de la llei de consum perquè el ministeri estigui obligat a fer públic el nom de tota empresa infractora.