Deu anys de trampolí de ‘start-ups’

El 4YFN, l’espai dedicat a les empreses emergents de base tecnològica, estrena la 10a edició amb la presència de referents de l’ecosistema català com Fractus, Tiendeo o Factorial, i consells d’emprenedoria i inversió.

Deu anys de trampolí  de ‘start-ups’

Paula Clemente

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La missió de David McClelland, mestre de cerimònies, és propiciar el tret que dona arrencada formal al 4YFN (4 Years From Now). Per a això tria una cita de Steve Jobs: "La creativitat és simplement connectar coses", perquè, segons ell, "aquests pròxims quatre dies van precisament de connectar coses". Aquest any, aquesta trobada que organitza l’MWC pensada per ajudar les start-ups a impulsar les seves propostes de negoci arriba a l’edició número 10, cosa que ha fet que sigui la més gran fins ara.

L’esdeveniment es distribueix en dos pisos (el doble que l’any passat), compta amb més de 900 empreses (un volum que supera, per primera vegada, el dels congressos previs a la pandèmia) i ha sumat més peticions de grans empreses per interactuar-hi que mai, segons van revelar ahir en l’acte inaugural els seus dos principals responsables, Yossi Vardi i Pere Duran.

"Les start-ups s’han convertit en un actor molt important de l’economia moderna i això, que avui és evident, no ho era fa 10 anys. El millor exemple és que un esdeveniment com aquest sigui al centre d’un congrés com l’MWC", va reflexionar Duran, director general del 4YFN. "Fins fa 15 anys, la innovació era monopoli de les grans organitzacions (negocis, acadèmia, institucions governamentals…), però internet ha ho democratitzat", va apuntar Vardi, el seu president. "Avui pots comprar un ordinador per 200 dòlars, obrir un compte en qualsevol proveïdor d’espai al núvol i contractar internet, i pots entrar en el negoci o, almenys, trobar una prova de concepte de la teva idea", va desenvolupar.

Els que més de prop han viscut aquesta evolució són les empreses que, com ells, recorrien aquest camí quan amb prou feines estava marcat. La primera, Fractus, que, asseguda al costat de Tiendeo o Mitiga, va explicar en aquest mateix escenari del 4YFN com els mòbils de tot el món han perdut l’antena visible gràcies a la seva tecnologia i com van passar de gairebé haver de tancar a ser una empresa que factura 200 milions de dòlars a l’any, des de Barcelona.

Notícies relacionades

Els cofundadors d’aquestes tres firmes catalanes van recomanar als emprenedors que els escoltaven, entre altres coses, tenir mentalitat internacional i assumir que un projecte d’aquest tipus requereix dedicació 12 hores al dia sense excuses i lidiar constantment amb la incertesa. Una estona abans, també Jordi Romero, de Factorial, va apuntar cap al factor humà com un dels elements a què prestar més atenció. I Cristina Fonseca, d’Indicco Capital Partners, va compartir un decàleg que va en una línia semblant: construeix un producte fantàstic, contracta un gran equip, no menteixis, busca rondes de finançament conforme amb el valor que creus que puguis aconseguir, elegeix un soci capitalista que t’encaixi, respecta els socis i pensa en clau marató, no carrera.

El que també va posar de manifest aquest primer dia de congrés és l’altíssim interès que suscita la intel·ligència artificial (IA). Una taula rodona conformada per directius de Techleap, Elaia, Cathay Innovation i Chamaleon va evidenciar que no utilitzar la IA per simplificar determinades rutines és, per als inversors, un indicador d’alerta, com ho era fa uns anys no tenir sistemes de captació i analítica de dades.