El Prat avisa que està arribant al límit de rutes intercontinentals

L’aeroport alerta que "ben aviat" no podrà satisfer la demanda de les companyies

El Prat avisa  que està arribant  al límit de rutes intercontinentals

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

L’aeroport del Prat ha sumat un total de 50 rutes intercontinentals aquest 2023. És la xifra més elevada registrada mai, per sobre de les 47 de l’any 2019. Però al pas que va, no en podrà assumir gaires més, asseguren els gestors. "Encara hi ha marge, però en un període breu es pot arribar al pic", va avisar ahir la nova directora de la infraestructura, Eva Valenzuela, nomenada per Aena el mes de juliol passat.

Amb to conciliador, la responsable de la infraestructura no va esquivar el debat sobre l’ampliació de l’aeroport barceloní (les propostes de modernització continuen proliferant), però prefereix posar els seus tècnics a disposició de la taula política encara sense constituir.

Valenzuela va tornar a explicar que tot depèn dels horaris que demanin les aerolínies per als vols. Si, com passa normalment, les companyies continuen optant per slots de primera hora del matí, quan l’aeroport està més saturat, per oferir serveis més competitius, la capacitat del Prat se’n ressentirà abans. Però va preferir no donar dates ni números. Només va esgrimir les xifres del novembre passat, que amb 3,8 milions de passatgers ha suposat el millor novembre de la història de l’aeròdrom de Barcelona.

Vorejant els 50 milions

El mes passat va suposar un augment del 18,1% més en relació amb el mateix període del 2022, va seguir Valenzuela en la que va ser la seva primera trobada amb mitjans de comunicació des que va arribar a la direcció. De fet, d’aquests 3,8 milions, un total de 2,7 milions procedien de vols internacionals i la resta, de nacionals. No obstant, aquest brillant novembre i el que queda d’any no aconseguirà superar les dades prepandèmia, ja que segurament es tancarà el 2023 vorejant els 50 milions.

"Aquest novembre ha sigut el primer mes en què se superen les xifres de 2019, la demanda està molt estimulada. Les companyies aèries posen els seients al mercat i cal tenir en compte que només amb un 0,9% més d’oferta de les companyies ha comportat un 4,3% de passatgers, cosa que significa que és una demanda robusta", va dir la directora. També va aprofitar per recordar les inversions que Aena ha realitzat al Prat en els últims temps i les que preveu fer ben aviat. "Des del 2017 s’han gastat 400 milions a Barcelona, dels quals 100 han sigut per a la T2 i seguirem en la política d’inversió en l’aeroport", va assegurar Valenzuela, que va puntualitzar que la taula que ha de decidir què fer amb la modernització de les instal·lacions també determinarà quin tipus d’obres s’hauran d’afrontar.

Notícies relacionades

Una de les millores que més celebraran els passatgers de les instal·lacions barcelonines seran els canvis en el control de seguretat dels equipatges de mà. El pròxim estiu, primer a la T2 i posteriorment a la T1, es canviarà el sistema de vigilància per un de més sofisticat que permetrà que els viatgers no hagin de treure ni els líquids ni els aparells electrònics de les maletes que pugen a l’avió. "És un dels moments de més fricció", va admetre la directora.

El 2024 també serà l’any en què l’aeroport de el Prat complirà 15 anys de la inauguració de la T1, cosa que s’aprofitarà per organitzar diversos actes de celebració.

Temes:

Barcelona