Infraestructures de mobilitat

Territori ressuscita la construcció d’un segon túnel de Ferrocarrils entre Barcelona i Sant Cugat

VÍDEO: ALBERT HERNÁNDEZ / ACN

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Govern ressuscita el projecte de construir un segon túnel de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès. La nova galeria permetria ampliar el servei ferroviari i reduir el temps de viatge fins a Terrassa i Sabadell. Ho ha anunciat al Cercle d’Infraestructures aquest divendres la consellera de Territori, Ester Capella, en una intervenció en la qual el finançament del transport públic o la satisfacció pel recent acord pel traspàs de Rodalies han ocupat també gran part del discurs.

Obrir un altre túnel per a Ferrocarrils era en els plans de Territori des del 2019. Ara, l’actual equip de Capella ha tret del calaix el projecte i ha anunciat que ben aviat licitarà la redacció d’un estudi informatiu que analitzarà les diferents alternatives de traçat. Es tracta d’una obra cara i complexa perquè té un cost estimat de 900 milions d’euros i, només per estudiar-ne la viabilitat, es trigaran dos anys.

Estació de Ferrocarrils de Sant Cugat del Vallès /

ROBERT RAMOS

Multiplicar per 2,5 la capacitat

La infraestructura reduiria el temps de viatge en uns 15 minuts i multiplicaria per 2,5 la capacitat actual de transport, que passaria de 60 a 150 milions de viatges anuals, segons les estimacions de Territori. També «facilitaria la integració urbana de l’estació de Sant Cugat i permetria impulsar nous intercanviadors al centre de Barcelona per facilitar l’enllaç entre diferents operadors de transport», han assegurat.

Un dels túnels dels Ferrocarrils de la Generalitat ja perforats a Sabadell a l’altura de la plaça Major. /

MARIA BELMEZ / ACN

La recuperació d’aquesta obra, que formava part de la planificació tant de l’empresa ferroviària com del mateix departament des de fa quatre anys, s’explicaria després de l’entrada en funcionament dels nous trens de l’operadora de la Generalitat. L’objectiu sempre ha sigut convertir la línia del Vallès en un metro.

Dos corredors i nou alternatives

En els estudis inicials que s’han anat fent en aquest temps, han explicat des de la Generalitat, s’han analitzat dos corredors (Horta i Vallvidrera) i nou alternatives. Les dues alternatives més viables són que el túnel arribi fins a Lesseps i que el trajecte des del Vallès segueixi cap a la plaça de Catalunya o l’Arc del Triomf.

La consellera ha recordat que la línia del Vallès té «poc marge de millora» si no s’emprèn la construcció d’un altre túnel d’aquest calat. Amb la recuperació dels viatgers després de la pandèmia, la incorporació dels nous trens o l’adequació de la infraestructura de Ferrocarrils, hi ha «risc de saturació», ha advertit Capella.

Contrast amb Rodalies

Notícies relacionades

Ara mateix no poden circular més de 32 trens per hora i sentit al tram urbà i 24 trens cap a Sant Cugat. A més, alerten des de FGC, aquesta situació provoca aglomeracions a les estacions barcelonines de Provença i Gràcia. De fet, entre les 8.00 i les 9.00 hores, aquests trens es troben al 80% de la seva capacitat.

L’anunci de Territori es produeix precisament després de l’acord entre el Govern i l’Estat per traspassar Rodalies, que ha comportat una infinitat de declaracions i respostes, més enllà d’anuncis de vagues dels sindicats ferroviaris, que finalment han fet marxa enrere, o la designació d’un comissionat que han ‘fitxat’ de les files de l’Estat, com és Pere Macias, assegut a primera fila en la conferència.