Connexió territorial
Proposat un nou túnel ferroviari que connectaria el Vallès amb Barcelona i el Baix Llobregat
La plataforma Fem Vallès planteja una infraestructura subterrània de 2,5 km que passaria pel litoral de la capital catalana

L’associació Fem Vallès posa sobre la taula la proposta de construir un tercer túnel subterrani per millorar la connectivitat de la xarxa ferroviària i l’accessibilitat del Vallès, Barcelona i el Baix Llobregat.
Sota una mirada regional es vol construir un túnel de Rodalies que passi pel litoral de Barcelona, i que connecti així les tres capitals vallesanes –Terrassa, Sabadell i Granollers– amb Barcelona.
L’objectiu de la nova infraestructura, segons apunten des de Fem Vallès, és descongestionar les línies. A més, denuncien que Barcelona únicament disposa de dos túnels ferroviaris per travessar la ciutat i «estan al límit de la seva capacitat, paralitzant la possibilitat d’augmentar freqüències o l’establiment de nous serveis».
Connectar el Vallès: 2,5 km pel litoral
La proposta de l’associació és dibuixar un traçat pel litoral de 2,5 quilòmetres del nou túnel que se situaria entre l’estació de França i la del Morrot a Sants-Montjuic: «Es tracta d’un cost molt menor en comparació als altres projectes ferroviaris com el previst en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona». En aquest sentit, asseguren que el nou túnel permetria generar una «important, nova i cèntrica» estació de Rodalies al Moll de la Fusta.
No obstant, la proposta té una gran importància per a la regió metropolitana, ja que permetria l’establiment de dues línies circulars, i donaria servei al Vallès, el Baix Llobregat i el Barcelonès. Una primera baula operaria com una R7 prolongada i circular, des de la UAB a Barcelona a través de Castellbisbal i Cornellà i de Barcelona a la UAB a través de Montcada i Reixac.
La segona baula, més gran que la primera, circularia per les vies que avui dia utilitza FGC per a mercaderies (prèviament es canviaria l’ample de via a estàndard), pel corredor de l’R8, per les vies de l’R2 i el nou túnel proposat. S’ha de recordar que cap d’aquests dos serveis es pot realitzar a causa de la saturació dels túnels.
Segons Fem Vallès, el nou túnel no requeriria tuneladora i es podria construir per pantalles a cel obert, ja que circularia a poca profunditat. Tot i així, destaquen que el punt més complex de l’obra seria el pas sota la ronda Litoral i la línia 4 del metro.
Fem Vallès
El projecte, presentat en el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), ha sigut capitanejat per l’arquitecte sabadellenc i portaveu de Fem Vallès, Manuel Larrosa, i el president d’aquesta associació, Antoni Abad.
L’associació neix com a fruit de la constatació de la unitat productiva que representa el Vallès –Oriental i Occidental– i està formada per una de total de 23 entitats sindicals, col·legials i d’empresaris.
Notícies relacionadesEl principal eix de treball de l’entitat gira entorn de la necessitat d’una estructuració metropolitana i la dotació d’una ordenació territorial. El seu principal objectiu és potenciar la importància econòmica del Vallès i superar la condició de perifèria metropolitana en la qual el territori esmentat ha estat permanentment situat.
Llegeix totes les notícies de Granollers a EL PERIÓDICO Granollers, Terrassa, Sabadell, Rubí, Sant Cugat, Mollet del Vallès i Parets
- Temps Inundacions a Catalunya: la tempesta deixa arbres caiguts i carreteres tallades
- Desfasament total L’Hotel Ritz crida l’atenció als convidats del casament de Matamoros: el motiu
- Problemàtica creixent Educadors de l’entorn del Màgic de Badalona: «Veiem actituds violentes en els nois i no hi ha on atendre’ls»
- Conde del asalto Macropersecució a Montjuïc, per Miqui Otero
- Als 46 anys Mor el pilot català Raül Torras en la cursa de motos més perillosa del món
- Comerç El 80% de la població veu la feina en un supermercat com un ofici d’últim recurs
- Foc L’incendi d’un patinet elèctric provoca una gran fumarada a Cornellà
- Informe de la Cambra La ‘Catalunya estancada’: Els salaris són els mateixos que fa 20 anys i els treballadors produeixen un 12% més
- L’accés a la universitat Selectivitat 2023: dates, exàmens i novetats de les PAU, en directe
- Presumptes fraus massius Consum investiga set aerolínies de baix cost per la seva política d’equipatges de mà i seients