Serveis ambientals

Veolia integra la marca Agbar, però manté la d’Aigües de Barcelona

L’empresa francesa, que unificarà més d’un centenar de noms comercials, va augmentar un 9% la facturació el 2024

Veolia integra la marca Agbar, però manté la d’Aigües de Barcelona
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Veolia ha arrencat a Espanya el procés d’integració de marques més important de la seva història. La multinacional francesa, primer operador d’aigua del país i líder global en serveis ambientals, unificarà en els pròxims sis mesos més d’un centenar de noms comercials per operar sota una sola identitat: Veolia. Una de les excepcions serà Aigües de Barcelona, que preservarà la marca per raons contractuals, si bé quedarà plenament integrada a l’estructura del grup.

El director general de Veolia España, Daniel Tugues, va explicar ahir en una trobada amb mitjans que la decisió respon a la voluntat d’"actuar de forma harmònica" en un mercat en el qual la companyia vol projectar el seu abast real: aigua, energia i residus. "Tenim ganes d’Espanya", va resumir Tugues, que va remarcar que la potència mundial del grup –45.000 empleats i presència en 56 països– s’ha de fer visible també a escala local. La transició de marques serà ràpida: en mig any, la nova identitat començarà a veure’s en oficines, uniformes, vehicles i factures. A Catalunya conviurà inicialment amb la de Veolia, i en determinats casos es mantindran ensenyes històriques per obligacions amb socis o per contractes vigents, com passa amb Aigües de Barcelona, Ematsa (Tarragona) o concessions a Huelva i Múrcia. Agbar serà una de les que perdrà el nom.

Preocupacions compartides

Tugues va insistir que Espanya afronta un "desafiament ecològic extrem": escassetat hídrica, descarbonització, biodiversitat i necessitat d’infraestructures que no s’improvisen i que necessiten uns terminis per a projectes, permisos i execució. Segons assenyala una enquesta bianual de l’empresa, el 80% de la població reconeix els efectes del canvi climàtic, el 70% se sent vulnerable i el 72% creu que és preferible prevenir. "Són preocupacions que compartim i que estan ancorades en la ciència", afirma, recordant que el 75% del territori espanyol està en risc de desertificació.

Notícies relacionades

El responsable de la companyia va reivindicar la seva experiència acumulada a Xile, on va dirigir el cicle integral de l’aigua per a vuit milions de persones a Santiago. En la greu sequera del 2007-2008 la companyia va elaborar un llibre d’aprenentatges per evitar que la ciutadania tornés a patir talls. Entre les claus: noves fonts (dessalatge), recàrrega d’aqüífers i regeneració de l’aigua, una palanca estratègica gràcies a la qual, en els moments més crítics, "un terç de l’aigua de l’aixeta era reutilitzada" a l’àrea metropolitana de Barcelona. Precisament tot aquest coneixement és el que vol traslladar ara a Catalunya; va tornar d’allà a l’abril. "La pròxima sequera serà més violenta", va alertar Tugues, que defensa la necessitat de garantir un subministrament independent de la pluja. El grup està impulsant projectes ja acceptats per la Generalitat i pressiona per accelerar aquells que requereixen coordinació amb altres administracions.

Espanya s’ha convertit en un eix de creixement prioritari. El 2024, Veolia va destinar 300 milions: 50 per a adquisicions i 250 per a actius, terrenys i expansió. La previsió per al 2025 (a l’espera del tancament) i el 2026 és mantenir un volum semblant.