Els drets dels passatgers
El Parlament Europeu insta la Comissió a fer complir la gratuïtat de l’equipatge de mà
El ple del Parlament Europeu ha aprovat aquest dimecres una resolució crítica –tot i que no vinculant– amb les «polítiques i restriccions divergents» que apliquen les companyies aèries i en què recorden que l’equipatge de mà als avions, segons una sentència dictada pel Tribunal de Justícia de la UE fa nou anys, ha de considerar-se un «element indispensable» que no pot ser objecte d’un «suplement de preu». El text va rebre l’aval unànime de la comissió de peticions fa dues setmanes.
La resolució reclama harmonitzar a escala europea els requisits sobre la mida, el pes i el tipus d’equipatge de mà, així com l’equipatge facturat per a totes les companyies aèries que operen a la Unió Europea, perquè d’aquesta manera augmentarà la transparència i la protecció dels consumidors per al conjunt de viatgers aeris. A més, reclamen a la Comissió Europea que presenti mesures estratègiques concretes per aplicar la sentència del TJUE.
Els eurodiputats demanen que es defineixi l’abast i els requisits específics del pes i les dimensions «raonables» de l’equipatge de mà i abordar la complexitat de les normes la revisió del reglament actual. En el marc d’aquesta revisió legislativa, que la Comissió Europea ja ha posat en marxa, el ple demana a l’Executiu comunitari que abordi també altres àmbits que no estan clars i que donen lloc a costos ocults i addicionals, com l’assignació de seients o la complexitat de les ofertes de les companyies aèries en relació amb la seva política d’equipatges, que «restringeix» la possibilitat que els passatgers comparin ofertes i limita la seva capacitat d’elegir la millor oferta.
La moció no té caràcter vinculant, cosa que significa que a curt termini no tindrà cap tipus d’impacte directe, però sí que suposa una crida d’atenció a la Comissió Europea perquè revisi la legislació actual amb vista a millorar la protecció i informació dels passatgers aeris, reforçar els seus drets i garantir que les companyies aèries operen en condicions harmonitzades en un mercat liberalitzat.
Els eurodiputats consideren que les polítiques incoherents respecte a l’equipatge de mà permès per les diferents companyies aèries «podrien considerar-se una pràctica abusiva o deslleial», a més d’un repte per als viatgers que solen volar amb diverses companyies aèries o realitzen vols de connexió amb diferents aerolínies. També entenen que la llibertat de fixació de preus que es reconeix a les aerolínies al reglament que estableix les normes comunes per a l’explotació de serveis aeris, adoptat el 2008, no inclou els preus de l’equipatge de mà.
Notícies relacionadesSegons una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2014 –d’una demanda contra Vueling– l’equipatge de mà ha de considerar-se un «element indispensable» del transport dels passatgers, sempre que l’esmentat equipatge respongui a les «exigències raonables» relatives al seu pes i dimensions, i que el seu transport, per tant, no pot ser objecte d’un recàrrec en el preu. És a dir, les aerolínies no haurien d’estar cobrant per l’equipatge de mà que es porta a la cabina.
Cada companyia aèria té les seves pròpies normes sobre la mida de l’equipatge permès i les taxes que exigeixen als passatgers que de vegades són «discrecionals i arbitràries». A més, en cas de canvi de companyia aèria en el mateix trajecte, les dimensions de l’equipatge permès poden ser diferents. Tot això genera «confusió, molèsties, experiències de viatge menys còmodes, retards i, en ocasions, conflictes entre els passatgers i el personal de les companyies aèries, denuncia la resolució que va ser aprovada per unanimitat en la comissió de peticions del Parlament Europeu fa dues setmanes i sobre la qual aquest dimecres es pronunciarà el ple.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) Unió Europea Avions Parlament Europeu Aerolínies
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Eleccions a Extremadura María Guardiola: "Quan sento els meus adversaris em sembla que estan fora de la realitat"
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tres nits a la intempèrie Els desallotjats del B9 de Badalona després de passar la primera nit sota sostre: «Estava a punt de morir de fred, ja no aguantava més»
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Una llarga trajectòria aeronàutica PERFIL | Rafael Jiménez Hoyos, el conseller delegat de Level que pilota els seus propis avions
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
