Els drets dels passatgers
El Parlament Europeu insta la Comissió a fer complir la gratuïtat de l’equipatge de mà

El ple del Parlament Europeu ha aprovat aquest dimecres una resolució crítica –tot i que no vinculant– amb les «polítiques i restriccions divergents» que apliquen les companyies aèries i en què recorden que l’equipatge de mà als avions, segons una sentència dictada pel Tribunal de Justícia de la UE fa nou anys, ha de considerar-se un «element indispensable» que no pot ser objecte d’un «suplement de preu». El text va rebre l’aval unànime de la comissió de peticions fa dues setmanes.
La resolució reclama harmonitzar a escala europea els requisits sobre la mida, el pes i el tipus d’equipatge de mà, així com l’equipatge facturat per a totes les companyies aèries que operen a la Unió Europea, perquè d’aquesta manera augmentarà la transparència i la protecció dels consumidors per al conjunt de viatgers aeris. A més, reclamen a la Comissió Europea que presenti mesures estratègiques concretes per aplicar la sentència del TJUE.
Els eurodiputats demanen que es defineixi l’abast i els requisits específics del pes i les dimensions «raonables» de l’equipatge de mà i abordar la complexitat de les normes la revisió del reglament actual. En el marc d’aquesta revisió legislativa, que la Comissió Europea ja ha posat en marxa, el ple demana a l’Executiu comunitari que abordi també altres àmbits que no estan clars i que donen lloc a costos ocults i addicionals, com l’assignació de seients o la complexitat de les ofertes de les companyies aèries en relació amb la seva política d’equipatges, que «restringeix» la possibilitat que els passatgers comparin ofertes i limita la seva capacitat d’elegir la millor oferta.
La moció no té caràcter vinculant, cosa que significa que a curt termini no tindrà cap tipus d’impacte directe, però sí que suposa una crida d’atenció a la Comissió Europea perquè revisi la legislació actual amb vista a millorar la protecció i informació dels passatgers aeris, reforçar els seus drets i garantir que les companyies aèries operen en condicions harmonitzades en un mercat liberalitzat.
Els eurodiputats consideren que les polítiques incoherents respecte a l’equipatge de mà permès per les diferents companyies aèries «podrien considerar-se una pràctica abusiva o deslleial», a més d’un repte per als viatgers que solen volar amb diverses companyies aèries o realitzen vols de connexió amb diferents aerolínies. També entenen que la llibertat de fixació de preus que es reconeix a les aerolínies al reglament que estableix les normes comunes per a l’explotació de serveis aeris, adoptat el 2008, no inclou els preus de l’equipatge de mà.
Notícies relacionadesSegons una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2014 –d’una demanda contra Vueling– l’equipatge de mà ha de considerar-se un «element indispensable» del transport dels passatgers, sempre que l’esmentat equipatge respongui a les «exigències raonables» relatives al seu pes i dimensions, i que el seu transport, per tant, no pot ser objecte d’un recàrrec en el preu. És a dir, les aerolínies no haurien d’estar cobrant per l’equipatge de mà que es porta a la cabina.
Cada companyia aèria té les seves pròpies normes sobre la mida de l’equipatge permès i les taxes que exigeixen als passatgers que de vegades són «discrecionals i arbitràries». A més, en cas de canvi de companyia aèria en el mateix trajecte, les dimensions de l’equipatge permès poden ser diferents. Tot això genera «confusió, molèsties, experiències de viatge menys còmodes, retards i, en ocasions, conflictes entre els passatgers i el personal de les companyies aèries, denuncia la resolució que va ser aprovada per unanimitat en la comissió de peticions del Parlament Europeu fa dues setmanes i sobre la qual aquest dimecres es pronunciarà el ple.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) Unió Europea Avions Parlament Europeu Aerolínies
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE