Drets de passatgers
Equipatge de mà gratis als avions: ¿què canvia amb la moció del Parlament Europeu?
El ple del Parlament Europeu vota aquest dimecres una resolució crítica –tot i que no vinculant– amb les «polítiques i restriccions divergents» que apliquen les companyies aèries i en què recorden que l’equipatge de mà als avions, segons una sentència dictada pel Tribunal de Justícia de la UE fa nou anys, ha de considerar-se un «element indispensable» que no pot ser objecte d’un «suplement de preu». El text va rebre l’aval unànime de la comissió de peticions fa dues setmanes.
¿Quina és la situació actual?
Cada companyia aèria té les seves pròpies normes sobre la mida de l’equipatge permès i les taxes que exigeixen als passatgers que de vegades són «discrecionals i arbitràries». A més, en cas de canvi de companyia aèria en el mateix trajecte, les dimensions de l’equipatge permès poden ser diferents. Tot això genera «confusió, molèsties, experiències de viatge menys còmodes, retards i, en ocasions, conflictes entre els passatgers i el personal de les companyies aèries, denuncia la resolució que va ser aprovada per unanimitat en la comissió de peticions del Parlament Europeu fa dues setmanes i sobre la qual aquest dimecres es pronunciarà el ple.
¿Poden les aerolínies cobrar per l’equipatge de mà?
Segons una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2014 –d’una demanda contra Vueling– l’equipatge de mà ha de considerar-se un «element indispensable» del transport dels passatgers, sempre que l’esmentat equipatge respongui a les «exigències raonables» relatives al seu pes i dimensions, i que el seu transport, per tant, no pot ser objecte d’un recàrrec en el preu. És a dir, les aerolínies no haurien d’estar cobrant per l’equipatge de mà que es porta a la cabina.
¿És una pràctica abusiva?
Els eurodiputats consideren que les polítiques incoherents respecte a l’equipatge de mà permès per les diferents companyies aèries «podrien considerar-se una pràctica abusiva o deslleial», a més d’un repte per als viatgers que solen volar amb diverses companyies aèries o realitzen vols de connexió amb diferents aerolínies. També entenen que la llibertat de fixació de preus que es reconeix a les aerolínies al reglament que estableix les normes comunes per a l’explotació de serveis aeris, adoptat el 2008, no inclou els preus de l’equipatge de mà.
¿Què demanen els eurodiputats?
En primer lloc, harmonitzar a escala europea els requisits sobre la mida, el pes i el tipus d’equipatge de mà, així com l’equipatge facturat per a totes les companyies aèries que operen a la Unió Europea, perquè d’aquesta manera augmentarà la transparència i la protecció dels consumidors per al conjunt de viatgers aeris. A més, reclamen a la Comissió Europea que presenti mesures estratègiques concretes per aplicar la sentència del TJUE.
¿Cal reformar el reglament sobre serveis aeris del 2008?
Els eurodiputats demanen que es defineixi l’abast i els requisits específics del pes i les dimensions «raonables» de l’equipatge de mà i abordar la complexitat de les normes la revisió del reglament actual. En el marc d’aquesta revisió legislativa, que la Comissió Europea ja ha posat en marxa, el ple demana a l’Executiu comunitari que abordi també altres àmbits que no estan clars i que donen lloc a costos ocults i addicionals, com l’assignació de seients o la complexitat de les ofertes de les companyies aèries en relació amb la seva política d’equipatges, que «restringeix» la possibilitat que els passatgers comparin ofertes i limita la seva capacitat d’elegir la millor oferta.
¿Quin serà l’impacte de la resolució?
La moció no té caràcter vinculant, cosa que significa que a curt termini no tindrà cap tipus d’impacte directe, però sí que suposa una crida d’atenció a la Comissió Europea perquè revisi la legislació actual amb vista a millorar la protecció i informació dels passatgers aeris, reforçar els seus drets i garantir que les companyies aèries operen en condicions harmonitzades en un mercat liberalitzat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.