Empreses emergents

Marcos Alves, un emprenedor en sèrie

Cornellà Creació Fòrum convida el fundador d’ElTenedor a analitzar les claus de l’emprenedoria en el nou escenari econòmic

L’impulsor actual de LUDA Partners advoca ara per ajudar la digitalització de les farmàcies i la seva entrada en la venda ‘online’

Marcos Alves, un emprenedor en sèrie

JORDI OTIX

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Marcos Alves entra a la quarantena amb passaport d’acreditat emprenedor amb experiència. Amb 26 anys va fundar ElTenedor, una ‘app’ de reserves de restaurants després adquirida per Tripadvisor per més de 100 milions d’euros, cosa que va consolidar el seu paper com a valedor d’empreses emergents amb fonament. Premiumguest, MiResi, Traspacar, Vanylu, Scoolinary i Agrosingularity són alguns dels seus projectes. Ara confessa que dedica tots els seus esforços com a responsable d’expansió i creixement de LUDA Partners, dedicada als serveis de venda ‘online’ de parafarmàcia mitjançant la connexió amb laboratoris i a ajudar les farmàcies davant els problemes de subministrament i desproveïment de medicaments, últimament més greus a Espanya.

Alves assisteix aquest divendres a les trobades organitzades per Cornellà Creació, un fòrum de prestigi per a referents de l’emprenedoria i l’economia i altres àmbits, i pronunciarà una conferència. A la pregunta sobre com afecta les empreses emergents l’actual conjuntura econòmica, d’inestabilitat financera i pujada dels tipus d’interès, Alves reconeix que «emprendre sempre és difícil» però considera que la situació avui és, malgrat totes les incerteses, una mica més bona que fa una quinzena d’anys:

«S’ha democratitzat una mica l’emprenedoria, hi ha més informació, mètodes per progressar, experiències prèvies... però no hi ha una poció màgica, s’ha de portar a l’ADN empresarial, saber aprendre dels errors, ser resilient i positiu, veure el got sempre mig ple i tenir capacitat de crear equips». 

Qualsevol emprenedor és imatge viva d’empresari d’èxit potencial, tot i que s’obvien habitualment els desenganys viscuts i les amargors dels plans frustrats. Alves sí que reconeix que a l’actual univers d’emprenedors hi ha un canvi en el perfil general, hi apareix una nova tendència, que persones de més de 40 i 50 anys comencen nous negocis. «No sé si és qüestió de modes, però la gent es replanteja la vida i aprofita la seva experiència personal, la seva capacitat econòmica i explota el seu bagatge professional per començar a emprendre, però els més joves també continuen emprenent».

Sobre la situació actual d’alça de tipus, Alves admet que la pujada del preu del diner ha dificultat el finançament bancari, però que hi ha més flexibilitat a l’hora d’aconseguir recursos per a noves empreses. Els fons d’inversió i els ‘business angels’ continuen buscant bones idees i empreses emergents prometedores. «Però és cert que ara els inversors avaluen més els projectes, es valoren altres mètriques i no només el creixement ràpid, també s’estudia més la rendibilitat prevista», explica Alves.

LUDA Partners és una d’aquestes empreses emergents que fixa el model de negoci en la utilitat per als clients, en el seu cas, les farmàcies. La clau és ajudar en el procés de digitalització del negoci i en la diversificació dels ingressos, que s’aconsegueix en bona part en la venda de productes de parafarmàcia. LUDA Partners va aconseguir finançament per 2,5 milions d’euros per expandir-se l’any passat i ja supera les 3.000 farmàcies associades, a un ritme de 220 més mensuals. La clau és que el servei de LUDA no té costos fixos, un ‘win-win’ en el qual, a canvi d’una comissió per venda de parafarmàcia ‘online’, la farmàcia aconsegueix elevar la facturació i posar en marxa un canal de comerç electrònic i racionalització de proveïdors recolzat pel ‘software’ de LUDA. «LUDA no té magatzems, no té farmàcies, el que aporta és tecnologia, connectem els diferents agents del sector farmacèutic però no impactem en la seva manera de treballar», explica Alves. 

Notícies relacionades

A la pràctica, cada una de les més de 22.000 farmàcies que hi ha a Espanya sol treballar amb diverses distribuïdores, moltes cooperatives, que al seu torn tenen àmbits geogràfics limitats. LUDA aporta una solució ‘online’ a escala estatal, amb vocació transnacional, per a la venda a internet de productes parafarmacèutics (no medicaments). I algunes farmàcies han aconseguit que el 60% dels seus ingressos vinguin d’aquesta mena de productes. Gràcies als acords amb Glovo i Uber, LUDA és capaç de gestionar l’entrega al client del producte parafarmacèutic necessari en un parell d’hores, més ràpid que Amazon, al recolzar-se en les farmàcies pròximes al comprador.  

Paral·lelament, LUDA connecta les farmàcies associades i informa en temps real de la disponibilitat de medicaments. És un servei que ofereix al malalt una solució ràpida perquè el farmacèutic pugui localitzar on hi ha el fàrmac que necessita, una eina més per esmenar el mal endèmic de la ruptura del subministrament de medicaments, resultat de múltiples causes i necessitat de solucions.