Reindustrialització

L’era ‘post Nissan’ a Zona Franca arrenca amb la promesa de 1.000 llocs de treball el 2024

El D-Hub oficialitza l’arrendament dels antics terrenys de la marca japonesa, amb la intenció d’acoblar a mitjà termini fins a 70.000 vehicles elèctrics

RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Més de mil i una nits –concretament 1.019– han passat des que Nissan va comunicar als seus treballadors que tancava les seves fàbriques a Catalunya i el seu successor ha sigut ungit formalment. Dos anys, nou mesos i 13 dies des que la firma nipona va iniciar un terratrèmol que es cobraria fins a 2.500 llocs de treball directes, l’empresa D-Hub ha rubricat el protocol final per reindustrialitzar els terrenys que va deixar a Zona Franca. Sota la promesa d’ocupar més de 1.000 dels extreballadors ja el 2024 i generar una capacitat industrial que permeti acoblar el 2026 uns 70.000 vehicles de motor elèctric.

Aquest dilluns s’han congregat a la seu del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la propietària dels terrenys que fins ara ocupava Nissan, la plana major de les autoritats implicades en la reindustrialització. La ministra d’Indústria, Reyes Maroto, ha assistit en el que probablement sigui un dels seus últim actes abans d’abandonar el càrrec i centrar-se en la seva candidatura a l’alcaldia de Madrid. També el conseller d’Empresa, Roger Torrent, la d’Economia, Natàlia Mas, el president de Nissan España, Frank Torres, els representants sindicals i el president del CZFB, Pere Navarro; entre d’altres.

L’expressió «dia històric» ha sigut la més repetida pels assistents, que han rubricat aquest dimarts el tancament de la recerca del successor de Nissan. El D-Hub no era la primera opció, ni tampoc la més desitjada, i sobre seu sobrevolen dubtes sobre la seva solvència i capacitat de complir tots els compromisos que ningú nega. «Culminem amb èxit un procés que no ha sigut fàcil», ha reconegut Torrent. Però dels 17 candidats que formalment es van presentar a omplir els 517.000 metres quadrats que deixava Nissan, el D-Hub ha sigut el que ha prosperat.

Dubtes sobre la solvència del nou projecte

I és que el D-Hub neix de l’aliança entre les consultores catalanes QEV i Btech, que entre les dues el 2021 van sumar una facturació total de 22,7 milions d’euros i 200 empleats en nòmina, segons les últimes dades publicades al registre mercantil. Ara es disposen a muntar la primera gran fàbrica de vehicles elèctrics de Catalunya, amb previsions de contractació de més de 1.000 empleats ja el 2024 i una capacitat màxima de producció –a tres torns– de 180.000 vehicles a l’any. La seva aliança amb l’inversor immobiliari d’origen australià Goodman ha sigut clau per concedir-los la solvència mínima.

«Vull donar les gràcies a les administracions», ha declarat el conseller delegat del D-Hub, Joan Orús, davant els periodistes. I és que les palanques habilitades des del públic per arrencar el procés han sigut «importants», tal com ha reconegut. Del Govern ha rebut 65 milions d’euros, en el marc del PERTE del cotxe elèctric i previ compromís d’inversió per la seva part de més del doble d’aquesta quantitat. En aquest punt el D-Hub va tenir problemes per aconseguir l’aval dels bancs i va perdre part del finançament públic per això.

I a aquesta injecció via fons europeus se sumen els avals de l’Institut Català de Finances (ICF), disposat a cobrir amb recursos públics aquelles obligacions contretes pel D-Hub que no acabi complint. La quantia, milionària, no ha transcendit i els implicats –tant la Generalitat com l’empresa– s’escuden en el ‘secret bancari’. L’actual consellera d’Economia i màxima responsable de l’ICF, Natàlia Mas, va ser abans directora general d’Indústria i una de les principals valedores de l’opció del D-Hub durant el procés negociador.

La nova fàbrica arrenca el 2024

Atès aquest dilluns el tret de sortida de la reindustrialització de Nissan, ara el D-Hub ha de començar a materialitzar els compromisos que ha anat manifestant per aconseguir l’arrendament dels terrenys esmentats. De titularitat pública, molt a prop de la ciutat de Barcelona, ben connectats amb el port i molt cobejats per la indústria logística. Aquest març l’empresa afirma que contractarà unes 25 persones per arrencar el procés de reacondicionament dels terrenys i els actius –maquinària i altres– que deixa Nissan.

Notícies relacionades

L’operació de traspàs d’actius de Nissan per al D-Hub s’ha saldat per un import «confidencial», segons afirmen des de la segona, si bé la quantia supera els 30 milions d’euros i a aquesta s’afegeix que Nissan es guarda un percentatge de les vendes de cadascun dels vehicles acoblats a la Zona Franca durant els pròxims set anys. La idea expressada pel conseller delegat, Joan Orús, és tenir un mínim de 600 persones contractades a principis del 2024 per arrencar la fàbrica i ja arrencar el 2025 amb 1.000 empleats.

El D-Hub planeja acoblar la seva pròpia línia de vehicles elèctrics, la gamma Zeroid de furgonetes –pensades per al repartiment en última milla–, a més dels vehicles de la refundada marca Ebre i aquells que altres companyies pretenguin acoblar a les seves instal·lacions. L’objectiu a mitjà termini és que el 60% dels vehicles acoblats a la Zona Franca siguin d’aquestes dues marques i que el 40% restant de companyies que els encarreguin produeixin allà els seus models.

Temes:

Nissan Ocupació