Energia

Llum i gas: ¿quina tarifa convé més?

Els clients fugen de la tarifa regulada del mercat elèctric però acudeixen en massa a la del gas

Llum i gas: ¿quina tarifa convé més?

Alberto Ortega / Europa Press

5
Es llegeix en minuts
Sara Ledo
David Page

La crisi energètica desencadenada a partir de la invasió russa d’Ucraïna, l’encariment del gas, la consegüent recrudescència del rebut elèctric i les mesures que ha anat adoptant el Govern per alleujar l’impacte de tot això sobre les famílies han portat els consumidors a moure’s, a la recerca de les tarifes més assequibles per a les seves butxaques. De moment, les dades disponibles a partir de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i de les mateixes companyies energètiques apunten una doble tendència. Al rebut de la llum, els clients acceleren la seva sortida de la tarifa regulada i marxen al mercat lliure; en el del gas passa el contrari: cada vegada més clients donen l’esquena al mercat lliure i acudeixen a la tarifa subvencionada. Tant en un cas com en l'altre, el nombre de clients al mercat lliure duplica o triplica el dels acollits a la tarifa regulada.

Llum: fuga d’un milió de clients del mercat regulat

La crisi energètica marcada per la invasió de Rússia a Ucraïna ha duplicat la fugida de clients de la tarifa regulada de l’electricitat, que ha passat d’una fuga de 450.000 usuaris entre el juny i el desembre del 2021 a una altra de més d’un milió els sis mesos següents, segons les dades oficials publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). En un any, la quota de mercat de la tarifa PVPC (Preu Voluntari per al Petit Consumidor) ha passat del 40% al 30% dels consumidors. A finals de juliol, el nombre de clients en tarifa regulada havia baixat a 8,8 milions, mentre que els del mercat lliure van escalar al màxim històric de 19 milions.

En realitat, el mercat lliure parteix d’un preu superior, ja que pren com a referència el PVPC i li afegeix un marge. Ara bé, ofereix una estabilitat al consumidor que, durant bona part de l’actual crisi energètica l’ha protegit dels preus disparats que cada dia anava acumulant la tarifa regulada. El 2021, després de l’increment dels preus de l’electricitat a partir de la primavera, els clients amb tarifa regulada van pagar de mitjana un 20% més, mentre que els del mercat lliure es van beneficiar majoritàriament d’uns preus artificialment reduïts perquè encara no havien interioritzat l’alça del mercat i, alhora, es van veure beneficiats per la rebaixa d’impostos i dels costos regulats per part del Govern.

És per això que hi ha una fuga del mercat regulat, una tendència que sembla haver-se mantingut en la segona meitat del 2022, d’acord amb els registres de les dues principals companyies energètiques entre el juny i el setembre recollits en els seus resultats trimestrals. En el cas d’Endesa, la companyia va cedir 602.000 usuaris d’aquest mercat fins al novè mes de l’any, dels quals 139.000 van fugir el tercer trimestre. Alhora, Iberdrola, dels 395.000 clients del mercat regulat (aquí també s’hi inclouen els seus clients de gas) que es van passar al lliure, uns 94.000 ho van fer els mesos d’estiu.

¿Com estan evolucionant els preus de la llum?

La persistent fuga de consumidors del rebut regulat de la llum sembla seguir endavant, malgrat que l’evolució de la tarifa PVPC s’ha anat tornant més favorable per al client que la del mercat lliure: el rebut mitjà de la tarifa regulada va acumular fins a l’octubre del 2022 una pujada del 14% (es va situar en 58 euros), mentre que el del mercat lliure va pujar un 20% (fins als 80 euros), segons dades de Caixabank Research, a partir de les dades anonimitzades dels seus clients.

Gas: el mercat regulat guanya mig milió de clients

En els últims mesos, al caliu de les ajudes del Govern, els grans grups energètics han sumat almenys 549.000 nous clients en les seves comercialitzadores de tarifes regulades de gas, segons les dades internes de les companyies a què ha tingut accés El Periódico de España, del grup Prensa Ibérica, al qual també pertany El Periódico de Catalunya.

Naturgy, la principal operadora del mercat de gas espanyol, ha vist augmentar la cartera de clients de la seva comercialitzadora d’últim recurs en 190.000 l’última part de l’any. Iberdrola gairebé ha triplicat el seu volum de llars amb tarifa regulada i ha passat dels 111.000 clients al tancament del setembre a un total de 300.000 usuaris al final de l’any. Endesa ha incrementat els seus clients amb tarifes regulades de gas, amb 63.000 noves altes executades en només dos mesos, l’octubre i el novembre, i a l’espera de tancar les dades del desembre. Totalenergies confirma que ha més que duplicat els clients de la seva comercialitzadora d’últim recurs després de sumar 107.000 nous contractes l’any passat, la immensa majoria des que van començar les ajudes a l’octubre.

Al tancament de l’any, prop de dos milions de llars disposen de tarifes regulades de gas contractades, més d’un 30% per sobre del volum que hi havia quan l’Executiu va activar el seu pla d’ajudes l’octubre passat. No obstant, les tarifes del mercat lliure continuen sent l’opció majoritària i uns 6 milions de clients encara s’hi mantenen.

¿Com estan evolucionat els preus del gas?

El recent atractiu de les diferents tarifes regulades (denominades tarifes d’últim recurs, TUR) té a veure amb el pla de mesures activat a l’octubre pel Govern que, a la pràctica, suposa aplicar una subvenció directa a les factures d’aquests clients que acaben cobrant les grans energètiques. Un escut anticrisi de 3.000 milions, que inclou continuar limitant per llei les pujades que es poden aplicar als 1,5 milions de clients de la tarifa regulada de gas durant tot el 2023 i també la creació d’un nou tipus de tarifa rebaixada per als 1,7 milions de llars que compten amb calefacció central a la comunitat de veïns.