Crisi energètica
Teresa Ribera, sobre el límit al preu del gas: «És una broma de mal gust»
La vicepresidenta tercera vincula la iniciativa a les noves mesures de solidaritat energètica en matèria de compres conjuntes de gas i acceleració dels permisos d’energies renovables
Per a una majoria d’estats membre l’únic element positiu en el debat energètic europeu és que, finalment, la Comissió Europea, després de molt pregar i insistir, ha posat sobre la taula una proposta legislativa per corregir el preu del gas. El problema, segons la vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, és que els tres elements sobre els quals pivota la iniciativa –disseny, preus i condicions– estan «mal plantejats», «sembla dissenyada per garantir que mai de la vida s’arribi a aplicar» i «això a Espanya ens sembla que és una broma de mal gust», ha explicat a la seva arribada a la reunió extraordinària de ministres d’Energia, que avaluarà per primera vegada la proposta legislativa presentada dimarts.
«Sens dubte ens sembla absolutament inaplicable, ineficaç i fora del propòsit i de les demandes reiterades pel Consell d’Energia i pel Consell Europeu», ha assenyalat. Segons el parer d’Espanya, el límit a partir del qual s’activaria el mecanisme corrector, de 275 euros per megawatt hora durant dues setmanes, és irrealista. «Segons el nostre parer, no es pot exigir un preu tan alt, que mai de la vida s’arribarà a aplicar. Aquest estiu no s’haurien pogut aplicar aquestes previsions, perquè s’exigeix que durant 15 dies seguits se superi aquest llindar de preus. Si durant 15 dies seguits estem superant aquest llindar, Europa té un problema molt seriós. No faria falta que es fes res, perquè seria tan seriós que probablement no es podria recuperar d’aquest estat de xoc», ha esgrimit, i ha reclamat que no hi hagi un «preu fix», sinó un «preu dinàmic» que tingui en compte els preus marcats a les places internacionals, amb un plus addicional.
Ribera ha anat més enllà. No només considera que el pla de Brussel·les està mal dissenyat, sinó que, a més, podria generar l’efecte contrari al desitjat i que en comptes de reduir el preu «incentivi un increment», ha alertat a la seva arribada a un consell de ministres que ha anticipat que serà «complicat», perquè les posicions nacionals estan dividides. «Hi ha una gran majoria d’estats membre que veuen amb gran preocupació la lentitud amb què està reaccionant la Comissió al mandat que ha rebut per part del Consell Europeu i el Consell d’Energia», ha insistit.
Emergència i renovables
Notícies relacionadesA més de parlar del límit al preu del gas, l’agenda inclou la discussió sobre dues propostes més de reglament. La primera sobre el reglament d’emergència plantejat per Brussel·les a l’octubre i que inclou mesures de solidaritat i la posada en marxa de compres conjuntes de gas, i la segona sobre l’acceleració del desplegament de les energies renovables. Dues propostes que, segons Ribera, estan estretament vinculades al límit al gas. «Recolzar avui tot aquest paquet deixant obert un element tan important com és l’orientació sobre quin ha de ser el camí general de preus als quals comprem el gas seria un error enorme», ha recordat la vicepresidenta.
«Segons el nostre parer, no és possible adoptar si no és al mateix paquet, el mateix dia», ha afegit, i ha manifestat dubtes, per exemple, sobre el text de les renovables, que considera «confús» i «desequilibrat» i que «pot comportar una gran litigiositat tant per part dels promotors de renovables com per part dels defensors ambientals». Segons la representant espanyola, el més adequat seria continuar el treball tècnic i arribar a un acord sobre els tres elements en dues o tres setmanes. «Recolzar avui part d’aquest paquet deixant obert un element tan important com és l’orientació sobre quin ha de ser el camí general de preus als quals comprem gas seria un error. Hauríem d’adoptar les tres coses simultàniament i evitar l’error de recolzar dues propostes que són importants però parcials i deixar supeditat a una incertesa que encara s’ha de resoldre», ha manifestat.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- EL PARTIT DEL CIUTAT DE VALÈNCIA Els genis decideixen quan ser-ho
- Els herois que han combatut contra el monstre
- Oci estival Els ‘beach clubs’ arrelen a BCN
- Muntatges financers De Vigo a Olot: el rastre d’Eusebio Novas
- Famosos El youtuber Jordi Wild (40 anys) ho té clar sobre el català: «El castellà ja ha guanyat»
- Acord del Govern espanyol amb Catalunya El PP defineix la quitació del deute del FLA com «una altra amnistia comptable» als independentistes
- Un sector en el punt de mira (i 4) Aquí estan les cases més luxoses d’Espanya, que han duplicat les seves vendes en cinc anys
- Guerra a l’est d’Europa La pau de Trump a Ucraïna fa aigües
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»