Fiscalitat

Hisenda estudia incorporar a la normativa el dret a l’error i la rectificació

La mesura beneficiaria els petits errors involuntaris d’aquells contribuents que són complidors

L’Agència Tributària inclourà a la seva seu electrònica una calculadora perquè el ciutadà conegui l’impacte dels seus impostos

Hisenda estudia incorporar a la normativa el dret a l’error i la rectificació
4
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La directora general de l’Agència Espanyola d’Administració Tributària (AEAT), Soledad Fernández, ha informat aquest dilluns que des de l’organisme estudia la possibilitat d’incorporar en l’ordenament jurídic tributari l’anomenat ‘dret a l’error o dret a la rectificació de l’error’. Al seu torn ha explicat que l’Agència Tributària incorporarà a la seva seu electrònica una calculadora de despesa perquè el ciutadà conegui l’impacte dels seus impostos directes i indirectes a la recaptació tributària i amb quant està contribuint al sosteniment dels serveis públics.

En la seva compareixença al Congrés dels Diputats per informar sobre els objectius i línies d’acció de l’organisme en pròxims exercicis, Fernández ha insistit que la introducció del dret a l’error i rectificació està en fase d’estudi i se n’està analitzant la viabilitat i possibles efectes.

El departament de gestió de l’Agència Tributària, ha afegit, està reflexionant sobre la possibilitat d’avançar en alguns aspectes de la valoració de la conducta d’alguns contribuents quan incorren en petits errors o petits incompliments involuntaris, especialment quan no es produeix perjudici econòmic per a la Hisenda Pública i que són comesos ocasionalment per alguns contribuents que són tradicionalment complidors.

Aquesta idea, segons ha recordat Soledad Fernández, es planteja en el ‘Llibre Blanc’ per a la reforma tributària’ i últimament també s’està proposant des d’algunes associacions de professionals tributaris. «Es tracta de la mera possibilitat d’incorporar en el nostre ordenament l’anomenat dret a l’error o dret a la rectificació de l’error», ha assenyalat Fernández.

Més avisos

A més, la directora ha avançat que també s’ampliaran els avisos en el mateix moment de la confecció de les declaracions i s’estudiarà la viabilitat jurídica i tècnica d’un sistema que permeti que siguin els mateixos contribuents els qui corregeixin les seves pròpies declaracions d’una manera «fàcil i ràpida» quan des de l’Agència se’ls comuniqui que en les declaracions s’hagi comès algun «petit error o incorrecció». «Començarem a pensar en això en l’IRPF i respecte a contribuents que sol·liciten una devolució», ha afirmat la directora de l’Agència. 

Segons ha informat la directora a la Cambra baixa, des de l’organisme s’estan preparant actualment els documents estratègics de planificació i control que conduiran les actuacions del 2023, any en què també es comença a dissenyar el pròxim pla estratègic de l’Agència per al període 2024-2027.

La directora de l’Agència Tributària ha assumit que des de l’organisme han de «replantejar-se una part del model d’objectius i de presentació de resultats perquè sigui transparent, comprès i acceptat». «En cas de no fer-ho, el model presenta alguna contradicció que dificulta la seva comprensió i la seva afectació interna, i també impedeix traslladar a la societat els resultats complets de l’activitat de l’Agència Tributària. Hem de canviar alguna cosa», ha reconegut.

Ha explicat que es treballa en un nou model únic d’assistència amb què pretén simplificar al contribuent el contacte amb l’Administració i millorar l’accés a la prestació de serveis a través de tots els canals, incloent l’atenció presencial, sobretot dirigida a persones grans i afectats per la fractura digital.

El nou model planteja una millora en l’aplicació informàtica de cita prèvia, establint un únic sistema en què s’integraran tots els serveis d’assistència (presencial, telefònica i digital, seu electrònica i ‘app’).

Es pretén amb aquest model únic que l’assistència prestada sigui idèntica a nivell nacional amb independència del canal utilitzat, presencial, per telèfon o per seu electrònica. El contribuent podrà obtenir els mateixos serveis i la mateixa informació en les dues modalitats, presencial i no presencial, cosa que afavoreix l’aplicació de criteris uniformes cap a l’exterior.

Per a l’establiment d’aquest model, la directora ha explicat que es faran una sèrie de passos i el primer serà la definició d’una carta de serveis, en la qual de manera «clara i fàcil» els ciutadans podran conèixer tots els serveis a la seva disposició i les modalitats on es presta.

El segon pas és l’actualització de l’aplicació de cita prèvia, que actualment està «obsoleta» i s’ha de millorar utilitzant un llenguatge més comprensible i amb una visualització «molt més fàcil», segons ha avançat Soledad Fernández.

Juntament amb el sistema tradicional d’obtenció de cita prèvia per ser atès presencialment en una oficina de l’AEAT es vol articular una nova atenció telefònica, de més fàcil accés, i suportada per personal especialitzat, que després d’escoltar la petició de l’interessat podrà tant assistir-lo en la consecució d’una cita presencial, si així ho desitja, com solucionar el seu dubte si fos possible en el mateix moment, evitant així que els contribuents hagin de desplaçar-se innecessàriament a les oficines.

Al seu torn ha explicat que la posada en marxa de la calculadora perquè la ciutadania tingui més consciència sobre els seus tributs, així com per a què serveixen, a què van destinats i en quant contribueixen a enfortir els serveis públics. «Crec que és una manera de conscienciar el ciutadà i donar transparència a l’origen, és a dir, per a què serveixen els impostos i per a què es dediquen», ha valorat Fernández.

D’altra banda, Fernández ha tornat a explicar l’impacte de la inflació en la recaptació tributària fins a l’agost, incidint que només una quarta part del creixement recaptatori fins a l’agost del 2022 es va deure a la inflació en termes interanuals.

Notícies relacionades

Així, si el creixement de la recaptació fins a l’agost va ser d’un 19%, d’aquest increment només cinc punts percentuals corresponien a l’increment dels preus. També ha recordat que l’efecte inflacionista és diferent en funció de les figures impositives, de manera que no impactarà de la mateixa manera en l’IRPF que en l’IVA, sent més acusat en el segon cas.

 

Temes:

Impostos Hisenda