Entrevista
Alberto Granados, president de Microsoft Espanya: «No veiem una crisi en el sector tecnològic, veiem una oportunitat»

Alberto Granados (57 anys, Madrid) presideix Microsoft Espanya des de juliol de l’any passat. Aquest divendres ha participat al congrés Còrdova, gresol de cultura digital amb la ponència La visió del futur per un dels líders tecnològics. Al ser preguntat pels acomiadaments massius en gegants com Twitter i Meta, afirma que «no veiem una crisi, al contrari, veiem una oportunitat de creixement» al sector tecnològic. Així, apunta entre altres idees que «som en un país amb un índex d’atur juvenil del 27%, però el 46% de les empreses no té la gent necessària per portar els projectes a terme. Hi ha una oportunitat de formar gent en diferents disciplines per ajudar aquests projectes», destaca.
Microsoft va anunciar el seu nomenament assenyalant que lideraria un equip de prop de 850 professionals, «enfocat a ajudar empreses i organitzacions públiques en els seus processos de digitalització», entre altres objectius. Tenint en compte que la majoria d’empreses espanyoles són petites i mitjanes, ¿quines barreres troben?
Si mires dades d’accés a núvol públic, en empreses de menys de 10 empleats estem parlant del voltant del 6% a Andalusia. Si vas a més de 10 empleats, a Andalusia estem parlant d’una digitalització del voltant del 26% davant un 32% de la mitjana a Espanya. És veritat que l’accés a internet és altíssim. La principal barrera és la formació. Al voltant del 46% de les empreses a Espanya no troben el talent necessari. Nosaltres tenim al voltant de 1.500 ‘partners’ a Andalusia que ajuden a digitalitzar empreses.
Molts ciutadans desconeixen quines són les possibilitats. ¿Com explicaria què és això del núvol?
El que el núvol t’ofereix és la capacitat de còmput, d’accés a aplicacions i a solucions, d’una manera que no hagis de tenir llargs terminis d’implantació i una inversió de costos fixos, sinó que pagues per l’ús. D’altra banda, el que ofereix és una manera escalable que puguis accedir a tota l’última tecnologia sense un cost tan gran com anteriorment es feia. Simplement, amb una bona connexió et permet accedir a qualsevol solució. Imagina un restaurant que pugui accedir a comerç electrònic per fer entrega a domicili.
Qualsevol empresa serà una empresa tecnològica
El petit comerç observa la digitalització de les grans empreses, amb eines com la venda ‘online’, com una competència. ¿Un dels objectius de Microsoft és el canvi de xip i que comenci a pensar que ell també pot fer-ho?
Les empreses ens veuen com una plataforma que les ajudarà. Al final, es tracta que cap empresa es quedi enrere, que totes puguin accedir a la digitalització i accedir al mateix nivell tecnològic que la més gran. El petit comerç pot donar valor i crear productes molt específics perquè el diferenciïn de qualsevol altre. Tota empresa serà una empresa tecnològica.
Arran de l’exposat en la seva ponència, ¿pot comentar quina visió de futur té Microsoft?
El primer és que una intel·ligència artificial ètica ja està sent accessible a tot el món. La intel·ligència artificial està ajudant l’ésser humà a prendre millors decisions en quatre àmbits: entendre millor els teus clients, optimitzar els teus processos i estalviar costos, connectar millor els teus empleats i l’última i més important és reinventar-te. La intel·ligència artificial estarà embeguda en el que fem en tota la nostra activitat comercial com a pime i com a empresa gran.
¿La capacitació digital serà un requisit imprescindible per a l’ocupabilitat?
Exacte. El nostre objectiu és fer fàcil l’accés a la tecnologia. Una cosa en la qual estem treballant, per posar un exemple, es diu una tecnologia ‘low code’, o ‘no code’, que és una possibilitat de desenvolupar aplicacions sense codi, sense programar o amb molt poc codi. Per donar una idea, una persona que pugui tenir una floristeria podria dissenyar en un tovalló l’aplicació que vol fer per donar servei als seus clients, treure-li una foto i que automàticament, a través del núvol, l’aplicació es faci i només hagi de fer dos o tres ajustos perquè es pugui utilitzar.
Microsoft col·labora amb la Junta d’Andalusia per impulsar la seva estratègia digital. ¿Quins són els objectius en aquesta tasca? ¿Hi ha hagut avenços?
El primer és ajudar les pimes a accedir a la tecnologia. El segon pilar seria el que té a veure amb educació, formació. Volem arribar a un acord per oferir formació gratuïta ‘online’ a través dels nostres cursos de Microsoft Learn, arribar a un acord també amb LinkedIn per oferir un altre tipus de cursos, que això permeti eliminar la fractura digital. Hi ha un aspecte important que són les ‘start-ups’. A Andalusia pensem que hi pot haver una oportunitat enorme de fer que les ‘start-ups’ s’internacionalitzin. I hi ha un últim pilar que és ajudar la Junta d’Andalusia i el mateix professional de l’Administració que tingui accés a la tecnologia i sigui més productiu.
El telèfon mòbil és una excel·lent eina d’educació ben aplicada
¿Té fills? ¿Hi ha alguna edat per sota de la qual no recomanaria donar un telèfon mòbil a un nen?
Sí que soc pare de dos fills, que ja són grans. Amb responsabilitat, un àmbit de control dels pares, horari, etcètera, no. De fet, crec que és una excel·lent eina d’educació ben aplicada. Tant com un llibre. Ofereix la possibilitat que el xaval es desenvolupi. Si això substituirà interaccions socials, et diria que no. Ha de ser un complement. Per exemple, nosaltres estem treballant amb xavals amb autisme o amb síndrome de Down, utilitzar Minecraft perquè puguin jugar a què faran en el dia a dia, com aniran a un lloc a comprar-se alguna cosa, els crea una seguretat en si mateixos i els dona una educació perquè després ho puguin fer de manera confiada en el món real.
En les últimes setmanes, es parla d’acomiadaments massius en empreses tecnològiques rellevants com Meta i Twitter. ¿Es tracta d’un ajust natural o és una crisi estructural del sector?
En l’entorn que ens trobem d’inflació, crisi energètica, incertesa, etcètera, la digitalització i la tecnologia són una força deflacionària, perquè al final els problemes que totes les empreses tenien continuen estant allà: com entens millor el teu client... En el nostre cas particular, hem fet un ajust que no és gaire significatiu, estem parlant de 1.000 empleats en més de 220.000. Moltes vegades el que estem fent és ajustar força laboral perquè hi hagi més gent davant del client i optimitzar els nostres processos de ‘back office’. L’oportunitat continua sent immensa, no veiem una crisi, al contrari, veiem una oportunitat de creixement.
Notícies relacionadesEn aquests dies ha generat polèmica l’última proposta d’Elon Musk, propietari de Twitter, als seus empleats perquè es pronunciïn a través d’un ‘e-mail’ sobre la seva continuïtat a la companyia.
És un cas particular. Això no defineix al sector. El sector de la digitalització i de la tecnologia és un sector saludable, en el qual tenim empreses molt compromeses i, en particular, és molt bo veure com estem invertint molt en Espanya. En el nostre cas, hem contractat a Espanya unes 100 persones en el termini de juliol a octubre.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- Canvis al litoral de la ciutat El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents
- Aranzels Els Estats Units i la UE formalitzen l’acord que posa fi a la guerra comercial
- La tornada al Camp Nou L’Ajuntament de Barcelona creu probable que el Barça jugui a Montjuïc «uns quants mesos més»
- Polèmica Vox cancel·la una pregària islàmica en un poliesportiu municipal de la Regió de Múrcia
- TRIBUNALS La fiscalia investiga «l’absència de plans de prevenció» d’incendis després de «la situació desastrosa» d’aquest estiu