Tecnologia

¿Qui és qui en el teixit empresarial ‘gamer’ de BCN?

  • Des d’Ubisoft, que va arribar abans dels anys 2000, fins a Nomada Studio i Lince Works, la cara més representativa dels estudis indie: l’escena catalana no s’entén sense cap d’ells

  • Multimèdia: Barcelona, ciutat del videojoc

¿Qui és qui en el teixit empresarial ‘gamer’ de BCN?

Lince Works

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en start-ups, sector emprenedor

ver +

Hi ha a Catalunya, segons les últimes dades disponibles, 200 empreses que es dediquen al sector dels videojocs. I 9 de cada 10 estan situades a Barcelona. La radiografia pertany al 2020, així que, atès el creixement que acumula aquesta indústria, la xifra de ser avui amb tota probabilitat molt més alta. Sigui com sigui, entre elles hi ha noms clau que defineixen i representen gairebé a la perfecció el que està passant al sector. Aquí hi ha un exemple de cinc estudis sense els quals no s’entén la relació del món ‘gamer’ amb Barcelona. I viceversa.

Ubisoft

Aquest estudi francès darrere de l’’Assassin’s Creed’ i el ‘Just Dance’ va ser un dels primers a triar Barcelona per a la seva expansió internacional. Ho va fer el 1998, quan va convertir la seva filial de distribució a la ciutat en un centre de desenvolupament de videojocs ‘per se’. La companyia, que figura ara entre les 20 del món que més ingressen en aquesta indústria, ha creat des d’aquí determinades tecnologies per a la Wii i ha implicat aquest estudi en conegudes sagues de videojocs: sense anar gaire lluny, l’’Assassin’s Creed Valhalla’ s’ha desenvolupat parcialment des de Barcelona.

Digital Legends

A principis dels 2000 comencen a brollar a la capital catalana diverses empreses de videojocs que s’acabaran convertint en referents en el panorama català i espanyol. Digital Legends n’és la primera. Xavier Carrillo, Ángel Cuñado i Jean-Philippe Raynaud arrenquen el negoci el 2002, tot i que no és fins al 2005 que llancen els seus primers jocs en aliança amb Nokia i, uns quants anys més tard, directament amb Apple. Ha desenvolupat el joc per a mòbil i tauleta ‘Bruce Lee Dragon Warrior’ i la versió també per a aquests dispositius de ‘Battlefield Bad Company’. Tan lluny han arribat que l’any passat els va comprar Activision Blizzard, la companyia propietària del ‘Call of Duty’, entre d’altres.

Novarama

Igual que en el cas de Digital Legends, Novarama forma part del grup d’empreses catalanes que neixen a principis del nou mil·lenni i que ja han arribat molt lluny. Fundada per Rubén López, Daniel Sánchez, Alberto Díaz, Juan Luis Abadía i Marc de Miguel el 2003, aquest estudi s’ha convertit en una altra de les referències del país. És el responsable, per exemple dels ‘Invizimals’, que han venut entre tots els jocs de la saga al voltant de 2,5 milions de còpies arreu del món i que tenen la seva pròpia sèrie de televisió. Aquest any ha firmat un acord amb Tencent pel qual la companyia propietària de Riot Games (’League of Legends’) o d’Epic Games (’Fortnite’) passa a formar part del seu capital. 

Socialpoint

És un altre dels estudis icona. El van fundar el 2008 Andrés Bou i Horacio Martos, llavors dos estudiants d’informàtica, per desenvolupar videojocs per a mòbil i per a Facebook, que va ser una de les plataformes que va catapultar el sector. Són els responsables del ‘Dragon City, el ‘Monster Legends’, ‘Tasty Town’ i ‘World Chef’. Van començar a Barcelona Activa, avui dia tenen 300 persones a la seva plantilla i formen part del gegant Take Two, la desena companyia de videojocs del món per facturació i la propietària del ‘Grand Theft Auto’ (GTA): l’empresa va pagar 250 milions de dòlars per Socialpoint el 2017.

Nomada Studio i Lince Works

Són potser les cares més conegudes de l’escena indie, un panorama en el qual també destaquen els estudis Herobeat, Melbot, Piccolo Studio, Alike Studio... Nomada és producte d’Adrián Cuevas, Roger Mendoza i Conrad Roset, que han muntat un petit estudi de desenvolupadors i artistes creadors de ‘Gris’, el seu primer joc. Lince Works és, al seu torn, la responsable de la sèrie ‘Aragami’, que ja té tres jocs disponibles per a consola. La van fundar Álvaro Muñoz, David León i Eduard Soler el 2014 i ja tenen en plantilla una vintena de treballadors. 

Temes:

Videojocs