Supermercats cecs
Les botigues ‘fantasma’ que competeixen amb els súpers frenen la seva expansió
Getir i Gorillas tanquen supermercats cecs, i GoPuff se’n va d’Espanya pel col·lapse del model de negoci que desafiava Mercadona o Consum

Les botigues ‘fantasma’ que competeixen amb els supermercats tradicionals amb entregues ultraràpides han frenat la seva expansió un any després de desembarcar a València i a les principals ciutats espanyoles. Getir i Gorillas estan tancant supermercats cecs, i Gopuff deixa Espanya i prepara l’acomiadament de prop de dos-cents treballadors davant el col·lapse del model de negoci que desafiava firmes del sector com Mercadona o Consum amb entregues a domicili en deu minuts a baix preu. En la frenada dels anomenats ‘supermercats cecs’ ha coincidit la crisi de finançament de les empreses tecnològiques després de la retirada dels grans fons de capital risc i la cultura espanyola de realitzar les compres d’alimentació en botigues físiques. Getir i Gorillas han assegurat als seus treballadors a València que els centres que han tancat «han entrat en hibernació» davant la baixada del consum a les grans ciutats.
A València operen en el segment de les entregues ultraràpides Gorillas, Getir i Glovo. La pionera a la capital del Túria va ser Gorillas i ha sigut la primera a retrocedir. La companyia alemanya va anunciar al maig la seva retirada de quatre mercats europeus entre els quals es trobava Espanya. Gorillas va assegurar que es centraria a arribar a la rendibilitat als seus cinc mercats clau d’on procedeixen el 90% dels seus ingressos: Alemanya, França, el Regne Unit, Holanda i els Estats Units. La firma, segons expliquen els treballadors, ha tancat un dels tres magatzems amb els quals operava a València i els altres dos (ubicats a les zones de Mestalla i Russafa) funcionen «sota mínims». Un ex empleat va assegurar ahir a Levante-EMV que cada vegada tenien menys comandes. «Al meu magatzem vam arribar a tenir 250 comandes al dia, però van anar caient a mínims. Ens va anar bastant bé fins a l’entrada de Getir a València (el novembre del 2021). Van arribar amb una inversió molt forta i moltes ofertes. A l’hivern ja van caure les comandes», va lamentar. La mateixa font va afegir que és un model de negoci abocat al fracàs des de l’inici perquè als espanyols els agrada anar als supermercats.
Getir considerava València com un dels mercats regionals clau. A través de l’aplicació de la firma, els consumidors tenen accés a uns 2.000 productes, com aperitius, refrescos, carn, peix, alcohol, fruita, verdura o pa. La tarifa varia en funció de la demanda (tot i que el cost és molt baix) i el límit de la comanda és el que pugui portar de forma segura el repartidor (que es mou en bici o amb moto elèctrica).
Clausures temporals
Clausures temporalsUn treballador de Getir a València va explicar que l’empresa també ha tancat magatzems cecs, tot i que els han assegurat que són «clausures temporals» per la baixada de la demanda a l’estiu. La versió oficial de la companyia és la mateixa, tot i que eludeix concretar el nombre de tancaments.
Getir va confirmar a finals de maig que faria una retallada a nivell global del 14% de la seva plantilla i que retardava la seva expansió com a empresa. El març d’aquest any l’empresa (d’origen turc) va aconseguir una valoració de 10.676 milions d’euros després d’haver rebut una injecció de capital de 694 milions d’euros en una ronda de finançament liderada pel fons sobirà d’Abu Dhabi, Mubadala, i l’entrada d’Abu Dhabi Growth Fund, Alpha Wabe Global, Sequoia Capital i Tiger Global. Amb la inversió planejava accelerar l’expansió, moviment que ha frenat en sec.
L’última empresa d’entrega ultraràpida que desinverteix a Espanya és la nord-americana GoPuff. La firma tecnològica, que no operava a València, acaba de comunicar 186 acomiadaments i el tancament dels cinc supermercats ‘fantasma’ que té a Madrid. La companyia va començar a operar a Espanya al febrer després de la compra de l’empresa Dija a finals del 2021.
Notícies relacionadesEl col·lapse de les empreses tecnològiques de repartiment d’aliments del supermercat de forma ultraràpida arriba després de la caiguda de la inversió de capital risc en empreses emergents davant la incertesa econòmica.
L’especialista en inversió en empreses emergents i director del fons Draper B1, Enrique Penichet, va explicar a aquest diari que als Estats Units està caient la inversió en empreses emergents després de l’aposta de la reserva federal dels EUA (Fed) per apujar els tipus d’interès. La decisió va provocar la caiguda en borsa de les empreses tecnològiques i ha foragitat els inversors institucionals.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Successos Detenen un jove de 18 anys com a autor de dos robatoris amb violència i intimidació a Reus
- Sector econòmic Barcelona ajusta preus en un estiu de menys despesa turística: hotels de luxe des de 183 euros
- Reunió urgent després del succés La Generalitat promet reforçar les inspeccions al camp després de la mort per calor d’un temporer a Alcarràs
- Guerra a Ucraïna Totes les claus sobre la cimera d’Alaska: on i quan serà i quins temes tractaran Trump i Putin
- L’única cullerada que has de posar a la rentadora per tenir la roba neta i estalviar en la factura de la llum