Prohibit cansar-se al volant
Tots els vehicles venuts a partir del 2024 tindran càmeres antifatiga per evitar accidents

L’automoció evoluciona a una velocitat sorprenent i un dels camps a què més esforços i recursos s’estan dedicant –a més del de l’electrificació del parc mòbil, la connectivitat i el vehicle autònom– és a la prevenció d’accidents de trànsit. Per això tots els vehicles homologats des de l’1 de juliol o els nous que es comercialitzin a partir del 2024 hauran de portar obligatòriament vuit sistemes ADAS (sistemes avançats d’assistència a la conducció, en les seves sigles en anglès), entre els quals destaca un detector de fatiga i somnolència, una espècie de Gran Germà a bord.
El cansament o la son redueixen els reflexos i la concentració al volant, així com la visió. Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), entre el 20% i el 30% dels accidents que es registren a Espanya estan relacionats amb la fatiga, per això aquest detector salvarà, literalment, vides.
¿Com funciona aquest sistema?
L’alerta de fatiga està integrada per una càmera que enfoca directament a la cara del conductor i identifica símptomes de son o cansament. En cas de trobar algun indici d’endormiscament, emet una alarma sonora i lluminosa al tauler d’instruments en forma d’una tassa de cafè o un missatge de text convidant el pilot a descansar. El volant pot portar incorporat un sensor per analitzar la pressió que el conductor hi exerceix, els moviments de les mans i els canvis en la direcció. La centraleta del motor també tindrà en compte el temps que porta en marxa el motor. Alguns vehicles també utilitzen l’ESP per calcular canvis d’angle de direcció. O mitjançant la càmera davantera que llegeix les línies de la carretera, si es trepitgen més del que tocaria.
Segons recorda la mateixa DGT, els primers sistemes de detecció de fatiga es van introduir ja el 1920. Un sistema molt bàsic davant els actuals, que evolucionaran encara més els pròxims anys mitjançant la intel·ligència artificial, aprenent els patrons de cada conductor, o amb l’ús de materials tèxtils intel·ligents.
Els altres set sistemes ADAS que ja són obligatoris són els assistents de detecció de trànsit encreuat (facilita la maniobra marxa enrere i avisa de la presència de possibles obstacles), de velocitat intel·ligent (obligarà a respectar els límits de velocitat), frenada d’emergències (el cotxe s’atura només si detecta un obstacle a la carretera), alerta de canvi involuntari de carril (molt comú ja en la majoria de models), alcoholímetre (permet conèixer el grau d’alcoholèmia del conductor i bloquejar el vehicle), caixa negra (recopila informació del cotxe i els seus ocupants) i alerta de cinturó en places posteriors, molts dels quals ja venen en l’equipament de sèrie d’una gran part dels nous models.
Fa anys que el CTAG fa evolucionar aquest tipus d’assistents per a multinacionals com Stellantis
A Porriño, fa anys que el Centre Tecnològic d’Automoció de Galícia (CTAG) contribueix a desenvolupar aquest tipus d’assistents, des dels primers detectors de senyals de circulació als últims ADAS que estan fent evolucionar la conducció automatitzada.
Notícies relacionadesDe fet, el CTAG és un referent en tot el que està relacionat amb la interacció persona-màquina, la HMI (‘human machine interface’), i molts dels seus treballs han sigut incorporats per OEM de primer nivell, entre els quals, és clar, Stellantis.
La Unió Europea vol que, a partir d’aquest any, tots els cotxes nous portin una sèrie específica d’assistents electrònics que augmentin la seva seguretat i ho implementa com a equipament de sèrie obligatori. Amb aquest projecte, el Parlament Europeu vol reduir a zero les morts per accident a la Comunitat Europea per a l’horitzó de l’any 2050.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els bars de Gràcia, en peu de guerra per un veto i un error de l’Ajuntament
- El mirador de la Torre de Collserola ofereix vistes gratis
- Un violador surt avui de la presó "amb alt risc de reincidència"
- L’esborrament del mòbil del fiscal
- Sector econòmic Barcelona ajusta preus en un estiu de menys despesa turística: hotels de luxe des de 183 euros
- ‘El día del Watusi’: la gran novel·la de la Barcelona de la Transició, de l’A a la Z
- Ràpids i virulents
- Márquez: "A Àustria sempre hi guanya una moto vermella, i jo ara en porto una"
- França és massa equip per a Espanya en la tornada a Catalunya
- Espanya revalida el seu lideratge mundial en donació d’òrgans