Frau laboral a Catalunya

Treball endureix les seves inspeccions a Glovo: multa de 2 milions d’euros per 351 falsos autònoms

  • Les actuacions a Girona, Tarragona i Lleida són la punta de l’iceberg de l’operació més gran contra falsos autònoms a Espanya

  • Inspecció de Treball multiplica les seves sancions contra l’empresa de repartiment pel seu incompliment reiterat

Treball endureix les seves inspeccions a Glovo: multa de 2 milions d’euros per 351 falsos autònoms

Àngel Garcia

5
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Inspecció de Treball estreny el setge sobre el model laboral de Glovo i endureix les seves sancions davant el reiterat ús de repartidors com a falsos autònoms. La ‘policia laboral’ ha aixecat acta i ha imposat una sanció de 2,06 milions d’euros a l’empresa de repartiment a domicili per ocupar 351 ‘riders’ de manera fraudulenta a Girona, Tarragona i Lleida, tal com confirmen fonts coneixedores a EL PERIÓDICO. Aquesta és la primera actuació que transcendeix d’una sèrie d’inspeccions a totes les províncies espanyoles on té activitat Glovo i li seran notificades durant els pròxims mesos. Aquesta operació està cridada a ser l’actuació més gran contra falsos autònoms en la història recent d’Espanya i l’import final de la mateixa podria rondar els 100 milions d’euros. La companyia, a preguntes d’aquest mitjà, ha declinat realitzar declaracions.

Fa mesos que els despatxos de les seus provincials d’Inspecció de Treball realitzen la laboriosa tasca d’obtenir i creuar milers de dades de repartidors que en algun moment o altre dels últims anys han portat comandes a través de l’aplicador de Glovo. Ja fa uns anys hi va haver una cascada d’inspeccions del que es podria denominar la primera generació d’actuacions sobre el model laboral de Glovo. Barcelona, Madrid, Saragossa... les capitals es van anar succeint deixant un mateix resultat: els seus ‘riders’ operaven com a falsos autònoms. I en el mateix sentit va sentenciar el Tribunal Suprem.

Ara Inspecció entra en una segona generació d’actuacions, els incompliments de les quals sortiran molt més cars a Glovo. La principal diferència és que la primera vegada la ‘policia laboral’ es va limitar a emetre requeriments. És a dir, exigir a Glovo que pagués el que s’havia estalviat fins aleshores ocupant els seus ‘riders’ com a falsos autònoms i no com a assalariats. I que la Seguretat Social havia deixat de cotitzar, en detriment també dels ‘riders’, amb menor protecció social (ni vacances pagades, ni prestació d’atur, entre d’altres). Ara a aquests requeriments se sumen les sancions per reiterat incompliment, que multiplica la factura final que haurà de pagar la societat fundada per Óscar Pierre el 2014 i que des de la matinada del 31 de desembre del 2021 és majoritàriament propietat del gegant alemany Delivery Hero.

Com a dada, segons la informació a què ha tingut accés aquest mitjà, dels 2,06 milions que haurà de pagar Glovo a la Seguretat Social, només 419.918,18 euros es corresponen a requeriments de cotitzacions pendents i la resta són sancions per reiterat incompliment. Els 351 ‘riders’ detectats com a falsos autònoms a Girona, Lleida i Tarragona representen només la punta de l’iceberg del que està cridat a ser l’operatiu més gran d’Inspecció de Treball fins ara.

A Barcelona, segons va avançar aquest mitjà, la xifra que maneja la direcció provincial i l’acta de la qual es podria tancar molt ràpidament ronda els 8.600 repartidors. A raó d’una multa –caldrà veure el que suma el requeriment– de 4.689 euros per ‘rider’, l’import de sacada seria de 40,3 milions d’euros només a la capital catalana. Barcelona és la plaça forta de Glovo, allà on van començar a pedalar els seus primers repartidors i on manté l’operatiu més gran. A tot Espanya, segons apunten fonts coneixedores del sector, la flota de Glovo de ‘riders’ autònoms podria rondar els 16.000 efectius.

Desacatament a la ‘llei rider’

El pols entre el Ministeri de Treball i Glovo és discret però manifest des del 12 d’agost del 2021, quan va entrar en vigor la batejada com a ‘llei rider’. Segons aquesta llei, tot repartidor de plataformes digitals ha d’operar com a treballador assalariat i així ho van acatar la resta d’empreses del ‘delivery’ que van mantenir la seva operativa a Espanya. Deliveroo va fer càlculs i va decidir marxar perquè no li sortia a compte complir la llei, Uber Eats es va passar al model de flotes subcontractades i JustEat –que mai va arribar a operar amb autònoms– ha començat a contractar directament gran part de la seva flota.

Però Glovo va decidir mantenir la seva operativa d’autònoms i únicament té contractats aquells ‘riders’ de la divisió de ‘grocery’, és a dir, que reparteixen productes dels seus supermercats fantasmes. Va canviar part de les seves relacions amb els repartidors autònoms, liberalitzant tarifes i eliminant l’assignació prèvia d’hores de treball, però mantenint l’aplicació i l’algoritme com a eix de la seva relació amb els ‘riders’. Aquest últim és el principal argument que tant Inspecció com el Suprem ha identificat com a origen de la subordinació del repartidor a Glovo i que no ha canviat fins ara.

Notícies relacionades

Les inspeccions de Girona, Tarragona i Lleida encara no avaluen el procedir de Glovo després de l’entrada en vigor de la llei rider i les seves dades es remeten a operativa fins a l’11 d’agost del 2021. No obstant, fonts coneixedores de les actuacions inspectores afirmen que les investigacions sobre l’últim any d’operativa de Glovo ja estan en marxa i que una vegada s’acabin –cosa que pot allargar-se diversos mesos o més d’un any– decidiran si sumen o no més sancions als balanços de la firma de les motxilles grogues.

Les actes d’Inspecció són recurribles i Glovo pot impugnar-les davant els tribunals, cosa que, si acaben aquests ratificant la decisió inspectora –tal com han fet unànimement fins ara– retardaria el pagament per part de l’empresa. No obstant, l’elevat de l’import pot generar problemes en el compte d’explotació de Glovo. La cúpula de Delivery Hero, el gegant alemany del ‘delivery’ a Europa que té gairebé el 90% de la propietat de Glovo, va firmar un compromís d’adaptar el model laboral de la companyia per complir la legalitat vigent. Com a condició necessària perquè el Govern aprovés la compra, que es va tancar formalment aquest passat 4 de juliol.