Plataforma de repartiment

Glovo maquilla el seu sistema de facturació als restaurants per esquivar la ‘llei rider’

  • L’empresa de repartiment a domicili desinforma els clients explicant-los que la nova norma disposa que els missatgers són autònoms, quan estableix el contrari

zentauroepp48368915 barcelona 28 05 2019  sociedad repartidores de glovo deliver190606200030

zentauroepp48368915 barcelona 28 05 2019 sociedad repartidores de glovo deliver190606200030 / Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Glovo ha començat a aplicar des de les últimes setmanes un canvi en el seu sistema de facturació per mirar de continuar esquivant la ‘llei rider’. La firma de les motxilles grogues està contactant amb els restaurants i comerços que contracten els seus serveis de repartiment per informar-los que a partir d’aquest mes de maig hi va haver un canvi a les seves factures: a partir d’ara en faran una per comanda i serà el ‘rider’ el que facturarà el servei, no Glovo. La voluntat de la plataforma digital amb aquests canvis és reforçar la seva aparença com a mitjancer de cara a futures actuacions judicials o de la Inspecció de Treball que poguessin veure un frau en el seu sistema laboral, basat en repartidors autònoms.

La companyia, fundada per Óscar Pierre, va ser l’única del sector que va decidir no assumir com a assalariats els repartidors i està a expenses del resultats de diverses actuacions de la Inspecció de Treball a tot el territori que li podrien requerir imports milionaris per això. Glovo, a preguntes d’EL PERIÓDICO, ha declinat fer comentaris sobre això.

Ja a l’agost, quan va entrar en vigor la ‘llei rider’, els repartidors que van continuar operant com a autònoms per a Glovo –malgrat que la normativa establia una presumpció de laboralitat– van haver de canviar els hàbits de treball. Segons expliquen repartidors consultats, l’empresa els va obligar a emetre a partir de llavors dues factures, una al restaurant on recollien la comanda i una altra al client final. Aquesta va ser una de les diverses actuacions, junt amb, per exemple, l’eliminació de les franges horàries reservades o la introducció de la possibilitat de rebaixar o augmentar el preu de les tarifes. Això últim Glovo ho va acabar eliminant per les queixes dels repartidors que un grup competia a la baixa i enfonsava els ingressos de la resta. 

I ara Glovo, entre l’abril i el maig, està contactant amb els restaurants i comerços per modificar el seu sistema de facturació. Aquest fet, col·lateralment, implicarà una càrrega extra per als restaurants, que abans passaven una única factura a Glovo amb totes les comandes del mes i ara n’hauran de fer una per a cada una i posar-la a nom del repartidor. Aquest moviment pot implicar descarregar legalment la responsabilitat de futures accions d’Inspecció a comerços i restaurants, tot i que diferents fonts judicials consultades manifesten opinions contradictòries. Unes sí que hi veuen un potencial risc per als clients, mentre que d’altres ho descarten de ple.

Mer «intermediari»

Tot això, amb la intenció de reforçar la seva aparença de mer mitjancer i agent que no té cap paper com a controlador del treball dels repartidors. Que és bàsicament el motiu pel qual fins ara l’han censurat des de la Inspecció de Treball fins al Tribunal Suprem i pel qual ha hagut de pagar multes milionàries en concepte de ‘falsos autònoms’. Les

Notícies relacionades

No obstant, les diferents sentències, més que el sistema de facturació, el que han destacat com a motiu de subordinació dels repartidors a Glovo és el rol de l’aplicació, que és la que permet connectar milers de repartidors amb milers de restaurants. L’element central no és que el repartidor estigui donat d’alta com a autònom, o que pugui treballar per a més d’una aplicació, sinó que no podria oferir els seus serveis a tants locals sense l’aplicació. Que al seu torn li delimita les tarifes, que no negocia el ‘rider’ amb els restaurants per als quals transporta les comandes. 

Aquest canvi l’ha justificat Glovo als seus clients «per poder adequar-nos a la ‘llei rider’, que com sabeu exposa que els ‘riders’ són treballadors autònoms que fan el servei per a vosaltres i el client i en el qual Glovo actua com a mitjancer», segons recull un correu a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. Una afirmació diametralment falsa, atenent al redactat de la disposició addicional vint-i-tresena de la ‘llei rider’, titulada: ‘Presumpció de laboralitat en l’àmbit de les plataformes digitals de repartiment’. És a dir, els repartidors són assalariats llevat que es demostri el contrari.