Sentència
Hisenda de les Balears perd el plet contra l’amo del Manchester City
Aduanes exigia el pagament de 189 milions en impostos per permetre que el milionari iot ‘Topaz’ pogués navegar per aigües espanyoles

La Delegació d’Hisenda de les Balears ha perdut la pugna que mantenia contra el propietari del Manchester City, el xeic dels Emirats Àrabs, Mansour al-Nayan. El fisc va col·locar una societat del xeic als primers llocs de la llista de morosos, a l’exigir-li el pagament de 189 milions d’euros en concepte de l’impost d’IVA per la compra del iot ‘Topaz’, un dels més grans i luxosos del món. Exigia aquest pagament al·ludint que l’embarcació, que pertany a la societat Oceans Maritimo Limited, estava obligada a tributar aquests diners si navegava per aigües comunitàries i amarrava en ports espanyols. Aquesta multimilionària embarcació ha navegat diverses vegades per aigües de les Balears. Però la unitat regional de Duanes i Impostos de les Balears va decidir reclamar els impostos al constatar que havia amarrat a Tarragona. El valor del tribut a pagar es va calcular a partir del preu d’adquisició de l’embarcació, que va ser de més de 500 milions d’euros.
La societat propietària del iot de luxe es va oposar a la reclamació de la Hisenda de les Balears, al·legant que el barco, si bé va ser comprat a una drassana a Alemanya, es va matricular a les Illes Caiman. Per tant, no estava obligada a pagar els impostos que es generaven a Europa, com és el valor afegit. La delegació d’Hisenda de les illes, en canvi, en va fer una interpretació diferent i va aplicar la normativa europea que estableix que quan un iot matriculat en un paradís fiscal surt de les aigües comunitàries, si al tornar en aquesta zona amarra en un port espanyol, ha de formalitzar el que es coneix com a sol·licitud de retorn de mercaderia. Altrament, l’amo del iot està obligat al pagament de l’impost d’IVA. El ‘Topaz’ no va fer aquesta declaració.
Aquest conflicte entre les dues parts ha sigut resolt finalment per un jutge de Madrid, que s’ha pronunciat a favor del xeic àrab, que finalment no haurà d’abonar els impostos de gairebé 200 milions d’euros que li reclamaven des de les Balears.
Notícies relacionadesPer resoldre aquest plet, que ha sigut econòmicament el més elevat que s’ha impulsat mai des de les Balears, el tribunal ha hagut de fer una interpretació de la complicada normativa marítima i la seva obligació tributària. La sentència assenyala que si bé és cert que aquesta embarcació va ser fabricada a Europa, va ser matriculada en un paradís fiscal i per la seva pròpia naturalesa va ser dissenyada per navegar pel mar amb contínues sortides i entrades en aigües territorials comunitàries. Això fa molt complicat determinar «de manera certa quan es produeixen aquestes sortides i entrades i, menys encara, atribuir-los rellevància fiscal».
El tribunal reconeix que han existit dubtes sobre la interpretació tributària que s’ha d’aplicar sobre aquests iots, per això va ser necessari que la Comissió Europea contractés una sèrie d’experts, que van ajudar a interpretar de quina forma s’havien d’aplicar aquestes normes comunitàries sobre aquestes embarcacions de luxe. Els jutges han analitzat les conclusions d’aquest estudi i consideren que l’embarcació ‘Topaz’, rebatejada ara com ‘A+’ no estava obligada a realitzar aquesta declaració a l’entrar en aigües comunitàries i, per tant, està exempta de pagar els impostos que li reclamaven a les Balears.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Testimoni D’un casament secret amb una catalana a un matrimoni concertat al Pakistan: «He assumit que no em tornaré a enamorar»
- Reinvenció d’una icona La multimilionària reforma de l’hotel Arts
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- Catàstrofe mediambiental La gestió forestal, clau per evitar els incendis a Euskadi
- Previsió meteorològica Setmana d’inestabilitat a Catalunya: el temps canvia i arriben núvols i tempestes
- Perfil Verónica Echegui, l’actriu que va saber desmarcar-se de la Juani per construir-se una carrera
- Des de Jordània Collboni, després del veto d’Israel: «És anecdòtic, el més greu és que no entrin camions a Gaza»
- Entrada en servei El nou carril bus de la B-23 arriba des d’avui fins a la Diagonal de Barcelona
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys