Anàlisi de Smartme

El 40% dels consumidors compren moda amb el seu ‘smartphone’ i Shein arrasa

La xinesa Shein arriba a una quota d’usuaris del 62%, i Vinted del 38%

El 40% dels consumidors compren moda amb el seu ‘smartphone’ i Shein arrasa
5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El 40% dels consumidors compren la roba amb el seu ‘smartphone’. La pandèmia ha suposat l’empenta definitiva a les vendes ‘online’ i el sector de la moda és el que més percep la tendència. El creixement del canal ‘online’ sembla imparable i les noves generacions de consumidors estan apostant també per marques sense botigues físiques. Per als grans grups de moda, la venda a internet també creix, i ja atresoren quotes de venda d’entre el 25% i el 40%. Smartme Analytics, companyia d’anàlisi de dades, ha publicat el seu Informe Digital Consumer By Generation en el qual destapa que quatre de cada 10 consumidors utilitzen aplicacions del seu telèfon mòbil per comprar la roba, amb una mitjana d’ús de 31 minuts al mes. I el nou comprador de moda més actiu adquireix producte barat que revèn després de pocs usos.

Les dades de l’estudi són sorprenents. La xinesa Shein i Vinted (productes de segona mà) se situen entre els líders de la venda de moda a Espanya a través del mòbil. És el primer estudi que detecta aquestes temibles tendències per a les cadenes tradicionals de moda, l’extrem low cost i el producte de segona mà s’han fet un lloc al mercat en pocs mesos a Espanya. Als EUA, Shein manté creixements superiors al 30%.

Segons aquesta anàlisi, Shein i Vinted van arribar a una quota d’usuaris del 62% i 38% entre el setembre del 2021 i el febrer del 2022, respectivament. Són les botigues «favorites per a totes les franges d’edat», «situant-se com a líders del mercat», segons Smartme. Però els productes venuts per Shein són de preus molt baixos, per la qual cosa la quota de mercat en valor és radicalment més baixa. Aquesta és la quota més important per als líders del mercat.

En el sector de la distribució de moda no han sigut en els últims mesos aliens al creixement d’aquestes dues ensenyes ‘natives digitals’, cosa que està obligant a un cert replantejament d’estratègies, bàsicament un reposicionament comercial de les marques cap a productes de més preu i percepció de qualitat. El conegut en el passat fast fashion troba en Shein i Vinted competidors que posen potes enlaire el mercat de preus baixos que en el passat lideraven H&M, Primark, Zara (Inditex) o Mango. Ara aquestes marques es diversifiquen i potencien productes de més preu. Els vestits de festa a 20 euros de Shein competeixen de tu a tu amb els de 60 de la resta de marques. L’utilitzar i vendre, reinterpretació dels consumidors de l’economia circular, guanya pes. L’‘app’ de Shein és la més ben valorada, només per darrere de Zalando. 

Les generacions més grans de 25 anys (Young Millennials, Old Millennials i Generació X), coincideixen també en la resta d’‘apps’ preferides, tancant el rànquing H&M, Zalando i Zara. Per als més joves, s’avança Zalando col·locant-se en tercera posició, i despunten algunes aplicacions diferents com Bershka i Pull & Bear, en quarta i cinquena posició, respectivament. 

Smartme augura que la tendència es mantindrà en els pròxims mesos. El 85% de consumidors ha realitzat alguna compra ‘online’ l’últim any i, en general, s’observa un increment en la freqüència de compra a través del canal digital després de la pandèmia. En l’ús d’aquest tipus d’app són les generacions més adultes i amb més poder adquisitiu les que més les utilitzen. No obstant els més joves estan incrementant significativament el seu ús, i redueixen aquesta distància. De mitjana, els consumidors espanyols utilitzen aquest tipus d’eines de compra 54 minuts al mes.  

Venda ‘online’ en general

En el cas de les ‘apps’ de ‘retail’, lideren el rànquing les més tradicionals, els ‘pure players’: Aliexpress, Amazon i Wallapop. En qüestió de preferències, estan condicionades per l’edat i el poder adquisitiu. Per als joves d’entre 18 i 34 anys, Aliexpress lidera en el top 1, mentre que el segon i tercer lloc queda disputat entre Wallapop i Amazon, i aconsegueix situar-se Wallapop en segona posició per a la Generació Z (18 a 24 anys) i Amazon per a Young Millennial (24 a 34 anys). No obstant, per als més grans de 35 és Amazon la favorita seguida d’Aliexpress i Wallapop. 

Destaca el cas de l’‘app’ de Lidl Plus, que guanya quota d’usuaris a mesura que incrementa l’edat i s’aproxima al ‘target’ de responsables de la llar, i destaca el gènere femení davant el masculí. Lidl Plus aconsegueix acumular el 38% del mercat femení entre les més grans de 45 anys. 

Els usuaris d’‘apps’ d’Ecommerce són principalment dones, el 72% de les dones utilitzen aplicacions de ‘retail’ i el 51% utilitza aplicacions de moda, mentre que per als homes, el 63% aposten per apps de ‘retail’ i el 20% de moda. Per edats, el percentatge d’usuaris més gran el trobem en la generació Old Millennial per a ‘retail’; el 80% dels usuaris d’entre 35 i 44 anys ha utilitzat alguna aplicació d’aquest sector. No obstant, els Young Millennial són els principals usuaris d’‘apps’ de moda; el 45% dels usuaris d’entre 25 i 34 utilitza ‘apps’ del sector moda. 

Notícies relacionades

Les opinions i valoracions d’altres usuaris són l’element clau per a les compres per al 78% dels compradors, fins al punt que, per a nou de cada 10, una ressenya negativa condiciona la seva decisió de compra. La devolució gratuïta (72%), diferents opcions de pagament (71%) o els avantatges i descomptes de la compra ‘online’ (71%) són alguns altres factors que es valoren del comerç electrònic. D’altra banda, la por de facilitar les dades bancàries deixa de ser una barrera en les transaccions ‘online’, i deixa pas a la incertesa respecte a quin producte rebràs i respecte al cobrament de despeses d’enviament. 

L’informe Digital Consumer By Generation és una anàlisi del comportament del consumidor digital basat en una mostra representativa de més de 10.000 usuaris d’entre 18 i 65 anys durant els últims sis mesos per registrar de manera objectiva quins serveis digitals utilitzaven, en quins moments i durant quant temps per disposar d’un coneixement objectiu i actualitzat dels hàbits digitals. Per a l’anàlisi de dades es van definir quatre grups d’edat: Generació Z (18-24 anys), Young Millennials (25-34 anys), Old Millennials (de 35 a 44 anys) i Generació X (de 45 a 55 anys); i les deu indústries més representatives: «Xarxes socials», Comunicació personal», «Jocs», «Moda», «Delivery & Restaurants», «Ecommerce», «Plataformes de Streaming», «Viatges», «Banca» i «Música». Les empremtes digitals obtingudes han permès aprofundir en altres comportaments com el consum combinat de mitjans o els hàbits digitals a la llar i a l’exterior.