Crisi en els transports
Escassa afectació de l’aturada indefinida del transport de mercaderies
Els grans centres logístics com Mercabarna no detecten problemes per la vaga
Els transportistes han iniciat aquest dilluns una aturada indefinida, a la qual han sigut convocats per la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que assegura representar les mitjanes i petites empreses que suposen el 85% del sector. Diverses entitats empresarials vinculades al sector afirmen que les afectacions estan sent escasses i que la jornada està transcorrent amb normalitat.
Les aturades convocades sense el suport de les patronals del sector no estan llastant la logística dels grans centres. Des de Mercabarna destaquen que la jornada ha començat de moment amb tota normalitat malgrat la vaga indefinida convocada per una plataforma minoritària en el sector. Fonts del mercat central, un dels centres de més activitat de transport per a la distribució d’aliments, asseguren que fins ara no hi ha hagut anomalies.
Altres eixos logístics a Catalunya, com Amazon, tampoc estan patint grans afectacions i els treballadors del magatzem del Prat de Llobregat operen amb normalitat, segons afirmen fonts sindicals consultades. La patronal de les pimes catalanes, Pimec, també assenyala l’«escassa afectació» que està tenint la jornada de protesta entre els seus associats.
La plataforma, sense representació a l’òrgan de diàleg del sector amb l’administració –el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC)– justifica la convocatòria per la «gravíssima» situació del sector i unes condicions laborals «inadmissibles», a la qual cosa se suma l’alça del preu dels combustibles, accentuada per la invasió russa d’Ucraïna.
L’entitat ha enviat una llarga llista de reivindicacions als ministeris de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Treball i Economia Social, com la prohibició de la contractació dels serveis de transport per sota dels costos d’explotació i la de la càrrega i descàrrega per part dels conductors i autònoms que realitzin la conducció dels seus vehicles, amb entrada en vigor de manera immediata.
Patronals del sector com CETM, Fenadismer i Astic, amb representació en el comitè nacional, que va pactar amb Transports el desembre passat una sèrie de mesures per millorar el sector, plasmades en un reial decret llei aprovat l’1 de març, han exigit al Govern central que actuï per pal·liar la descontrolada pujada del preu dels combustibles.
No obstant, consideren que no és el moment de secundar una aturada de transports, i menys encara si es convoca amb caràcter indefinit i sense objectius clars de cap tipus, perquè només servirà per desestabilitzar encara més la complicada situació que passa el sector, d’acord amb el CETM.
El CNTC espera reunir-se en els pròxims dies amb la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que ha anunciat que valorarà la possible priorització d’alguna de les mesures de l’esmentat reial decret llei, com la de l’establiment d’una revisió obligatòria del preu del transport quan variï el cost del combustible.
Davant la gravetat del moment, el CETM aposta per treballar per al ple desenvolupament dels acords del reial decret llei (que ha posat en marxa altres mesures importants com precisament la prohibició de la càrrega i descàrrega per part dels conductors o la lluita contra la competència deslleial, entre d’altres), que considera l’única i també la millor opció perquè el sector pugui sortir al més aviat possible d’«aquesta maleïda situació».
No obstant, la plataforma convocant de les mobilitzacions afirma que, una vegada analitzats els acords, «es continua estant en la mateixa problemàtica des del sector de base» i que l’administració «continua negociant amb els carregadors (que són els integrants del CNTC), en comptes d’atendre les crides de socors dels autèntics protagonistes del sector, que són els camioners corrents».
Segons el seu parer, els acords pactats amb el comitè no donen resposta a la realitat de contractació que tenen els petits transportistes, ja que la seva aplicació no és vàlida sobre les condicions que majoritàriament els imposen els seus carregadors.
És una mesura que «beneficia els grans operadors de transport, que són els que mantenen contractes a llarg termini i de manera directa amb els centres de producció», expliquen.
Davant els missatges a les xarxes socials que anuncien possibles desproveïments per l’efecte de l’aturada, les patronals i el Govern criden a la calma, perquè defensen que no es produiran.
Notícies relacionadesNo obstant, CETM ha reclamat la col·laboració dels Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat per si fos necessària la seva intervenció per garantir el dret a portar a terme lliurement l’activitat.
Fonts del Ministeri d’Interior asseguren que les forces de seguretat posaran el dispositiu necessari per garantir la normalitat a les carreteres.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Obituari Mor Carles Vilarrubí, empresari i exvicepresident del Barça, als 71 anys
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Naufragi Suspenen aquest diumenge la recerca dels desapareguts a Indonèsia sense resultat
- La caixa de ressonància ¿Els millors discos de l’any o els més importants?
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Nous hàbits de criança Anar al col·le amb bolquers, pijama o talons de ‘Frozen’: la falta de límits familiars tensa la gestió de l’aula a infantil
- Nous hàbits de criança Mireia Miralpeix, mestra d’Infantil: «Els nens agraeixen els límits, no poden carregar amb el pes de decidir quan es treuen el bolquer»
