Contra la dependència
Brussel·les proposa un pla per produir a la UE el 20% dels xips del món el 2030
L’objectiu és multiplicar la fabricació de semiconductors, claus per a nombroses indústries essencials com el sector de l’automòbil i l’electrònica

La irrupció de la pandèmia de coronavirus fa dos anys ha posat en escac molts sectors industrials europeus que s’han vist obligats a paralitzar la seva producció a causa de la falta d’un component tan clau en la fabricació dels dispositius digitals com són els semiconductors, utilitzats en tota mena d’aparells electrònics. Per evitar que aquesta dependència torni a passar factura en el futur i paralitzi sectors tan estratègics al Vell continent com la indústria automobilística, la Comissió Europea ha aprovat aquest dimarts una proposta legislativa que inclou mesures per garantir la seguretat del subministrament, la resiliència i el lideratge tecnològic amb un objectiu central: multiplicar la producció europea i que el 20% dels xips de tot el món es fabriquin a la UE el 2030.
Actualment, menys del 10% dels semiconductors que es produeixen a nivell mundial es fabriquen a la Unió Europea, quan fa menys de quatre dècades el percentatge arribava al 40%. En aquests últims quaranta anys, Europa ha perdut terreny respecte als Estats Units, on es dissenyen aquest tipus de components, i sobre tot Àsia que produeix el 80% amb Taiwan com a principal proveïdor. Una situació que genera una dependència absoluta, tal com ha posat de manifest la pandèmia, que ha obligat al tancament de fàbriques a molts sectors i a paralitzar cadenes de fabricació per la penúria d’aquest component. Per exemple, en alguns Estats membres la producció al sector de l’automòbil es va reduir en un terç el 2021.
Per evitar la repetició d’aquest escenari, fer front a aquest problema sistèmic i guanyar en autonomia Brussel·les ha dissenyat un pla que aspira a mobilitzar 43.000 milions d’euros en finançament públic i privat. La idea, sosté la Comissió Europea, és utilitzar aquest finançament per posar en marxa mesures per tal de prevenir, preparar, anticipar i respondre ràpidament a qualsevol futura interrupció de les cadenes de subministrament.
Líder tecnològic
Notícies relacionades«La llei canviarà les regles del joc. A curt termini, augmentarà la nostra capacitat de resistència davant futures crisis, al permetre’ns anticipar i evitar les interrupcions de la cadena de subministrament. I a mitjà termini, contribuirà a convertir Europa en un líder industrial en aquesta branca estratègica», ha explicat la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, sobre una de les propostes promeses en l’últim debat sobre l’estat de la unió. A llarg termini, mentrestant, la idea és impulsar el lideratge tecnològic europeu i col·locar Europa com a líder tecnològic en mercats innovadors». Europa és el continent on han començat totes les revolucions i pot ser l’origen de la pròxima revolució també», augura l’alemanya.
Brussel·les anima els Estats membres a començar a redoblar la coordinació per anticipar possibles pertorbacions als mercats i adoptar mesures correctores mentre es tramita l’aprovació del reglament, que serà d’aplicació automàtica si Parlament Europeu i Consell donen llum verda a la proposta.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»