Banca

La Plataforma de Gent Gran i Pensionistes demana reunir-se amb el Govern per abordar l’exclusió financera

Assenyalen que els tancaments «han suposat molt serioses dificultats per a aquest col·lectiu quant a la utilització dels caixers automàtics i a les comunicacions ‘online’» i demanen parlar amb Nadia Calviño i Alberto Garzón

La Plataforma de Gent Gran i Pensionistes demana reunir-se amb el Govern per abordar l’exclusió financera
2
Es llegeix en minuts

L’acabada de constituir Plataforma de Gent Gran i Pensionistes (PMP) ha sol·licitat reunir-se «amb la rapidesa més gran possible» amb la vicepresidenta primera del Govern i ministra d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño; el ministre de Consum, Alberto Garzón; el Defensor del Poble, Ángel Gabilondo, i amb el director general de l’Imserso, Luis Alberto Barriga, amb l’objectiu d’abordar l’exclusió financera.

En un comunicat, la plataforma explica que ha demanat aquestes trobades amb l’objectiu de traslladar la seva preocupació davant «l’exclusió financera que estan patint les persones grans», causada pel tancament de «milers de sucursals bancàries» que s’està produint des de fa anys.

Assenyala que els tancaments «han suposat molt serioses dificultats –en milers i milers de casos, una total impossibilitat– per a aquest col·lectiu quant a la utilització dels caixers automàtics i a les comunicacions ‘online’».

En la missiva enviada per la PMP per sol·licitar la reunió, el president de la plataforma, Ángel Rodríguez Castedo, ha afirmat que l’exclusió financera «té unes greus conseqüències sobre les persones grans (especialment les molt grans), que se senten abandonades, humiliades, fins i tot inútils». «Això és maltractament. Edatisme», ha afegit.

Entre les mesures que ha proposat la PMP, destaca la «necessitat» d’un nou marc normatiu que protegeixi adequadament els drets de les persones grans respecte a l’accés als serveis bancaris.

En aquest sentit, l’organització recorda que hi ha actualment en tramitació un avantprojecte de Llei per regular els serveis d’atenció al client, aprovat pel Consell de Ministres el 16 de novembre del 2021, en la qual s’establirà el dret dels consumidors a obtenir per part del prestador de béns i serveis una atenció gratuïta, eficaç, accessible, inclusiva, no discriminatòria i avaluable.

Així mateix, la PMP ha demanat la posada en marxa pel sector bancari de mesures responsables com la creació d’un «gestor de la gent gran» a cada una de les oficines bancàries amb l’objectiu d’ajudar els avis en la seva interacció amb el banc.

També ha sol·licitat que es complementin els serveis digitals amb una «bona atenció telefònica», la instal·lació de dispensadors d’efectiu més enllà de l’oficina bancària, especialment a l’Espanya rural, o l’increment de les competències digitals de les persones grans, entre d’altres.

A més, la PMP ha incidit en la necessitat de fer veure al sector bancari l’«oportunitat reputacional» de posar en marxa mesures inclusives per a les persones grans i que es treballi «des del convenciment que és possible la necessària digitalització sense deixar ningú enrere».

La plataforma es fa ressò de la iniciativa posada en marxa per Carlos San Juan, un usuari de banca de 78 anys, que ha sigut publicada a change.org: «Tinc 78 anys i em sento apartat pels bancs [...]. Atenció humana en sucursals bancàries».

Notícies relacionades

Arran d’aquesta campanya, la vicepresidenta primera, Nadia Calviño, es va reunir amb les principals associacions bancàries el 20 de gener passat amb l’objectiu de sol·licitar mesures al sector per garantir l’accés als serveis bancaris per a tota la població, incloent les persones més grans de 65 anys.

La PMP ha sigut posada en marxa per Unió Democràtica de Pensionistes (UDP); per la Confederació Espanyola d’Organitzacions de Gent Gran (CEOMA); i per l’ONCE. En total, aglutina 15.079 associacions i prop de 5.746.000 afiliats.