Obre a Catalunya la primera fàbrica de llançaponts

Gutmar i GDELS-Santa Bárbara preveuen invertir 80 milions en aquest centre pioner

Un vehicle amb el sistema llançaponts Anaconda acoblat. | RHEINMETALL

Un vehicle amb el sistema llançaponts Anaconda acoblat. | RHEINMETALL / 5

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Startups, economia digital, farmacèutiques, moda i cosmètica

ver +

Ho diuen amb la boca ben grossa l’Ajuntament de Sant Cugat, la Generalitat i els empresaris partícips d’aquesta història de reindustrialització amb final feliç: "Aquí s’ha produït un cas d’èxit claríssim". El mateix edifici que va abandonar la fabricant nord-americana Delphi fa un temps, avui acull el primer centre d’excel·lència de sistemes d’ús dual de Catalunya, aquells que tant serveixen per a l’Exèrcit com per reaccionar davant catàstrofes naturals. En aquest espai s’hi fabricarà, per primera vegada a Espanya, sistemes llançaponts.

Gutmar, una pime industrial catalana que produeix components per a sectors com l’aeronàutic i l’espacial, es va traslladar a aquestes instal·lacions fa uns anys, quan el seu projecte va començar a créixer. Res a veure, en qualsevol cas, amb les oportunitats que té ara davant: adquirit aquest any pels fons d’inversió Lauria Partners i Hyperion, i segellat un acord de col·laboració amb GDELS-Santa Bárbara, la companyia ha decidit abraçar per complet l’univers dual. I el centre d’excel·lència presentat aquesta setmana és el cim.

Aquesta aliança, que bàsicament implica posar a treballar junts empleats dels dos costats en el disseny i fabricació d’elements que serveixin tant per a la defensa d’un país com per actuar davant una emergència, comença a rodar amb un sistema llançaponts anomenat Anaconda que, fins ara, es produïa a Alemanya.

Es tracta d’una estructura que permet a un vehicle bastir un pont de manera instantània. La fabricaran a Sant Cugat del Vallès, que estrena aquest tipus de producció a Espanya. D’entrada, preveuen fabricar-ne fins a 15 a l’any.

Amb tot, l’objectiu és estendre’n el volum, i que d’aquest centre d’excel·lència acabin sortint passarel·les de vianants o barques mòbils per creuar rius o carrers inundats, entre altres solucions relacionades amb la mobilitat. El pla és col·laborar un mínim de 30 anys i invertir entorn de 80 milions d’euros en aquests desenvolupaments. La previsió és acabar generant entre 200 i 300 llocs de treball directes, i arribar als 1.500, al sumar-hi els indirectes. Esperen un retorn de la inversió de 1.800 milions d’euros.

Nova indústria per a Catalunya

Notícies relacionades

"Aquest esforç de reindustrialització del país i per mantenir la nostra autonomia estratègica ha de distribuir-se a les diferents regions d’Espanya, i Catalunya mereix ser part d’això", va afirmar, en la inauguració, Alejandro Page, director general de Santa Bárbara Sistemas. "Volem ajudar a fer que el sector tradicional del metall, que a Catalunya és molt fort però depèn de l’automoció –va apuntar el president de Gutmar, Joan Martorell– migri cap a sectors de més valor afegit, com l’aeronàutica i l’espai".

Hi va coincidir també el secretari general d’Empresa i Treball de la Generalitat, Pol Gibert. "Catalunya no té una indústria de defensa clàssica, però sí una enginyeria i una indústria molt potent", va reconèixer.

Temes:

Sumar Delphi