Tercera edat

Més País insta el Govern a eliminar les comissions bancàries en finestreta

Per lluitar contra la bretxa digital que pateixen les persones grans, proposen també que els diners en efectiu es considerin un «servei bàsic i universal»

Més País insta el Govern a eliminar les comissions bancàries en finestreta
2
Es llegeix en minuts

Més País Verds Equo, en el Grup Parlamentari Plural, ha presentat aquest dilluns una proposició no de llei perquè el Congrés dels Diputats debati en ple si insta el Govern a incorporar una bateria de mesures per lluitar contra l’exclusió financera de les persones grans.

Entre aquestes demana l’eliminació de les comissions per les operacions que es facin en finestreta, mentre planteja que la retirada de diners en efectiu es consideri un «servei bàsic i universal», que garanteixi l’atenció presencial.

La proposta, firmada pel portaveu del grup Íñigo Errejón, busca que l’Executiu incorpori en el projecte de llei de serveis d’atenció al client aquestes iniciatives, a més que proposa establir una periodicitat mínima per als ofibusos o oficines mòbils que recorren diferents localitats. Però el text va més enllà de demandes a la banca i busca també garantir l’accés presencial a l’Administració pública per a aquelles persones que pateixen la bretxa digital.

Més País Verds Equo recorda que el novembre passat el Govern va aprovar l’avantprojecte de llei de serveis d’atenció al client, elaborat conjuntament pel Ministeri de Consum i el d’Afers Econòmics i Transformació Digital amb l’objectiu de millorar les comunicacions entre consumidors i empreses. Respecte a les entitats bancàries o financeres, l’avantprojecte inclou l’obligació d’oferir una comunicació personalitzada telefònica i obliga a garantir l’accessibilitat als serveis d’atenció als «consumidors vulnerables», entre els quals es troben les persones grans.

No obstant, critica Més País Verds Equo, no s’aborda en cap moment el problema de l’atenció presencial a les sucursals bancàries, que, segons la seva opinió, ha anat aprofundint-se els últims anys per la important reducció de sucursals i caixers automàtics.

Segons dades del Banc d’Espanya, fins a 22.392 sucursals bancàries van tancar les seves portes entre 2008 i 2020, i això, segons la proposició no de llei, ha deixat sense servei bancari «milers de persones, especialment la població més envellida i els habitants del medi rural, que es troben en risc d’exclusió financera».

Notícies relacionades

Però l’exclusió d’una part de la ciutadania a partir de la bretxa digital respecte a l’accés a serveis bàsics no es troba només en l’exclusió financera, lamenta. «Encara més greu, ja que és una responsabilitat i gestió directa de l’Estat, és la dificultat d’accés a l’Administració de la Seguretat Social per realitzar tota mena de gestions bàsiques.

Referent a això, afegeix, l’Administració de la Seguretat Social, com altres institucions, està en plena acceleració cap a la tramitació digital de molts assumptes, cosa que està suposant, si no es fa degudament, un deteriorament de l’atenció al públic, «particularment» a les entitats de l’Institut Nacional de la Seguretat Social i la Tresoreria General de la Seguretat Social.