FITUR
Riu es desmarca de la por del sector al totxo amb hotels propis a grans ciutats
La cadena busca terrenys i immobles per estrenar-se a París i Ciutat de Mèxic, que se sumaran a les obertures ja confirmades a Nova York, Londres, Toronto i Chicago | El grup mallorquí retarda un any el seu objectiu d’arribar als ingressos prepandèmia per l’impacte de la sisena onada
El model de negoci de Riu és particular i cada vegada més allunyat de la tendència en què s’han instal·lat els rivals. Fa anys que la majoria de grans grups hotelers nacionals i internacionals venen els immobles dels seus hotels per centrar-se només a gestionar-los. Les grans cadenes s’han llançat a concentrar tota la seva expansió en la firma de contractes de gestió i de franquícia, i en menor mesura de lloguer, dels hotels propietat de fons d’inversió immobiliària.
Riu, en canvi, manté la seva estratègia a contracorrent. El grup és propietari de 90 dels 100 establiments de la seva xarxa a 20 països i els seus plans d’expansió passen per reforçar la seva aposta patrimonialista, sumant nous hotels en propietat tant en el segment vacacional com en l’urbà. Aquest any el grup de la família Riu obrirà cinc hotels (dos a Mèxic, al Senegal, Jamaica i als Estats Units) i tots seran immobles en propietat de la companyia.
«Tenir la propietat i la gestió dels hotels permet que la presa de decisions sigui molt més ràpida, més àgil. I durant la pandèmia per a la companyia aquesta capacitat de fer i desfer ràpidament ha sigut fonamental per adaptar-se als escenaris que anaven canviant», explica Ricardo Luque, el director del negoci urbà de Riu. «Tenir la propietat sempre és la primera opció per créixer. El grup valora en casos especials algunes propostes de contractes de gestió dels hotels, però no els busquem proactivament. La compra del terreny i la construcció continua sent la prioritat total».
El grup està abocat en el negoci dels hotels de vacances (un segment que concentra 92 del centenar d’hotels de la companyia), però pretén accelerar el creixement en el negoci urbà, en què es va estrenar fa ja una dècada i que comercialitza a través de la marca Riu Plaza. La companyia compta amb vuit hotels urbans, entre els quals, el seu vaixell insígnia a la plaça d’Espanya de Madrid, i ja té projectes en marxa per sumar-ne quatre mes.
De manera imminent, el febrer o el març, inaugurarà el seu segon hotel a Nova York; té obres en marxa per aixecar dos hotels a Londres i a Toronto amb el 2023 com a data prevista per a la seva obertura, i pròximament iniciarà els treballs per construir un altre establiment a Chicago, que s’obrirà previsiblement el 2024. Riu busca activament oportunitats per entrar també a París i a Ciutat de Mèxic com les seves grans cartes d’expansió futura.
Tot i que no està entre les seves prioritats, també monitoritza amb calma l’aparició de projectes interessants per entrar a Barcelona, un vell objecte de desig. «Barcelona sempre ha estat en el nostre focus, fins i tot davant de Madrid. Però es va creuar al nostre camí una oportunitat com d’edifici de la plaça d’Espanya de Madrid i van canviar els plans pel potencial d’aquest actiu tan particular», explica Luque.
Notícies relacionadesRiu va tancar l’any passat amb una facturació de 1.375 milions d’euros, un 66% més que l’any anterior, però encara gairebé un 40% per sota dels 2.240 milions d’ingressos del 2019, just abans de l’epidèmia de covid. Les estimacions que fins ara gestionava la direcció del grup es marcaven com a objectiu superar aquest mateix any els nivells de vendes prepandèmia, però l’aturada provocada per la sisena onada ha fet que el grup ara consideri més realista recuperar la facturació precovid el 2023.
El grup no fa públics més detalls dels seus resultats financers, però assegura que l’any passat els seus operadors van tornar a ser rendibles i va obtenir un resultat brut d’explotació (ebitda) positiu, després de les pèrdues d’un 2020 negre per al turisme per la pandèmia.
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Xarxes socials ¿Quant cobra un ‘influencer’ gastronòmic per ressenyar restaurants? ‘Cenando con Pablo’ revela el seu caixet: 3.000 euros per visita
- Fre a l’epidèmia La grip a Catalunya va a la baixa per primera vegada en vuit setmanes
- Balanç del president de la Generalitat El Govern prorroga els pressupostos davant la impossibilitat de començar la negociació dels del 2026
- Pujada l’últim mes Espanya reafirma la seva aposta per la transició al cotxe elèctric amb l’increment del 145,8% dels híbrids endollables l’últim mes
- Por escènica i falta de pràctica Vuit de cada deu universitaris no han rebut formació en comunicació oral, competència laboral bàsica
