Impacte de la crisi en el turisme

Les agències de viatges confien en la recuperació però el 95% està per sota de l’activitat prepandèmia

Les agències reivindiquen el seu paper com a garant dels pagaments dels clients en moments d’incertesa com els actuals

Les agències de viatges confien en la recuperació però el 95% està per sota de l’activitat prepandèmia
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave) considera que el 2021 ha sigut l’any d’inici de la recuperació per a les agències de viatges espanyoles, tot i que moltes empreses del sector continuen immerses en una situació complicada que es prolongarà aquest any. Segons les dades d’Acave, presentades aquest dijous a la fira Fitur, per a un 40% de les empreses del sector, el volum de reserves de viatges el 2021 va suposar un increment de més d’un 50% respecte del 2020, mentre que per a un 35% dels consultats el creixement es va situar entre un 25% i un 50%. Martí Sarrate, president d’Acave va reconèixer que en el sector són «optimistes, però també prudents», perquè «el 95% de les agències encara no ha recuperat el nivell de reserves del 2019».

Sarrate defensa que en la situació actual d’incertesa que genera la pandèmia, les agències de viatges han reforçat el seu paper com a intermediaris: «La incertesa causada per la pandèmia i les seves conseqüències ha provocat que molts clients hagin recorregut a les agències de viatges com a plataforma més segura per a l’organització de les seves vacances». Segons els resultats, la majoria de les agències enquestades considera que els factors més valorats pels seus clients el 2021 han sigut –i continuaran sent el 2022– l’assessorament professional sobre els requisits i documentació necessària per viatjar a cada destinació; la garantia de recuperar els diners en cas de tancament de fronteres o quarantenes, i la flexibilitat en els canvis d’última hora.

Els clients de les agències també han incrementat durant aquest últim any l’antelació de la contractació de viatges. Segons els resultats, un 30% de les reserves s’han realitzat amb entre tres i quatre mesos d’antelació, i un 5% entre tres i sis mesos abans. Un 26% dels clients han contractat els seus viatges un mes abans de les seves vacances. Segons el president d’Acave, «aquestes dades demostren que la majoria dels espanyols que han recorregut a les agències de viatges buscaven preparar els seus viatges amb temps amb les

màximes garanties».

Auge dels viatges internacionals

Els resultats de l’enquesta donen un canvi interessant per al 2022 en la contractació de vacances en agències de viatges, ja que s’espera que els productes més demanats pels espanyols aquest nou any siguin principalment viatges internacionals. És una percepció que corroboren aerolínies com Vueling, per exemple. Els cinc productes que les agències coincideixen a assenyalar com els preferits per al 2022 són Europa, els Estats Units, països africans i safaris, destinacions de Sud-amèrica i països asiàtics. Aquesta tendència demostraria la recuperació de la confiança dels viatgers per realitzar viatges fora de les nostres fronteres. Per països, els més demanats s’espera que siguin França, els Estats Units, Egipte, Maldives, Costa Rica, Mèxic (Carib) i la República Dominicana. En l’àmbit de destinacions nacionals, els espanyols que acudeixin a agències de viatges per organitzar les seves vacances apostaran preferentment per destinacions de costa, majoritàriament les Balears i les Canàries.

En l’àmbit d’agències receptives, un 85% dels enquestats coincideix a assenyalar que els mercats emissors més importants per a Espanya aquest any continuaran sent França i el Benelux. Aquests mercats els seguiran en importància el Regne Unit, Alemanya i els Països Nòrdics. Un 87,5% de les agències coincideix també a assenyalar que la flexibilitat en les condicions de les reserves serà el factor més decisiu per a la decisió de compra, seguit per la seguretat i confiança en l’aplicació de les mesures covid.

Ocupació

Notícies relacionades

Preguntats sobre la seva situació, només un 35% de les agències de viatges assegura que ha reobert el 100% dels seus punts de venda i compta amb tot el seu equip al complet (sense personal en erto). Per la seva banda, un altre 35% dels enquestats ha pogut reobrir tots els seus punts de venda però s’ha vist obligat a mantenir part dels seus empleats en erto. Un altre 26% ha obert només una part de les seves oficines i manté personal en erto, i finalment un 4% ha continuat tancat fins al dia d’avui. Sobre la implantació del teletreball, un 26% dels enquestats afirma que la seva empresa ha reestablert el 100% del treball presencial, mentre que un 39% ha apostat per un model mixt de treball a l’oficina i teletreball. Per la seva banda, un 35% de les empreses afirma que el 100% dels seus empleats teletreballa.

L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe) és la patronal d’agències de viatges d’àmbit estatal amb seu a Catalunya i engloba 450 associats i entorn de 1.000 punts de venda a tot Espanya.

Temes:

Viatges Turisme