Consum
El Consell de la UE avala les aerolínies per cobrar per l’equipatge de mà
Espanya espera que l’Europarlament freni la proposta, que també rebutja Alemanya
El ministre espanyol Bustinduy afirma que junt amb Alemanya «seguiran lluitant» per impedir el pagament

La batalla està lluny d’acabar, però les aerolínies acaben d’obtenir un bon suport per guanyar-la. El Consell de la Unió Europea va aprovar ahir tirar endavant un reglament que permeti a les companyies aèries portar a terme una sèrie de pràctiques molt polèmiques i en plena discussió. La norma els permetria cobrar per pujar determinat equipatge de mà a cabina, per reservar el seient contigu al d’una persona amb mobilitat reduïda i per rectificar dades d’un bitllet. A més augmenta el temps de retard que les obliga a indemnitzar un passatger: és a dir, un avió s’hauria de retardar entre quatre i sis hores per pagar algun tipus de compensació.
Això no vol dir que, a partir d’ara, es comenci a treballar en una llei en aquest sentit, però sí que es farà la proposta formalment al Parlament Europeu, que és on s’haurà de debatre. La llei només entraria en vigor (previ pas pel tràmit d’esmenes que podria modificar-la en molts sentits) si aquest organisme l’aprovés per majoria absoluta. És a dir, que donessin el seu vistiplau almenys 361 eurodiputats.
La qüestió és que 21 de 27 estats membre han votat favorablement que es comenci el procés. Ho van fer en el Consell de Transport, Telecomunicacions i Energia de la UE celebrat ahir, que va servir per constatar postures. Espanya, Portugal, Alemanya i Eslovènia van votar en contra. Àustria i Estònia es van abstenir. I la resta de països membres van votar a favor.
Reacció dels consumidors
La principal organització europea que aglutina les associacions de defensa dels drets dels consumidors dels diferents països, BEUC, no va tardar a valorar negativament la notícia. "Si bé l’acord milloraria alguns drets en teoria, brindant als consumidors un millor accés a la informació en cas d’interrupció, atenció i assistència, representa una reducció substancial d’altres drets clau", adverteix Agustín Reyna, director general de l’entitat. "Prenguem com a exemple la indemnització: els nous llindars privaran la majoria de passatgers dels seus drets de compensació, ja que la majoria dels retards són d’entre dos i quatre hores", apunta en un comunicat en el qual "insta" els diputats del Parlament Europeu a "defensar els drets clau".
BEUC és una de les parts que argumenta que cobrar per l’equipatge de mà, com fan algunes companyies low cost com ara Ryanair, contravé la normativa de la Unió Europea i la jurisprudència dels tribunals superiors de la UE, que estableixen que l’equipatge de mà és un element essencial de transport de passatgers. Les aerolínies s’aferren a una altra norma per reivindicar el seu dret a tarifar lliurement.
Notícies relacionadesPer això el conflicte fa anys que està enquistat i, ara que el Govern d’Espanya s’ha posat seriós amb al multar amb gairebé 180 milions d’euros cinc aerolínies per aquest assumpte, i que les companyies han recorregut la pena, el més probable és que s’hagi de decidir judicialment. Tret que Brussel·les aprovi una norma com la que es proposarà, en funció del que es va pactar aquest dijous.
"El lobby de les aerolínies ha aconseguit a Europa el que no va aconseguir a Espanya", va valorar en el seu perfil de Bluesky el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy. "Però no està tot perdut: Espanya i Alemanya s’han mantingut fortes en la defensa del no. Aquest nou reglament passa ara al Parlament Europeu i continuarem lluitant en aquest nou escenari", va afegir.
- Xoc titànic a Washington Trump descarta parlar amb Musk i deixa obert un duel d’efectes impredictibles
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot
- Dret de rectificació del FC Barcelona
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»
- Sánchez aparca el finançament pel bloqueig de la cita de BCN
- Relació tempestuosa Musk esborra el missatge que vinculava Trump amb els delictes del depredador sexual Jeffrey Epstein
- Abans de la primavera del 2026 Interior i Barcelona impulsen un nou model de coordinació entre Mossos i Policies Locals aplicable a 200 municipis
- Consum La nova etiqueta que porten les conserves d’aquest supermercat i que pot afectar la teva salut
- Sector bancari L’opa al Sabadell amenaça l’idil·li d’Illa amb l’establishment barceloní
- Segona jornada del festival Sabrina Carpenter entreté al Primavera Sound: ‘Espresso’ i 15 gominoles més