Consum

El Consell de la UE avala les aerolínies per cobrar per l’equipatge de mà

Espanya espera que l’Europarlament freni la proposta, que també rebutja Alemanya

El ministre espanyol Bustinduy afirma que junt amb Alemanya «seguiran lluitant» per impedir el pagament

El Consell de la UE avala les aerolínies per cobrar per l’equipatge de mà
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +
Sara Ledo

La batalla està lluny d’acabar, però les aerolínies acaben d’obtenir un bon suport per guanyar-la. El Consell de la Unió Europea va aprovar ahir tirar endavant un reglament que permeti a les companyies aèries portar a terme una sèrie de pràctiques molt polèmiques i en plena discussió. La norma els permetria cobrar per pujar determinat equipatge de mà a cabina, per reservar el seient contigu al d’una persona amb mobilitat reduïda i per rectificar dades d’un bitllet. A més augmenta el temps de retard que les obliga a indemnitzar un passatger: és a dir, un avió s’hauria de retardar entre quatre i sis hores per pagar algun tipus de compensació.

Això no vol dir que, a partir d’ara, es comenci a treballar en una llei en aquest sentit, però sí que es farà la proposta formalment al Parlament Europeu, que és on s’haurà de debatre. La llei només entraria en vigor (previ pas pel tràmit d’esmenes que podria modificar-la en molts sentits) si aquest organisme l’aprovés per majoria absoluta. És a dir, que donessin el seu vistiplau almenys 361 eurodiputats.

La qüestió és que 21 de 27 estats membre han votat favorablement que es comenci el procés. Ho van fer en el Consell de Transport, Telecomunicacions i Energia de la UE celebrat ahir, que va servir per constatar postures. Espanya, Portugal, Alemanya i Eslovènia van votar en contra. Àustria i Estònia es van abstenir. I la resta de països membres van votar a favor.

Reacció dels consumidors

La principal organització europea que aglutina les associacions de defensa dels drets dels consumidors dels diferents països, BEUC, no va tardar a valorar negativament la notícia. "Si bé l’acord milloraria alguns drets en teoria, brindant als consumidors un millor accés a la informació en cas d’interrupció, atenció i assistència, representa una reducció substancial d’altres drets clau", adverteix Agustín Reyna, director general de l’entitat. "Prenguem com a exemple la indemnització: els nous llindars privaran la majoria de passatgers dels seus drets de compensació, ja que la majoria dels retards són d’entre dos i quatre hores", apunta en un comunicat en el qual "insta" els diputats del Parlament Europeu a "defensar els drets clau".

BEUC és una de les parts que argumenta que cobrar per l’equipatge de mà, com fan algunes companyies low cost com ara Ryanair, contravé la normativa de la Unió Europea i la jurisprudència dels tribunals superiors de la UE, que estableixen que l’equipatge de mà és un element essencial de transport de passatgers. Les aerolínies s’aferren a una altra norma per reivindicar el seu dret a tarifar lliurement.

Notícies relacionades

Per això el conflicte fa anys que està enquistat i, ara que el Govern d’Espanya s’ha posat seriós amb al multar amb gairebé 180 milions d’euros cinc aerolínies per aquest assumpte, i que les companyies han recorregut la pena, el més probable és que s’hagi de decidir judicialment. Tret que Brussel·les aprovi una norma com la que es proposarà, en funció del que es va pactar aquest dijous.

"El lobby de les aerolínies ha aconseguit a Europa el que no va aconseguir a Espanya", va valorar en el seu perfil de Bluesky el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy. "Però no està tot perdut: Espanya i Alemanya s’han mantingut fortes en la defensa del no. Aquest nou reglament passa ara al Parlament Europeu i continuarem lluitant en aquest nou escenari", va afegir.