María Valcarce - Directora de la Fira Internacional del Turisme (Fitur)

La directora de Fitur: «S’espera que el turisme recuperi el 2023 els nivells d’abans de la pandèmia»

«Fitur és un missatge molt potent sobre la convivència de l’activitat i la seguretat sanitària»

La directora de Fitur: «S’espera que el turisme recuperi el 2023 els nivells d’abans de la pandèmia»
4
Es llegeix en minuts

María Valcarce (Oviedo) dirigeix la Fira Internacional del Turisme (Fitur) des de l’última edició «normal». Va arribar el 2019, va organitzar la del 2020 i després ha topat amb tots els obstacles de la pandèmia per tirar endavant les del 2021, traslladada al maig, i aquesta del 2022 que torna des d’avui al seu lloc habitual al calendari de gener. De família lleonesa, va néixer i va viure a Oviedo fins als vuit anys, a Pamplona fins als onze i, des d’aleshores, a Madrid. És llicenciada en Econòmiques i Empresarials i de 1987 cap endavant ha desenvolupat tota la seva carrera a Ifema, on abans d’arribar a Fitur va dirigir més d’una vintena de fires, del Saló de l’Automòbil a la tecnològica SIMO.

–El fet de ser-hi ha sigut per a Fitur un èxit. ¿Quant ha costat mantenir la fira contra el virus?

–Ens hem mogut en un entorn d’incerteses en el qual hem tingut un suport molt sòlid del sector i ens ha ajudat el desig dels expositors i les administracions respecte a la continuïtat de Fitur. En l’edició del 2021, vam començar planificant la fira per al gener, com sempre, però el setembre del 2020 ja es va fer evident que la situació de mobilitat internacional no estaria prou restituïda. Es va prendre llavors la decisió de seguir endavant, però canviant la data al maig. Tots els expositors ens van acompanyar en aquest moviment, fins i tot amb noves altes de participació, i vam tenir una fira molt particular, però amb prou presència internacional i exitosa, sabent que no podia arribar a la seva dimensió normal, però també que poder celebrar-la era un gran èxit perquè amb ella estàvem dient que hi havia voluntat de reiniciar l’activitat turística i recolzar les campanyes d’estiu.

–Avui torna la normalitat, almenys en les dates. ¿Amb quants dubtes?

–Sempre hi ha gent que te les planteja, en aquests temps no és possible fugir de totes les incerteses, però hem monitoritzat la situació i hem decidit seguir endavant. Aquesta és la postura d’Ifema, que des del març del 2021 va començar a fer esdeveniments, amb protocols estrictes i acurats de seguretat, i està ja gairebé a ple rendiment. Fitur és la fira més important d’Ifema i l’afrontem amb molt entusiasme i força, esperant que serveixi per contribuir a l’enlairament de l’activitat turística.

–¿Urgeix sobretot infondre confiança en els mercats?

–No només això. L’objectiu és contribuir a la reactivació. El fet mateix que la fira se celebri propicia l’establiment de molts contactes de negoci que preparen l’enlairament de l’activitat turística. Aquesta és la nostra principal funció. Però, a més, Fitur és un aparador de destins i empreses turístiques i dels missatges que volen enviar al mercat; i aquesta vegada, sens dubte, el de la confiança que és possible reprendre l’activitat amb seguretat serà present als estands. La mateixa celebració de la fira suposa també una manera de donar exemple sobre la certesa que l’activitat comercial, econòmica i turística és compatible i pot conviure amb la seguretat sanitària.

–La fira és el missatge.

–Sí. Un de molt potent respecte a aquesta possibilitat de fer conviure l’activitat amb aquests temps moguts i amb un esquema de seguretat sanitària. Hi ha molts altres esdeveniments que al saber que Fitur es fa entenen que seguir endavant és possible, però a més d’aquest missatge importa molt el que passa a Fitur. No s’ha d’oblidar que la fira està enfocada al negoci, i que en les seves tres primeres jornades és estrictament professional, centrada en reunions comercials que afavoreixen molts acords comercials imprescindibles per a l’activitat turística.

–A Ifema es parlarà molt de la data de recuperació dels nivells prepandèmia al sector turístic. ¿2023?

–Hi ha molts experts fent estudis amb rigor. Jo puc parlar del que sento a uns i altres, i la conclusió que en trec és que s’espera que el creixement comenci de manera forta i sostinguda ja el 2022, però que als nivells prepandèmia es puguin arribar efectivament el 2023.

Notícies relacionades

–¿És ara més difícil que mai vendre turisme?

–Jo crec que la gent està desitjant viatjar, que l’únic que falta és que s’aixequin les restriccions i el turista se senti definitivament segur, però no és en absolut un problema de demanda. Al revés. Potser fins i tot s’ha aguditzat el desig de viatjar. Quan no tenim alguna cosa ens adonem de com ens importa i, quan es percebi la seguretat, en el moment en què es vagin eliminant les restriccions que es mantenen en algunes destinacions es produirà aquest moviment turístic que tots desitgem, perquè és molt important per a l’economia, però també perquè és el que ens agrada fer. Perquè el món està fet per ser conegut i explorat per les persones...