Al Port Vell
El Maremàgnum de Barcelona compleix 30 anys després de rematar una renovació de 18 milions d’euros
El centre comercial i gastronòmic celebrarà l’aniversari a la tardor i busca reconnectar amb el públic barceloní
Així és el Time Out Market, el nou mercat gastronòmic del Maremagnum de Barcelona
Manual d’instruccions per descobrir el nou Time Out Market de Barcelona
El Maremagnum es reinventarà amb més gastronomia i guanyant 5.000 metres quadrats

Amb una ubicació immillorable, al Port Vell, als peus del Mediterrani i al final de la Rambla, el Maremàgnum es va inaugurar el 1995 marcant l’obertura de Barcelona al mar a la ciutat postolímpica. Va ser el primer centre comercial d’aquestes característiques a la vora del mar de tot Espanya. Va tenir un èxit meteòric, però problemes amb l’oci nocturn que va marcar aquella primera etapa van obligar a reconduir progressivament la seva oferta. Trenta anys després, el recinte acaba de culminar una renovació de 18 milions d’euros que l’ha modernitzat i encarrilat cap al seu nou concepte: un espai experiencial que uneix botigues, gastronomia i activitats culturals i d’oci, obert els 365 dies de l’any. Actualment compta amb el 96% del seu espai comercial contractat i negocia els últims locals. El seu repte, després d’omplir-lo d’operadors, serà reconnectar-lo amb barcelonins que han deixat de baixar al centre de la ciutat

Interior del Maremàgnum, amb Levi’s, recentment oberta, al fons. /
Des de fa uns mesos, el recinte que va adquirir Klépierre (empresa immobiliària francesa especialitzada en centres comercials), el 2015, ha rematat una bateria d'obres que es van iniciar el 2022 per obrir més els seus locals comercials, fer-los més lluminosos, renovar el terra de tot el complex, la façana nord, la coberta (que ara acull el mercat gastronòmic Time Out Market i les seves terrasses), afegir-hi accessos —com una escala mecànica exterior— i instal·lar plaques solars que generen el 25% de l'energia que consumeix el Maremàgnum. Aquesta reconversió ha anat acompanyada de novetats en l’oferta, reactivada en els dos últims anys, després de l’èxode temporal d’operadors que va provocar el tancament per la pandèmia.

Eva Adroguer, la nova gerent al capdavant del renovat centre comercial /
Amb una nova gerent des de principis d’any, Eva Adroguer, i un disseny molt més atractiu, el centre aspira a consolidar aquest any la seva recuperació comercial i d’afluència. Estimen que els 11,5 milions de visitants anuals es componen d’un 60% de públic local i un 40% de turistes, tot i que aquests últims són majoria durant l’estiu i dates punta. Mentre mostra els canvis a aquest diari, assenyala que comerç i gastronomia tenen ara un pes similar. Actualment hi ha 34 botigues i una trentena de marques de restauració, incloses les de Time Out Market a la planta superior.

Zona gastronòmica del Time Out Market. /
Fitxatges i novetats
Des de l’any passat s’han anat incorporant les firmes Koala Bay, JD Sports, gelats Dino, Lovisa, Hawkers, Natura, Adidas i Udon, mentre que aquest any ha desembarcat Levi’s i en les pròximes setmanes ho faran Juguetos + Lego, Misako, La Casa de las Carcas (amb una estètica afí al centre) i una botiga del Reial Madrid, ubicada amb una botiga del Barça. Tres operadors més estan negociant els últims locals, detalla.
Però també és important que les firmes presents abans de la crisi sanitària hagin aprofitat la transformació del centre per ampliar metres i millorar els seus espais, com han fet Décimas, Belros, Starbucks, Mango, Courir i Pandora, per exemple. És el cas d’Inditex també, amb una forta aposta al centre, que ha donat més aire a Pull&Bear, Stradivarius, Bershka i Lefties. Altres firmes allà presents són Victoria’s Secret, Lacoste, Macson, AW Lab, Desigual, Druni, Primor, Kiko make up Milano, Calzedonia i Sunglass Hut, entre d’altres.

Les botigues del Barça i del Reial Madrid estaran cara a cara al Maremàgnum. /
En matèria gastronòmica, s’han mantingut antics operadors com El Chipirón, Tapa Tapa, El Racó, Taco Bell, Pans & Company o McDonald’s, mentre que el fitxatge principal han sigut les 14 cuines del mercat de Time Out, de 5.250 metres quadrats, a punt de complir un any. En aquest temps, aquest nou espai ha viscut una bona afluència en cap de setmana i més discreta entre setmana, segons ha comprovat aquest diari. Dos operadors amb estrella Michelin, BaLó i Jordi Artal, han deixat el recinte perquè no s’ajustava a les seves expectatives, i el seu espai està vacant mentre els seus gestors decideixen la millor opció. En aquesta zona amb grans taules i més de 1.100 cadires per menjar informalment, s’ubica l’únic restaurant d’estructura pròpia del mercat, Casa Amàlia, amb bones vistes i la mateixa cuina amb què han triomfat al costat del mercat de la Concepció.
Per sota, 826 places de pàrquing faciliten l’accés. Tot i això, la previsió és que l’arribada de visitants –que arriba al punt més alt els diumenges, amb botigues i restaurants oberts– serà més còmoda i fluida amb les connexions ràpides del futur transbordador entre el Moll d’Espanya i el de Pescadors. Adroguer vol reforçar el concepte de Maremàgnum (obert de 10.00 a 22.00 hores a l’estiu, i fins a les 21.00 a l’hivern; i fins a la 1.00 en el cas de la restauració) com una destinació d’«experiències» per a qualsevol edat, «on passen coses» a més de fer compres i menjar bé, resumeix. Ho considera un centre comercial "únic" partint de la seva ubicació marinera i les seves vistes, un "espai privilegiat".

Vistes des d’una de les terrasses del Maremàgnum. /
Millor accessibilitat
Notícies relacionadesPer això, més enllà dels locals i dels estands (permanents o efímer) que es reparteixen per l’interior del recinte, la direcció s’esforça a mantenir una agenda d’activitats com la programació regular de música en viu, exposicions d’artistes, presentacions de llibres, fires i muntatges en contacte amb l’actualitat, com el recent estand de marxandatge que va funcionar durant els dies del Gran Premi de Fórmula 1. Els caps de setmana es nodreixen de plans per fer en família amb nens, tot i que a l’estiu es redueixen perquè augmenta l’afluència forana. La plaça de l’Odissea, que completa el recinte, és protagonista de bona part de les iniciatives.
La gerent destaca la tendència «a l’alça» de visitants, que aquest any possiblement recuperaran les quotes prepandèmia –que no necessiten–, però reinvindica que el Maremàgnum tingui més visibilitat, perquè creu que des de Colom el complex no es distingeix bé per algunes barreres visuals. També assenyala que les obres de la Rambla i de la Via Laietana no juguen ara a favor seu perquè n’han complicat l’accessibilitat temporalment. Molts barcelonins que fa anys que no trepitgen el centre a causa de la saturació turística, i no arriben a la zona, els incitaran a una immersió a partir de tardor, quan iniciaran amb «sorpreses» la celebració del seu 30è aniversari. «Volen reconnectar amb aquest públic», que en algun moment ja va disfrutar del centre o que no coneix la nova etapa.
Canvis en tres dècades
Després de la seva inauguració com a part de la renovació urbana del Port Vell, el Maremàgnum es va convertir abans de res en una destinació de restauració i oci nocturn, que es va truncar dramàticament després de diversos incidents i una mort en el transcurs d’una baralla. A partir del 2002 va afrontar la seva primera renovació i un canvi de guió per convertir-se progressivament en un centre comercial sense oci. El 2006 la immobiliària Corio va comprar el complex (explotat en règim de concessió, en terrenys del Port de Barcelona) i va accelerar el canvi. El 2009 ja no existia activitat nocturna, que seria rellevada per restauració en els següents anys. Klépierre el va comprar el 2015 i els primers anys es va centrar en el canvi de concepte, mentre que els tres últims va emprendre la reforma de 18 milions. Ara vol consolidar el seu mix comercial.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- A Ceuta Mor Abdou Ngom, icona de la crisi migratòria per l’abraçada viral a una voluntària de la Creu Roja
- Drets humans Mor una icona de la crisi migratòria per una abraçada viral
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Protesta de jutges i fiscals ‘Las mil y una togas’ es planten 10 minuts
- La caixa de ressonància Públic guiri: ¿irritació o motiu d’orgull?
- Terrines “guau” Llancen a Barcelona una marca de gelats per a gossos
- Amb diversos ingressats Un presumpte brot de salmonela causa almenys una vintena d’afectats a Sant Adrià
- Al Port Vell El Maremàgnum de Barcelona compleix 30 anys després de rematar una renovació de 18 milions d’euros
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies