Reindustrialització

¿Qui és qui en el ‘hub’ de l’electromobilitat que aspira a succeir Nissan?

  • El projecte liderat pels enginyers de QEV Technologies pretén agrupar diferents firmes vinculades amb l’automoció als terrenys de Zona Franca

¿Qui és qui en el ‘hub’ de l’electromobilitat que aspira a succeir Nissan?

Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) fora del tauler de joc, la comissió de reindustrialització de Nissan està movent altres fitxes. Caigut el ‘pla a’, és el moment del ‘pla b’, que no passa per un únic nom, sinó per un projecte coral unit per l’impuls elèctric. El ‘hub’ liderat per QEV Technologies és la via que estudiaran aquest divendres Administració, sindicats i Nissan en la reunió prevista per a aquest divendres. Les xifres que pretén posar sobre la taula aquesta aliança de sis firmes (que podrien acabar sent-ne més) de l’electromobilitat són ambicioses. Segons han manifestat en comunicats públics els seus impulsors, la inversió rondaria els 1.800 milions d’euros i els llocs de treball creats (entre directes i indirectes) seria de 10.000 abans del 2025. Molt més ambiciosos, sobretot en inversió, que els 500 milions que afirmava tenir preparats GWM per a la Zona Franca.

La comissió de reindustrialització de Nissan està ara en un procés d’encaixar les peces per compondre un puzle que garanteixi la màxima ocupació i capacitats industrials. Dels 500.000 metres de superfície disponible que deixa la firma nipona, la gran majoria anirà destinada a projectes netament industrials, mentre que una petita part es reservarà per a la logística; segons expliquen fonts coneixedores. En el primer grup, de moment, són sis els noms confirmats en el projecte del ‘hub’: QEV Technologies, Btech, Ronn Motor, Inzile, Lupa Motors i Hispano Suiza. La data límit per tancar el projecte final és aquest 31 de desembre, quan Nissan posarà el pany i forrellat final a Catalunya.

Inicialment aquest projecte coral el van arrencar i presentar QEV Technologies i els dos fabricants suecs de camions Inzile i Volka Motors. Aquest últim nom va caure fa mesos de l’equació i al seu lloc s’hi han anat col·locant d’altres. El denominador comú és que tots aposten per la tecnologia elèctrica i que, per estructura i model de negoci, podrien compartir proveïdors i alguns processos. La pretensió d’acoblar a la Zona Franca vehicles per al repartiment d’última milla són una variable que comparteixen els socis fundadors. Fonts coneixedores de la reindustrialització apunten que en aquest segment podria afegir-s’hi un nou actor: el fabricant britànic de camions Tevva.

La figura de l’utilitari elèctric també està bastant estesa en el seu projecte, amb rangs de diferents gammes, des del luxe fins als preus assequibles de menys de 10.000 euros. Allà postulen QEV, Ronn Motor, Lupa Motors i Hispano Suiza. I algunes d’aquestes marques treballen també altres vehicles de menors magnituds i amb mercat a l’alça, com els patinets elèctrics i les escúters.

Tancs i logística

Notícies relacionades

Aquest puzle del ‘hub’ no està tancat, i les parts hauran d’acabar de compondre’l en la reunió d’aquest divendres. Sense que es descartin noves trobades per acabar de definir la fotografia final i amb l’obligatorietat que el resultat sigui objecte de consens entre el Ministeri d’Indústria, la conselleria d’Empresa, Nissan i els sindicats. Aquest factor és un dels compromisos pactats en el marc de la reindustrialització i juga en contra de peces com Tess Defence, un fabricant de blindats militars que està obert a instal·lar un centre de manteniment a la Zona Franca. Va ser una carta que en l’anterior reunió va posar explícitament a sobre la taula el Ministeri d’Indústria i que va generar el rebuig frontal de la Generalitat, fet que fa difícil que segueixi en l’equació.

L’espai i pes que acabi tenint la logística és un altre element per definir i que dependrà de quants projectes industrials viables acabin quallant. El delegat especial de l’Estat en el Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro, ha sigut el principal valedor d’aquestes alternatives, malgrat l’opinió de l’Administració i, especialment, els sindicats. Aquests dos desconfien de les condicions laborals de les societats logístiques (de mitjana molt per sota de les de l’automòbil), així com del seu efecte tractor en les indústries catalanes. Grups empresarials com ara Panattoni, Goodman, JLL i Merlin Properties han manifestat públicament el seu interès pels estratègics terrenys de la Zona Franca, a prop del moll industrial barceloní.

Temes:

Nissan Ocupació