El tancament de la Zona Franca

Del Ford T a l’últim Nissan Navara: el final de Motor Ibérica després de 101 anys a Espanya

  • L’empresa va iniciar la seva història el 1920 a Cadis, el 1923 va arribar a Barcelona, el 1967 es va mudar a la Zona Franca i el 1980 Nissan va entrar en l’accionariat.

  • Un Navara blanc ha sigut l’últim vehicle que Nissan Motor Ibérica ha produït a Espanya abans que el 31 de desembre la planta tanqui les seves portes.

Del Ford T a l’últim Nissan Navara: el final de Motor Ibérica després de 101 anys a Espanya

JORDI OTIX

4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els treballadors de Nissan han ajustat aquest dijous, 16 de desembre, l’últim cargol a la planta de la Zona Franca. L’últim model acoblat a la històrica fàbrica barcelonina ha sigut el d’un Nissan Navara, 101 anys després que l’embrió de l’actual factoria catalana comencés la seva singladura a Espanya, 54 anys després que comencés a produir a la Zona Franca i 41 anys des que ho fes sota el nom de Nissan.

Corria l’any 1920 quan Ford va arribar a Espanya. Però, ¿què té a veure Ford amb Nissan en aquesta història? El 1920, la firma de Michigan va construir un centre de producció a Cadis. Allà es fabricarien els primers models de la companyia al país. Només tres anys més tard, la marca de l’oval es va traslladar a Barcelona, al 149 de l’avinguda Icària del Poblenou.

Al barri de la ciutat catalana, Ford disposava d’una línia de muntatge que li servia per reduir els impostos sobre els seus vehicles i així poder vendre’ls a un cost més assequible, ja que el Govern d’aquell temps, liderat per Primo de Rivera, estalviava impostos als cotxes fabricats al país. A Barcelona, Ford Motor Ibérica produiria models com el Model A, el Model Y o el 8HP fins a l’inici de la Guerra Civil. Després del conflicte, passaria a fabricar els camions de la marca Ebro. El 1954, la companyia es va nacionalitzar, canviant el seu nom a Motor Ibérica.

L’arribada de Nissan

Al Poblenou va continuar muntant vehicles fins al 1967, quan va abandonar el freqüentat barri barceloní per traslladar-se a la Zona Franca, en una nova planta que tancarà després de 54 anys aquest 31 de desembre. El 1980, després de 60 anys operant com a Motor Ibérica, Nissan va adquirir una participació de la companyia.

Va ser llavors quan va néixer Nissan Motor Ibérica, que va arribar a Barcelona per fabricar tot terrenys, i es va convertir en la primera fàbrica d’aquest tipus de vehicles per a la marca japonesa a Europa. El 1981, encara sense haver començat a muntar els seus cotxes, Nissan va mostrar per primera vegada a Espanya el tot terreny Patrol al Saló de Barcelona. Tot i que després es confirmaria aquesta notícia, va ser a la mostra catalana on la marca va anunciar la possibilitat de fabricar-lo a la ciutat. Des d’aleshores, molts vehicles d’aquest tipus han sortit amb l’ensenya de la companyia japonesa, i també amb el logotip d’altres marques, per la porta de les seves instal·lacions de la Zona Franca.

Van passar dos anys (1983) fins que Nissan va començar a fabricar el Patrol a la Zona Franca. En total van ser 26 anys els que va dedicar Nissan a la fabricació del Patrol, cessant el 2009 definitivament l’acoblament d’un dels tot terrenys més populars de la història. De fet, a finals dels 80, un de cada tres tot terrenys venuts al país era un Patrol.

Fàbrica de tot terrenys

A la Zona Franca també es va fabricar en exclusiva per a Europa el Terrano II. El va seguir el Pathfinder. D’aquest tot terreny s’acoblarien la seva segona i la seva tercera generació a Barcelona, arribant de la mà amb el pick-up Navara, fabricats tots dos des de mitjans dels 90 fins al 2015, i deixant un balanç de 400.000 unitats del pick-up i 173.000 del 4×4. El Navara, en la seva següent generació, seguiria a Barcelona al costat del Renault Alaskan i el Mercedes-Benz Classe X, amb els quals comparteix plataforma. Aquests són els últims models, al costat de l’eNV200, que Nissan ha fabricat a la capital catalana. El Navara ha sigut l’últim a sortir de la cadena de muntatge.

Notícies relacionades

Ja amb problemes de competitivitat, la planta de Nissan a Barcelona se les va enginyar per aconseguir la producció de dos models més, l’eNV200, la seva furgoneta elèctrica, i el Pulsar, el compacte de la marca, que es va deixar de produir el 2018 després de quatre anys en les línies de muntatge de la Zona Franca. Era un model pensat per competir amb els grans a Europa, però la seva demanda sempre va quedar per sota del que s’esperava del cotxe.

En total, més de 3,7 milions de cotxes han sortit de la Zona Franca des que Nissan va arribar a Espanya. A més dels models citats, també es van produir furgonetes com la Vanette, la Primastar o l’Evalia, així com vehicles d’altres marques com la Renault Traffic i l’Opel Vivaro. Avui tanca la producció una instal·lació amb 517.000 metres quadrats que va arribar a tenir una fabricació diària de 630 vehicles. Des d’avui ja no en fabricarà més. Trist punt final.

Temes:

Nissan Renault