Turisme

El Govern balear acorda amb les navilieres tres creuers al dia a Palma

El 2022 regirà la reducció de vaixells, tret de 20 dies d’excepció, amb 4 embarcacions. El límit seran 518 embarcacions en total i 8.500 creueristes

El Govern balear acorda amb les navilieres tres creuers al dia a Palma
3
Es llegeix en minuts

El Govern balear i les principals navilieres del món que operen a les Illes Balears han arribat aquest matí a Hamburg (Alemanya) a un acord de col·laboració històric per aconseguir una regulació efectiva de l’arribada de creuers a les Illes Balears. D’aquesta manera, les Illes es converteixen en la primera destinació nacional d’aconseguir un compromís d’aquest tipus, que serà efectiu ja el 2022, quan el port de Palma rebrà un 14,5% menys d’escales que el 2019. Només podran arribar tres creuers per dia, i d’aquests només un pot ser megacreuer.

L’acord s’ha produït després de dos anys de negociacions i contactes constants entre les dues parts i després d’una reunió a la qual han assistit, per part del Govern, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, i la directora general de Turisme, Rosana Morillo, mentre que, per part de les navilieres, hi han sigut presents els màxims responsables de CLIA, Costa Cruceros, MSC Cruceros, TUI Cruises, Royal Caribbean i Marella Cruises.

Les dues parts han destacat la importància d’aquest acord de col·laboració per fixar un límit sostenible a les arribades al port de Palma, atès que serà efectiu ja a partir del 2022, explica el Govern en un comunicat. L’acord implica que l’any que ve només arribaran el mateix dia a Palma un total de tres creuers, i només un d’ells podrà tenir una capacitat superior als 5.000 passatgers. És a dir, el 2022 únicament coincidiran a Palma el mateix dia un megacreuer i dos vaixells més de menor mida, cosa que suposarà ja una reducció efectiva en el nombre d’escales que es traslladarà també al nombre de visitants.

D’aquesta manera, l’any que ve arribaran al port de Palma 460 embarcacions amb capacitat per a més de 500 passatgers, davant les 538 que ho van fer el 2019, un 14,5% menys. I si es comptabilitza el total de vaixells, inclosos els d’una capacitat inferior als 500 passatgers, les escales previstes a la capital balear per a l’any vinent seran 518, davant les 594 del 2019, cosa que suposa també una reducció molt similar, en aquest cas del 13%.

Excepcions a l’acord per al 2022

Es tracta d’un acord per als pròxims cinc anys, i malgrat que les reserves d’atracada al port de Palma del 2022 estan ja majoritàriament sol·licitades i concedides, tant el Govern com les navilieres han pactat també, de cara a l’any vinent, fixar una sèrie de dies exceptuats en aquest acord, que seran menys de 20, respectant així les escales ja firmades.

Només en aquelles jornades podran atracar un màxim de 4 vaixells, després que des del sector, que ha mostrat una gran voluntat negociadora en tot moment, s’hagi fet un esforç per reprogramar les seves operacions per complir les directrius. A més, recull que el 2023 ja no hi haurà dies exceptuats, per la qual cosa no es podrà superar el nombre màxim de creuers per dia pactats. Alhora, l’acord recull que no es podran superar en cap cas els 8.500 creueristes diaris en còmput setmanal a Palma, per la qual cosa les arribades hauran de ser sempre inferiors a aquesta quantitat.

Després de la trobada, Negueruela ha celebrat l’acord, que es traduirà en «una reducció del 13% en les escales previstes per al 2022 a Palma, la primera vegada que es decreix en aquest sector de manera pactada». «Suposa fixar per primera vegada un límit real a l’arribada de creueristes a Palma, una cosa que no hagués sigut possible sense la voluntat del sector», ha valorat el conseller mentre ha agraït a les navilieres, especialment a la patronal CLIA, que hagin entès les peculiaritats de les Illes, així com les especificitats de Palma, una cosa fonamental per aconseguir l’acord, que permetrà, gràcies a aquest treball conjunt, millorar la destinació.

Notícies relacionades

Negueruela ha destacat que l’acord no es limita únicament a les arribades, sinó que inclou també aspectes mediambientals. Les navilieres estan disposades a continuar amb les seves polítiques i esforços en matèria mediambiental, cosa que redundarà en més sostenibilitat i respecte pel medi ambient. Concretament, el sector intensificarà la seva feina en tots els aspectes relacionats amb el ‘Blue flag’, l’esforç que fan per millorar els estàndards mediambientals i la sostenibilitat.

Una vegada tancat l’acord entorn de les arribades, les dues parts s’han donat un termini per establir les mesures mediambientals que acompanyaran aquest compromís, que es presentaran de manera conjunta les pròximes setmanes.