Costos

Adif ha hagut de desencallar projectes ferroviaris per l’encariment de matèries primeres

La presidenta del gestor, María Luis Domínguez, assegura que han aconseguit desencallar obres després de negociar amb els contractistes

Adif ha hagut de desencallar projectes ferroviaris per l’encariment de matèries primeres
2
Es llegeix en minuts

El continu augment del preu de les matèries primeres provocat pel desproveïment de productes de construcció ja ha afectat diversos projectes d’Adif, que ha hagut d’arribar a acords amb els contractistes per desencallar la paralització d’algunes obres.

Segons ha avançat la presidenta del gestor ferroviari, María Luisa Domínguez, en una entrevista amb Europa Press, tots aquests encallaments ja s’han pogut solucionar i les obres afectades continuen al ritme previst.

«L’augment del preu de les matèries primeres ha bloquejat algunes obres perquè, al no tenir els contractes una revisió de preus com a conseqüència de la llei de desindexació, estava repercutint en els contractistes. El cert és que l’equip d’Adif ha treballat de forma molt intensa i ha aconseguit en dates recents desbloquejar la situació i ja està absolutament tot en marxa», ha assenyalat.

En concret, algunes de les obres que s’han vist afectades per aquests encalñaments incumbeixen a la construcció de les noves xarxes d’alta velocitat cap al País Basc, al corredor mediterrani entre Múrcia i Almeria i al tram extremeny entre Talayuela i Plasencia.

No obstant, l’impacte de l’encariment de les matèries primeres, unit a l’alça dels preus energètics, està afectant de forma generalitzada el conjunt de les obres del país, i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, del qual depèn Adif, n’és un dels més perjudicats.

Per això, el ministeri ja ha elaborat una proposta per resoldre aquesta conjuntura i Adif ha treballat amb la Direcció General de Carreteres en aquest mateix sentit, mesures que ara passaran al Ministeri d’Hisenda.

Mentrestant, el gestor de la infraestructures ferroviàries continua avançant en les principals obres d’alta velocitat del país, com les del País Basc, Extremadura o Astúries, aquesta última, amb la variant de Pajares, que Domínguez qualifica com «el repte ferroviari més gran no només a Espanya, sinó segurament en l’àmbit europeu».

La presidenta ha destacat que les obres en aquest tram «estan molt avançades» i que ja s’està treballant en l’electrificació i començant les proves dinàmiques de via, amb l’objectiu que les obres acabin l’any vinent. En aquest cas, una vegada ho aprovi l’Agència de Seguretat ferroviària, l’inici de les operacions podria ser el 2023.

Respecte a la línia cap al País Basc, Domínguez ha revelat que ja s’estan preparant els plecs en el tram de Burgos a Vitòria per poder començar a licitar la redacció del projecte el 2022, només falta que se n’aprovi l’estudi informatiu.

Notícies relacionades

Finalment, el tram d’alta velocitat entre Plasencia i Badajoz, de l’esperada línia de Madrid a Extremadura, entrarà en servei a principis de l’any vinent sense electrificar. Posteriorment, la seva electrificació reduirà temps de viatge i la introducció de la senyalització ERTMS encara més.

La següent posada en servei d’aquest tram seria la de Navalmoral de la Mata, les obres del qual ja s’han licitat. D’allà fins a l’enllaç amb la línia d’alta velocitat a Sevilla, de pas per Castella-la Manxa, encara està en fase de planificació

Temes:

Adif Trens