Crisi global

Biden confronta els problemes en la cadena de subministraments als EUA

  • El president anuncia que el port de Los Angeles funcionarà les 24 hores set dies per setmana

  • Els problemes logístics i la inflació contribueixen que es ressentin els seus índexs d’aprovació

Biden confronta els problemes en la cadena de subministraments als EUA

Leah Millis / Reuters

4
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Periodista

ver +

És una cosa que fan ja nombrosos ports a Europa, Àsia i altres parts del món, però la notícia oferta aquest dimecres que als Estats Units el port de Los Angeles operarà les 24 hores els set dies de la setmana s’ha donat amb tota la pompa possible, amb un acte a la Casa Blanca protagonitzat pel president Joe Biden. Té el seu sentit: l’explosiva combinació que la pandèmia ha creat a nivell mundial de colls d’ampolla a la cadena de subministraments, escassetat d’alguns béns i preus disparats colpeja amb força EUA i està estenent la frustració.

La situació està desencadenant una nova crisi per a Biden i contribueix a llastar els seus índexs d’aprovació, que han caigut al 44,1% segons la mitjana d’enquestes de Real Clear Politics. I el president i la seva Administració volen llançar el missatge que estan posant tot el seu esforç en mirar de fer-hi front, tot i que el pes de les solucions recau principalment en el sector privat.

Al febrer Biden va firmar una ordre executiva per mirar d’alleujar aquests embussos logístics. Al juny va posar en marxa un grup de treball centrat en els problemes de la cadena de subministrament amb Pete Buttigieg, Gina Raimondo i Tom Vilsack, secretaris respectius de Transport, Comerç i Agricultura. A l’agost va nomenar un enviat especial per a ports, John Porcari. I aquest dimecres ha organitzat una taula rodona virtual amb líders portuaris, sindicals, empresarials i d’altres sectors de transport i logística, després de la qual ha realitzat l’anunci del port de Los Angeles i també el compromís de sis grans empreses (Walmart, Fedex, UPS, Target, Home Depot i Samsung) per treballar i moure mercaderies en les noves hores, que fa unes setmanes va estendre ja el també californià port de Long Beach.

«Aquest és el primer pas clau per moure tot el nostre sistema de transport de càrrega i de logística de subministrament a tot el país a un sistema 24/7» ha dit Biden en unes declaracions públiques després de la reunió, que s’ha produït el mateix dia en què les pressions inflacionàries es ratificaven amb la dada que l’IPC va pujar un 5,4% el setembre als EUA. «La nostra meta no és només superar aquest coll d’ampolla actual sinó lidiar amb les debilitats de la nostra cadena de transport de subministraments que venen de lluny i que la pandèmia ha exposat».

El coll d’ampolla

Les noves hores d’operació a Los Angeles i Long Beach van dirigides a intentar desembussar el coll d’ampolla en aquests ports, pels quals entren el 40% de les importacions dels EUA i a les portes dels quals es mantenen ancorats dotzenes de barcos, en esperes per poder descarregar que assoleixen 11 dies de mitjana en el cas de Los Angeles.

Algunes veus han criticat que l’obertura continuada és «només maquillatge» i apunten que, per exemple, a Long Beach només una de les sis terminals de contenidors treballa sense parar, i només de dilluns a dijous. L’Administració, a més, ha calculat que a Los Angeles es podran descarregar 3.500 contenidors més per setmana amb el nou horari. Només aquesta setmana s’esperen allà gairebé 79.300.

Els problemes, a més, s’estenen més enllà de la descàrrega. Perquè hi ha també retards una vegada que els béns ja són a terra, amb magatzems plens i escassetat de camioners. I tot amenaça particularment la campanya comercial nadalenca.

El limitat poder públic

Biden s’enfronta al repte que el poder del govern davant aquesta situació és limitat, ja que pràcticament tot a la cadena de subministrament depèn del sector privat. El demòcrata ha desatès de moment les crides dels qui suggereixen que desplegui ajuda pública, per exemple movent contenidors a terres federals o estatals o utilitzant recursos físics o econòmics de Defensa, tot i que aquest dimecres ha promès que el sector privat «tindrà recolzament federal si és necessari».

Notícies relacionades

Per ara el govern se centra, segons explicaven dimarts fonts de l’Administració, a ser un «negociador honest» que ajudi a unir a tots els actors privats en la resposta a la crisi, incentivant per exemple que comparteixin dades o intensifiquin les comunicacions. Però Biden ha reclamat també al sector privat aquest dimecres que «faci un pas endavant».

Biden, així mateix, defensa que un element que contribuiria a la crisi serà l’aprovació de propostes legislatives com el seu pla d’infraestructures, que inclou 17.000 milions de dòlars per modernitzar els ports i un total de 200.000 milions per a ports, aeroports, vies ferroviàries i carreteres i ponts. «En la pandèmia hem vist el cost de la falta d’acció, els retards, la congestió que afecta a tots els nord-americans», ha dit. «Som totalment capaços d’actuar i assegurar que mai passa de nou».