Infraestructura alimentària clau

Recta final per a l’acord d’ampliació de Mercabarna

L’operació permet ampliar la superfície útil en un 23% i afrontar millores previstes per als pròxims 10 anys

La venda formal dels terrenys actualment del consorci es preveu al novembre després de l’aprovació dels consells d’administració

Recta final per a l’acord d’ampliació de Mercabarna
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Mercabarna i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona han acordat ja les grans línies de l’acord de venda que permetrà al mercat majorista d’alimentació incrementar l’espai que ocupa en un 23%. La firma de l’acord d’ampliació podria ser realitat aquest novembre, segons la intenció de les parts. L’ampliació allibera al mercat per afrontar plans de desenvolupament ambiciosos i assegura l’expansió de Mercabarna almenys per als pròxims 10 anys.

El preu pagat per Mercabarna no s’ha donat a conèixer, però superarà els 65 milions d’euros segons fonts pròximes a la negociació. La firma de l’acord depèn encara «d’alguns serrells finals, fonamentalment de tipus fiscal», però tant al CZFB com a Mercabarna els convé firmar l’operació aquest exercici i s’han proposat que sigui al novembre.

La venda de la macroparcel·la de 173.000 metres quadrats obre expectatives per a Mercabarna i potencia el camí pres pel CZFB cap a de la diversificació d’activitats. El delegat especial de l’Estat en el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro, vol consolidar el CZFB com una entitat pública més enllà de la gestoria immobiliària, en la direcció de ser un veritable protagonista de la reactivació de l’economia 4.0 i consolidar Barcelona com a centre d’atenció internacional. L’organització del congrés híbrid BNEW encaixa perfectament en aquest posicionament empresarial del CZFB com a catalitzador i punt de trobada de diversos sectors econòmics. 

Negociacions

Per a Mercabarna, la firma de l’acord d’ampliació acaba amb un llarg periple de negociacions en què el preu era l’obstacle més important. La parcel·la 22L té multitud de candidatures d’ocupació i pot ser la palanca adequada per diversificar el tipus d’empreses instal·lades a Mercabarna. Permetrà adaptar aquesta macroinfraestructura alimentària als nous hàbits de consum i els que hagin d’arribar en els pròxims anys. 

Les actuals empreses que ocupen l’espai o hi seguiran o seran ressituades si és possible. Es compliran els contractes de lloguer existents en un procés de transformació progressiu. Les empreses instal·lades a Mercabarna facturen globalment més de 5.500 milions d’euros, amb la qual cosa de manera agregada Mercabarna és el segon actor empresarial més rellevant de Catalunya, després de Seat. Una ciutat comercial que ocupa 7.500 persones. 

Els ingressos nets de Mercabarna van ser de 22,5 milions d’euros el 2020 (amb una facturació total d’uns 40,7 milions) i beneficis que han oscil·lat en els últims anys entre els quatre i els sis milions d’euros. L’any passat es van anotar pèrdues comptables de 6,8 milions per l’impacte del tancament de l’escorxador (sense aquest efecte, els beneficis haurien sigut de 5,2 milions).

L’actual exercici tindrà una injecció extraordinària per beneficis fiscals d’uns cinc milions d’euros, així que és el moment idoni per assumir la compra dels terrenys del CZFB. L’estructura accionarial és sòlida, ja que els accionistes són l’Ajuntament de Barcelona (Barcelona de Serveis Municipals té 50,69% del capital), Mercasa (el 36,79%) i la Generalitat (12,16%). La resta és autocartera. 

Més de 200.000 metres quadrats

L’ampliació 22L se suma a la remodelació de l’espai que ocupava l’escorxador, d’uns 30.000 metres quadrats. Com a resultat, de tenir el 97% de l’espai ocupat, l’equip gestor dirigit per Jordi Valls, director general de Mercabarna, té sota la seva batuta la possibilitat de redibuixar l’activitat de Mercabarna per als pròxims anys amb més de 200.000 metres quadrats suplementaris per assignar i nous ingressos per lloguer. 

L’objectiu de l’ampliació és millorar l’activitat comercial i oferir sinergies per al sector de la restauració i les cadenes de distribució. En uns moments en què les cadenes regionals de supermercats consoliden la seva posició al sector de la distribució, Mercabarna és una referència en el proveïment de productes de qualitat. Sota la premissa del respecte dels contractes firmats, la superfície per llogar augmentarà en un 25%, tot i que no s’espera que la facturació de Mercabarna creixi en la mateixa mesura, ja que la comercialització i remodelació es farà gradualment. 

El pla d’inversions de Mercabarna per als pròxims cinc anys ascendeix a uns 200 milions d’euros, cosa que converteix aquesta infraestructura comercial en la més rellevant de l’univers empresarial català. Aquestes inversions aniran de la mà dels fons europeus Next. 

Notícies relacionades

La gran transformació de Mercabarna passa per una millora tecnològica generalitzada que permeti disposar d’informació de l’evolució dels indicadors del mercat en temps real. Des del control de la mobilitat i les telecomunicacions fins al monitoratge de la traçabilitat de les mercaderies. L’exportació és un capítol que creixerà també en la Mercabarna que hi hagi d’aquí cinc anys. 

El bio cedeix el pas i es potencien noves tendències

Les àrees a potenciar en els nous espais seran variades. El mercat ha xocat amb la pandèmia i uns consumidors que no han ratificat les expectatives abans de la crisi. Per això, és previsible que conceptualment es reinventin aquestes etiquetes bio de manera permeable als hàbits dels consumidors i que el Km 0 guanyi pes al mercat, el menjar saludable en termes generals. Caldrà potenciar al recinte el producte fresc, els productes a punt per menjar com les amanides, i fins i tot els productes de cinquena gamma (cuinats o precuinats per a la restauració). Està previst també destinar un espai per a ‘start-ups’, a empreses agrologístiques intermodals, a plataformes de comerç electrònic per a producte fresc, noves línies de productes per a vegetarians i empreses de serveis de tot tipus per al sector alimentari.