Aena reactiva els plans per construir la seva ciutat aeroportuària a Barcelona

  • El gestor aeroportuari vol presentar el projecte després del 30 de setembre, una vegada aclarit el futur immediat de l’aeroport del Prat

Aena reactiva els plans per construir la seva ciutat aeroportuària a Barcelona

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

No hi haurà ampliació de l’aeroport de Barcelona a curt termini, però es mantenen els plans per construir la ciutat aeroportuària que Aena ambiciona des de fa més de 15 anys. Fonts de la companyia que presideix Maurici Lucena han confirmat a aquest diari que les línies mestres del projecte es presentaran als inversors a partir del 30 de setembre, una vegada s’hagi aclarit el futur més immediat de l’aeròdrom català. Les inversions podrien rondar els 1.200 milions d’euros durant les dues pròximes dècades, sempre que es mantinguin els paràmetres ja esbossats el 2018. D’aquesta manera, el Prat seguiria l’estela de Barajas, que ja va presentar els seus plans en societat fa dos mesos.

La ciutat aeroportuària aspira a transformar els voltants del Prat en un centre logístic, empresarial i de serveis. L’última vegada que es va plantejar, fa tres anys, contemplava el desenvolupament urbanístic de 328 hectàrees, 269 de les quals són edificables. D’acord amb aquells plans, el projecte incloïa un parc logístic, una àrea per a empreses de comerç electrònic, una zona de serveis amb hotels i restaurants, o edificis d’oficines per a companyies de diferent índole. En aquell moment, el canvi de Govern un any després va acabar deixant els plans en l’aire, però després del fiasco de l’ampliació, han tornat al centre de l’agenda del gestor aeroportuari.

«El fonamental és trobar inversors perquè ens acompanyin i escollir el moment adequat per llançar el projecte», asseguren fonts de la companyia. Aena afirma que tots els terrenys on es construiria són ja de la seva propietat i, en cap cas, seria necessària una requalificació urbanística. Tampoc espera dificultats semblants a les que comporta l’allargament de la tercera pista del Prat perquè cap dels predis tindria protecció mediambiental.

El negoci tradicional dels gestors aeroportuaris ha estat centrat en les tarifes que cobren a les aerolínies per utilitzar les seves instal·lacions. Però cada vegada més el filó del seu negoci està en les activitats comercials dels aeroports, des de la logística a la publicitat. A expenses que es faci públic el pla, Aena pretén replicar a Barcelona el model de Madrid, on busca un inversor privat amb el qual associar-se en una societat mixta per desenvolupar la primera fase del pla.

Notícies relacionades

Fora de la licitació per la Ricarda

El que està aturat és el projecte d’ampliació del Prat i, en conseqüència, la possibilitat que Aena miri de comprar l’espai natural de la Ricarda, malgrat la predisposició dels seus amos a contemplar ofertes, tal com va publicar EL PERIÓDICO. «Aena ha retirat l’ampliació del seu pla d’inversions per al pròxim quinquenni, de manera que no hi ha cap necessitat objectiva de plantejar la compra», asseguren les seves fonts. Fa uns mesos els directius de la companyia van visitar la finca de la Ricarda, però no es van arribar a plantejar ofertes. «És l’únic contacte que vam tenir amb els propietaris. Va ser la família qui va mostrar el seu interès i disponibilitat a mostrar el terreny. És l’únic contacte que hem tingut», afegeixen aquestes mateixes fonts.