Servei al límit
"¿Per què no surt el meu tren?" Així controla Rodalies les incidències des del seu Centre de Gestió
Substituir maquinistes, trobar autobusos i garantir la seguretat davant les contínues incidències i les obres requereixen entre el seu personal una gran "tolerància a l'estrès"

¿Per què el tren no surt si és el primer del matí? ¿Per què de cop s'ha parat tant de temps a l'estació fins arrencar? ¿Per què hi ha un tren curt quan hauria d'arribar un doble? ¿Per què hi ha tants retards cada dia?
Són tantes les incidències, petites i grans a la xarxa de Rodalies, que es fa difícil per als usuaris entendre què és el que passa. I el que passa són moltes coses alhora, expliquen a EL PERIÓDICO els responsables del Centre de Gestió de Rodalies.

Centre de Control de Rodalies, a l'estació de Rodalies del Clot. /
Control centralitzat
Ubicat a l'estació del Clot, el centre de control està presidit per una pantalla gegant que va de punta a punta de l'estança, que mostra l'estat de la circulació de tots els trens i línies, des de Tortosa i Riba-roja d'Ebre fins a Portbou. Davant d'ella treballen 30 persones per torn que monitoritzen tot el que succeeix, similar a una sala de llançament de coets de la Nasa que es mostra a les pel·lícules.
Excepte l'estat de la infraestructura (vies i catenària), que correspon a Adif, des d'aquí es controla tot: els trens, els torns dels maquinistes, les estacions, i com procedir en cas d'incidència per intentar minimitzar l'impacte en els usuaris. Fins i tot la veu de megafonia alertant d'alguna anomalia a qualsevol estació al llarg de tot el territori surt d'aquesta sala.
De tren doble a curt
El vandalisme als trens obliga que un tren doble hagi de sortir de bon matí en configuració senzilla, cosa que aixeca gran indignació entre els usuaris que es troben enllatats com sardines. Això i un altre factor: que els combois també pateixen moltes avaries. Els responsables de Rodalies consideren que la compra de 110 trens, actualment en construcció, representaran una gran millora sobre una** flota actual de 270** que presenta deficiències.
També la incorporació de 100 nous operadors especialitzats dedicats a controlar els trens i el personal, que reforçarà l'actual plantilla de només 27, i amb la qual es preveu combatre a més la gran rotació que presenta actualment aquest lloc. A les bases de la convocatòria, publicada al febrer, es demanava "tolerància a l'estrès i flexibilitat", considerades "condicions necessàries per al correcte acompliment del treball".
Repercussió de les incidències
Cada dia hi ha 1.100 circulacions diàries a Catalunya, corresponents a 181 trens de la xarxa de Rodalies i altres 71 de mitjana distància. Durant l'any 2024, Renfe va transportar 127,4 milions de viatgers en els serveis de Rodalies de Catalunya, una** xifra menor** respecte als 130 milions de 2023 a causa precisament de les incidències de la xarxa.
Factors com els incendis, els atropellaments (la majoria suïcidis) o el robatori de coure provoquen interrupcions en la circulació que poden ser llargues. Però a tot això s'afegeixen els problemes que presenta una infraestructura, tant de vies com de trens, que durant anys no s'ha posat al dia.

Centre de Control de Rodalies, a l'estació de Rodalies del Clot. /
Treballs de nit
Són freqüents les caigudes de tensió a les vies i les avaries als combois. La cosa empitjora quan succeeixen en un tram de via única que anul·la una línia ja de per si amb una gran pressió en la circulació. D'aquí que la xarxa està sent objecte d'una important inversió per a la seva renovació. "Es treballa de nit per no afectar la circulació. Però quan surten els trens a primera hora, pot ser que no estigui tot el bé que hauria", explica l'operador. Això respon a una de les preguntes freqüents dels usuaris: ¿Com pot ser que el primer tren ja surti amb retard? Actualment, això succeeix sobretot a la R2 i la R4 Sud.
Vies i trens envellits
"En 11 anys treballant com a responsable del Centre de Gestió de Rodalies, he vist com el parc fix i mòbil (en referència a vies i trens) ha envellit i com ha anat creixent el nivell d'incidències, ara també per les obres", explica Marta Planas, que afegeix que els treballs permetran "millorar", si bé admet que el moment actual és molt complex.
La seva missió és intentar posar tots els mitjans possibles per minimitzar les repercussions en els usuaris. El primer en una interrupció del servei llarga és habilitar un servei d'autobús. "A vegades és complicat disposar de suficients busos, quan un tren porta 800 passatgers i un sol bus 60", més encara quan coincideixen alhora diferents incidències. La prioritat és dedicar-los al tren que es troba en pitjor situació, el que s'ha quedat a les vies entre estacions. "En situacions complicades, cal parar uns segons per trobar quina és la millor solució", assenyala Planas.
Substitució de maquinistes
Notícies relacionadesPerò hi ha molt més. Els retards acumulats obliguen que el maquinista, que ha d'interrompre la seva conducció continuada passades les quatre hores i mitja com marca el protocol de seguretat, es baixi en una estació on no estava previst. Continuar fins a la seva destinació seria vulnerar la normativa.
"Hem d'enviar un altre maquinista en taxi a aquesta estació", expliquen des del centre de gestió. El mateix passa si un conductor es troba indisposat. "Som el principal client dels taxis", destaquen des de l'operadora. Els relleus no són senzills: cada maquinista cobreix una línia i model de tren concrets. "Però en la majoria dels casos es realitzen sense que els usuaris se n'adonin", remarca Planas, ella sí, habituada a fer torns llargíssims.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- FUTBOL Mor Diogo Jota, el davanter del Liverpool, en un accident de trànsit
- Directius Mor l’exdirector de Port Aventura i Riu Hotels, l’empresari mallorquí Lluís Rullan Colom
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Ocupacions d'estiu De provador de platges a tastador de gelats: les ocupacions més singulars de la temporada d'estiu
- Incidències Un transformador que fon fusibles deixa més d’una setmana sense llum unes 160 llars i comerços de Barcelona
- Trama Koldo Ministres amb seient a Ferraz donen per fet una «reestructuració» en el PSOE «no només limitada a Organització»