Aturada industrial

Seat planteja un altre erto fins al juny per a 10.000 treballadors per la falta de microxips

  • La direcció contacta amb els sindicats per pactar un nou expedient de suspensió, sense detallar-ne la durada

Fábrica de Seat en Martorell

Fábrica de Seat en Martorell / PAU BARRENA (AFP)

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La direcció de Seat ha comunicat als sindicats la intenció de registrar un expedient de regulació temporal d’ocupació (erto) parcial, que afectaria uns 10.000 treballadors, dels tres centres productius que té la firma automobilística a Catalunya i que duraria fins al juny de l’any que ve. Així ho confirmen fonts sindicals, que expliquen que l’empresa no els ha traslladat encara els detalls concrets de l’expedient i com es distribuiria l’afectació en el temps. Entre divendres d’aquesta setmana i dilluns de la següent acabaran de concretar el contingut concret d’aquest, provocat per la falta de microxips semiconductors, que fa mesos que llasta les principals marques del sector.

Seat va iniciar el 2021 pactant amb els sindicats un primer erto per problemes en la de cadena de subministrament provocats per l’escassetat de microxips, un element capital en la fabricació de vehicles. El primer va durar cinc mesos, amb afectació intermitent per als treballadors, i va finalitzar al maig. No obstant, des d’aleshores els problemes logístics no han remès i l’empresa ha anat pactant amb les centrals absorbir les aturades en la línia de producció amb flexibilitat interna.

Ara planteja un segon expedient, que pretén iniciar el 27 de setembre i tancar-lo el juny del 2022. Amb la possibilitat d’escurçar-se si els problemes de subministrament remeten, tal com va passar amb el primer expedient. L’afectació no seria continuada ni estable, i s’adaptaran els dies de tancament o la reducció de torns en funció de l’activitat possible, i amb impacte diferent sobre els tres centres que manté Seat a Catalunya: Martorell, Zona Franca i Components.

Problemes des de l’inici de curs

Segons explica el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, des del juny s’han perdut un total de 157 torns per falta de peces. El que seria l’equivalent de 24 dies de tancament si s’hagués acumulat tot d’una tirada. Des que va arrencar el curs al setembre, els dilluns i els dimarts han sigut dies d’aturada, i l’afectació durant la resta de dies ha variat en funció de la línia de muntatge. L’empresa ha absorbit part d’aquests costos i els treballadors han anat acumulant hores pendents, a recuperar en un futur.

Notícies relacionades

No obstant, l’esforç intern ha arribat a un punt insostenible per a la companyia, segons ha traslladat a les centrals. I és per això que els ha plantejat un erto, per descarregar part d’aquests costos mitjançant les cotitzacions dels treballadors. En anteriors expedients la companyia ha completant la prestació del SEPE fins al 80% del sou brut dels treballadors mentre aquests estiguessin en erto.

La crisi de semiconductors afecta de manera transversal tots els fabricants de vehicles i el sector no espera que remeti fins ja entrat el 2022; els més optimistes, a principis, i els més pessimistes, per a finals de l’any. Aquesta crisi ve provocada per l’increment continuat de la demanda d’aquests microxips per part de la indústria telefònica i agreujada pels problemes logístics de productors a causa de la pandèmia.

Temes:

Seat Ocupació