Negociacions en curs
Calviño ajorna l’entrada en vigor de la pujada del salari mínim a l’octubre
El Govern es reuneix avui amb patronal i sindicats per tancar un nou increment per a la recta final de l’any

El Govern central té cita aquest dilluns a les 12 del migdia amb la patronal i els sindicats per mirar de consensuar un increment pactat del salari mínim interprofessional (SMI), actualment en 950 euros bruts (en 14 pagues). No obstant, ni la d’aquest dilluns pot ser la reunió decisiva ni la pujada que acabi aplicant el Govern entrarà en vigor de forma immediata. La vicepresidenta primera i responsable econòmica de l’Executiu, Nadia Calviño, ha avançat que l’aplicació d’aquesta pujada de l’SMI no seria efectiva fins a l’octubre i que el milió i mig de treballadors que actualment perceben el salari mínim no han d’esperar canvis en la nòmina d’aquest setembre.
«L’ideal és que prenguem aquesta decisió durant el setembre perquè aquest augment es pugui aplicar ja per a l’octubre, novembre i desembre d’aquest any», segons ha afirmat aquest dilluns Calviño en una entrevista a TVE. La titular d’Economia també ha sostingut que l’increment que puguin acabar consensuant o no des de l’Executiu amb els agents socials en cap cas serà retroactiu i que l’augment esperat serà «relativament limitat».
La primera proposta traslladada des del Govern a la CEOE, CCOO i la UGT va ser d’una forquilla de 12 a 19 euros, xifra que implicaria un increment d’entre l’1,2% i el 2%, considerablement per sota dels actuals nivells d’inflació. A l’agost l’IPC pujava a ritmes del 3,3%, especialment impulsat per l’escalada de preus de la llum. L’increment estaria en vigor durant els últims tres mesos de l’any, segons les intencions de Calviño, i podria pujar a un ritme similar al que estan evolucionant actualment els salaris pactats per conveni, que creixen a un ritme de l’1,5%, tot i que amb una gran escassetat de nous convenis firmats.
Urgència als agents socials
Notícies relacionadesCalviño ha aprofitat l’entrevista a TVE per apressar patronals i sindicats a arribar a un acord al més aviat possible sobre la pujada del salari mínim. «Vull instar els agents socials perquè mirin d’arribar a un acord perquè seria positiu també per a les persones que perceben aquest salari», ha afirmat.
Una pressa actual que contrasta amb la procrastinació amb què ha actuat el Govern en aquesta qüestió durant els últims mesos. Perquè és competència exclusiva de l’Executiu decidir si apuja i quant el salari mínim i fins al mes de setembre no ha tornat a citar els agents socials per consultar-los sobre la dimensió d’aquesta pujada. Precisament, Calviño ha sigut una de les cares visibles del Govern que menys partidària ha sigut d’apujar el salari mínim en moments d’«incertesa», davant la pressa més gran de la vicepresidenta segona i titular de Treball, Yolanda Díaz, que advocava per apujar des de gener aquest terra salarial.
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor
- El model territorial Hisenda prepara la seva alternativa de finançament singular per a Catalunya
- Canvi climàtic Màxima alerta: nous estudis avancen dràsticament la frenada del Corrent Atlàntic
- Debat de política general Junts pressiona el PSC i sotmetrà a votació al Parlament els pactes amb Sánchez
- Gens i ADN Gossos perillosos: un estudi demostra que l’agressivitat no ve determinada per la raça
- Diplomàcia La Xina i els Estats Units arriben a Madrid a un acord marc sobre la venda de TikTok
- Novetat Estopa estrenarà una cançó amb The Tyets al piromusical de la Mercè 2025