Segons Infojobs

1 de cada 2 empreses espia el perfil d’Instagram dels seus candidats abans de contractar-los

  • Malgrat que rebutjar una persona per la seva vida privada està prohibit per llei, una de cada cinc empreses reconeix descartar candidats per la seva activitat en xarxes socials, segons un informe d’Infojobs

Los españoles pasan tres horas y 51 minutos de media conectados al móvil.

Los españoles pasan tres horas y 51 minutos de media conectados al móvil. / Unsplash

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Compte amb el que publiques a les teves xarxes socials perquè podrien costar-te aquesta oferta de feina per la qual acabes de postular. Ja que una de cada dues companyies reconeix que espia el perfil d’Instagram dels seus candidats abans de contractar-los i una de cada cinc arriba a descarta contractats potencials per la seva activitat a les plataformes tecnològiques. Així es deriva de l’enquesta realitzada pel portal d’ofertes d’ocupació Infojobs i publicada aquest dimarts, que constata unes creixents males pràctiques de part de les empreses i que estan prohibides per llei.

Xarxes socials com Linkedin estan pensades específicament perquè els usuaris publicitin i projectin les seves aptituds i inquietuds professionals i aquesta continua sent la xarxa social més revisada pels reclutadors (84%). No obstant, el radar de part de les empreses comença a estendre’s a altres plataformes, més pensades per compartir fotos a la platja o barbacoes amb els amics, com Facebook (72%) o Instagram (49%).

El concepte té fins i tot un terme en anglès, ‘background check’, i consisteix en el fet que els reclutadors busquen informació addicional del candidat a través de les seves xarxes socials. I, partint de les dades i la imatge que adquireixen de les seves publicacions a Instagram, Facebook o Twitter, creuen que complementen el que el candidat els ha dit al currículum. Tot això és part de l’empremta digital d’una persona, és a dir, què hi ha a internet de mi.

Notícies relacionades

«La vida personal d’un treballador no hauria d’influir en cap moment en si és o no contractat, o si és o no acomiadat», afirma la secretària de política sindical d’UGT de Catalunya, Núria Gilgado. Sobre el paper, una empresa no pot argumentar que ha descartat una persona per la seva vida privada; el problema està en el fet de demostrar que realment el reclutador es va recolzar en aquestes qüestions per rebutjar aquest currículum. «L’exposició a xarxes socials pot augmentar l’efecte discriminatori de ser dona, de tenir unes característiques físiques concretes, de pertànyer a una ètnia concreta o tenir ja una edat determinada», afegeix.

Tornant a l’informe d’Infojobs, entre les empreses que reconeixen que han descartat algun candidat després de revisar les seves xarxes socials, el motiu més freqüent que aquestes addueixen és la «incoherència o mentides entre el que s’ha comentat a l’entrevista i el que es publica a les xarxes socials». Altres motius de menys pes que també apareix són les faltes de respecte a altres usuaris (36%), les faltes greus d’ortografia a les seves publicacions (34%) o parlar malament d’antics caps o companys de feina.