Espera igualar les vendes del 2019

El gelat dona per superada la crisi de la Covid

El gelat dona per superada la crisi de la Covid

ALEX DOMÍNGUEZ

4
Es llegeix en minuts

Un estiu com els d’abans de la Covid-19. Els gelaters afronten la campanya estival amb la previsió d’igualar els resultats de fa dos anys i deixar enrere els efectes de la pandèmia, que van fer que el 2020 les seves vendes caiguessin entre un 30 i un 35% de mitjana. El sector traspua optimisme després del final de l’estat d’alarma, el bon ritme de vacunació, la calor i unes setmanes en què la gent ha demostrat estar desitjosa de sortir al carrer, disfrutar i consumir. Recuperar el temps perdut.

Marco Miquel, president de l’Associació Nacional de Gelaters Artesans (Anhcea), explica que «les expectatives són que serà un estiu molt bo. Hi ha moltes poblacions de costa amb limitacions d’aforament i de restriccions de terrasses a la via publica, però malgrat tot, la campanya es presenta molt bé i esperem que sigui bastant semblant a la del 2019, que ja va ser bona. La impressió és molt bona», tot i que el sector sempre depèn del temps. Més calor, més vendes.

Miquel destaca que «a les poblacions d’interior ha anat molt bé les últimes setmanes, i són les que normalment marquen la tendència. S’està treballant molt bé i ara és quan arriba el moment de les zones de costa, i les perspectives són molt bones», avançant que per a aquesta setmana que ara comença esperen ja plena normalitat a les gelateries. Com si fos un estiu més... només que tenint en compte les distàncies de seguretat, aforaments, mascaretes. És a dir, una previsió de vendes similar a la del 2019, malgrat no haver tingut Setmana Santa, Falles, Fogueres i altres festes.

L’Associació de Gelaters Artesans té la seva seu a Xixona, on juntament amb Ibi es troba l’origen de la major part de negocis que pertanyen a aquest col·lectiu. Anhcea compta amb més de 400 socis amb més de 1.200 gelateries repartides per bona part del territori nacional. En total a Espanya hi ha més de 5.100 gelateries artesanes que generen 25.600 llocs de treball. Només al País Valencià hi ha 2.500 negocis que donen treball a 8.900 persones. Han de competir amb els gelats industrials i amb la falta d’un etiquetatge clar que diferenciï els dos sectors, una cosa que han anat denunciant des de fa anys. I en l’últim any i mig a més ha hagut de lidiar amb la crisi de la Covid.

Repartiment a domicili

Repartiment a domiciliQuant a la distribució a domicili de gelats que alguns negocis van posar en marxa durant el primer confinament i que s’ha mantingut després, Miquel apunta que «el repartiment a domicili ha vingut per quedar-se, però no dona grans resultats. És un servei que es va començar a experimentar a l’anterior campanya amb les primeres restriccions per la Covid, però la veritat és que la gent prefereix sortir al carrer, passejar i comprar el gelat per allà». El 2020 el consum a casa de gelats es va disparar, cosa que va beneficiar la indústria i, en menor mesura, les gelateries que van optar per repartir.

Ara, després de més d’un any de pandèmia, el sector confia que les ganes de disfrutar de l’estiu i la calor permetin remuntar les vendes i situar-se entorn dels 280 milions de facturació del 2019. L’any passat, la campanya es va salvar en part gràcies a la demanda nacional i una meteorologia benigna, amb una caiguda de fins a 35% de mitjana, que va ser més gran a la costa, mentre que a l’interior, com que la gent es va quedar als pobles per la pandèmia, es va compensar i la caiguda va ser menor. I tot malgrat que el confinament va arribar a mitjans de març, just quan començava la campanya del gelat, tot i que els mesos clau són de juny a setembre.

Aquest estiu sembla que tot es capgira, ja que quan arriben els mesos més importants per al gelat, ja no hi ha estat d’alarma ni mascaretes pel carrer, es comença a recuperar el turisme i el juliol i l’agost apunten com a gran esperança per al sector... sempre que la meteorologia o un repunti de casos que obligui a noves restriccions no espatlli la campanya estival.

Els sabors clàssics, més reis que mai aquest any

Si any rere any els sabors clàssics segueixen copant les vendes dels gelaters artesans, aquest any seran més reis que mai. Des de l’Associació Nacional de Gelaters el president Marco Miquel explica respecte a novetats i innovacions de sabors que la pandèmia ha fet que molts artesans hagin aparcat per aquest any noves creacions i s’hagin centrat en els productes ja testats. S’ha d’anar a cop segur després d’un 2020 en què les vendes van caure un terç per la Covid-19.

Els clàssics sabors de xocolata, vainilla, torró, maduixa i merengada aglutinen cada any el 85% de les demandes, i és possible que aquest any se superi aquesta xifra.

Notícies relacionades

De qualsevol manera, amb motiu de la Jornada Europea del Gelat Artesà que va fixar per al 24 de març passat, el Parlament Europeu, la Confederació d’Associacions de Gelaters Artesans de la Comunitat Europea, que també està presidida per Marco Miquel i la seu operativa del qual s’ha traslladat a Xixona, ha triat com a sabor per a aquest any la «gelat de crema amb salsa de taronja i envetat amb stracciatella de xocolata».

De la mateixa manera s’ha de destacar que en els últims anys s’ha viscut una autèntica bogeria per la xocolata, ja que les gelateries han d’elegir entre més de 40 varietats de cacau pel «boom» que s’ha desencadenat entorn d’aquest producte: orgànics, rosa, amb fruita seca, espècies o diferents orígens i textures. Una passió que els gelaters artesans esperen explotar aquest estiu amb tot el seu amor i saviesa.