Model ‘bootcamp’

La Generalitat promou cursos d’inspiració militar a 4.600 euros per instruir informàtics

  • Polítiques Digitals coparticipa d’un estudi que promou exportar dels EUA el model ‘bootcamp’ per formar programadors i enginyers

  • A Espanya hi ha 35 centres que ofereixen aquests programes exprés i que el 2020 van formar 6.240 alumnes; aquest any aspiren a duplicar aquesta xifra

El pluriempleo no sólo es algo positivo económicamente para el trabajador, si no que da la posibilidad de crecer laboralmente y ampliar conocimientos

El pluriempleo no sólo es algo positivo económicamente para el trabajador, si no que da la posibilidad de crecer laboralmente y ampliar conocimientos / Alex Kotliarskyl.

Es llegeix en minuts

La Generalitat promou la implantació del model nord-americà de ‘bootcamp’ a Catalunya per, mitjançant la inversió privada, alimentar de ‘reclutes’ altament qualificats les empreses del sector tecnològic. Aquest model consisteix en uns cursos exprés i d’inspiració militar que estan dissenyats per a informàtics, programadors i enginyers de dades. El preu mitjà ronda els 4.600 euros, és impartit en acadèmies privades i busca millorar, en un curt període de temps, les habilitats dels alumnes en unes competències concretes.

Aquest és el retrat robot d’un ‘bootcamp’ que dibuixa l’informe presentat aquest dilluns pel Departament de Polítiques Digitals i el Mobile World Capital. A Espanya hi ha 35 centres que actualment ja ofereixen aquests cursos, el 40% es concentren a Barcelona i el 2020 van formar un total de 6.240 alumnes. El sector està en alça i preveu formar gairebé el doble d’alumnes aquest any. Durant el pandèmic 2020 les seves acadèmies van facturar 26 milions d’euros i aquest any aspiren a arribar als 45 milions, segons recopila l’estudi. 

El model ‘bootcamp’ arriba des dels Estats Units, on a principis dels 2000 va començar a formar els peons qualificats de la indústria tecnològica que posteriorment nodreixen les files dels ‘googles’, ‘apples’ i ‘facebooks’. El seu origen prové de l’argot dels marines nord-americans, que es referien als campaments de formació dels nous reclutes (els ‘boots’) com ‘bootcamps’. El 2019, 34.000 alumnes es van formar en ‘bootcamps’ als Estats Units i les acadèmies van facturar 460 milions de dòlars amb ells. Només a San Francisco hi ha els mateixos ‘bootcamps’ que a tot Espanya.

¿Qui contracta aquests perfils?

Notícies relacionades

La Generalitat considera que aquest és un dels models que cal incentivar per assortir les empreses catalanes i capdavanteres en tecnologia dels ‘reclutes’ que necessiten. ¿Qui contracta aquests perfils? Des de desenvolupadors de ‘software’ o aplicacions, com Glovo, Wallapop o N26, fins a consultores, com Deloitte, Everis o Accentura; així com firmes ‘tradicionals’ que es troben en fase de digitalització, com Telefónica, Seat o Zara. «La bretxa de talent digital i, per tant, la falta de professionals al sector tecnològic ha impulsat el creixement dels ‘bootcamp’ durant l’última dècada», segons diu l’informe.  

Aquests cursos «no competeixen, sinó que complementen els formats de formació tecnològica existents com les enginyeries, els màsters universitaris i la formació professional en TIC, tots, de més durada i amplitud de continguts», segons recull l’informe presentat aquest dilluns. La seva durada va dels tres als 12 mesos i està pensada per a treballadors joves, que ja han sortit de la universitat però que encara no tenen consolidada la carrera professional. La meitat dels formats fins ara té entre 25 i 35 anys, segons constata l’estudi.