Canvis en la distribució

Mercadona i l’hegemonia comercial

La cadena valenciana assumeix una quarta part de la despesa en alimentació i begudes a Espanya, a molta distància dels seus competidors

Mercadona i l’hegemonia comercial
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Mercadona segueix com a líder destacat del sector de la distribució a Espanya però mira de reüll les estratègies del ‘discount’ alemany (Lidl i Aldi), que consolida la seva posició rellevant en el mercat com a experts en preus baixos. La cadena presidida per Juan Roig va mantenir el 2020 una quota de mercat del 24,5% en volum i fins i tot del 27% en valor, segons dades de Kantar. Per al director de Retail de la Kantar, Florencio García, Mercadona és actualment la firma europea que ha aconseguit la fidelitat més gran per part dels consumidors, i això que durant el 2020 de pandèmia la seva quota de mercat va baixar una mica. En canvi, la firma alemanya Lidl va passar a ocupar la tercer posició del rànquing de la distribució alimentària, per darrere de Carrefour.

El sector de la distribució a Espanya està molt atomitzat però alhora dibuixa líders clars. El líder del sector és Mercadona, amb una quota de mercat segons Kantar del 24,5%, seguida a distància per Carrefour, amb el 8,4%; Lidl, el 6,1%; Dia, el 5,8%; Eroski, el 4,8%; Alcampo, el 3,4%; i Consum, el 2,8%. Per primera vegada Lidl arriba al tercer lloc. Però en totes les autonomies als tres primers llocs figura algun líder regional. Al vuitè posat hi ha El Corte Inglés.

Segons dades de Kantar, el comerç de proximitat que engloben les cadenes regionals i els especialistes suposen el 38,1% de la quota de mercat en valor. El comerç tradicional atrau una quarta part de les vendes. El ‘discount’ va capejar aquest auge de la distribució regional mitjançant l’obertura de botigues. L’any passat la cadena alemanya va inaugurar 43 noves botigues amb una inversió de més de 240 milions d’euros. La majoria d’aquestes noves botigues se situen en nuclis urbans. Aldi també va apostar per les obertures, ja disposa de 330 botigues, i preveu obrir-ne 40 més aquest 2021, la majoria urbanes, és a dir, de proximitat.

S’auguren «moviments per posicionar en preu algunes cadenes davant la competència», segons Kantar. L’anunci d’arribada al mercat espanyol de l’ensenya russa discount Mere és un element més per pensar que algunes marques volen retallar preus per evitar nous competidors, tot i que per al responsable de Retail de Kantar serà difícil la seva entrada al mercat espanyol «tret que compri una cadena». Els processos de concentració poden ser la notícia d’aquest 2021.

Notícies relacionades

L’anàlisi de Kantar, cautelós amb les seves dades regionals, revela no obstant el bon paper de la cadena Bon Preu l’any passat a Catalunya. Segons l’opinió de García, «Bon Preu ha recollit l’halo històric que va tenir durant molts anys Caprabo com a cadena més identitària de Catalunya i això li està servint per créixer en nivells de fidelització, també en la venda ‘online’». En el mercat català s’ha assentat Mercadona, però destaca també la irrupció d’Amazon al mercat. Kantar també destaca que Consum creix clarament, de la mà d’una efectiva targeta de fidelització que ha conquistat els clients. «La clau és que Consum no fa promocions sense sentit, treballa les promocions de manera acurada adaptant-les a la compra habitual del client», explica García. Aquesta mena de targetes també estan guanyant protagonisme a Lidl i Carrefour, i la de DIA és la que té més clients registrats. També ressalta a Catalunya el creixement de Condis i Ametller Origen. A Galícia despunten també Tabisa i Vegalsa. Les firmes regionals han guanyat pes.

Mercadona ha retallat la seva quota de mercat en la venda de productes frescos l’1,2% i els analistes aconsellen que potenciï aquest segment de mercat. En el cas de Lidl, Kantar destaca que ha arribat al 22,4% de quota de mercat en productes per a vegetarians i que Aldi ha aconseguit l’11,7% de quota en productes ‘eco’. «Els ‘retailers’ han de reinventar els seus lineals per captar altres oportunitats, especialment respecte a experiències de compra adaptades a un consumidor que passa més temps a casa», aconsella García. Així, insta Mercadona a promoure productes per cuinar a casa, a Carrefour que potenciï la venda d’snacks; a Lidl, millorar l’oferta de productes per a l’esmorzar i al grup Eroski, potenciar la venda de productes de pica-pica per al cap de setmana.