Els locals d’oci a BCN utilitzen llums led

Le Constellation, escenario de la tragedia en la estación de esquí de Crans-Montana, donde varias decenas de personas murieron a causa de un incendio durante la celebración de Año Nuevo.

Le Constellation, escenario de la tragedia en la estación de esquí de Crans-Montana, donde varias decenas de personas murieron a causa de un incendio durante la celebración de Año Nuevo. / Tripadvisor

1
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Fins fa poc temps era habitual en locals d’oci de Barcelona veure desfilar cambrers amb bengales que espurnejaven fins a arribar a la taula del client, com les presumptament utilitzades al bar Le Constellation de Suïssa, on es va produir la tragèdia mortal. Però el greu incendi del 2023 en dues discoteques de Múrcia per l’ús d’una màquina de focs freds en una festa, amb 13 morts, va portar Catalunya a prohibir-les, de manera que els establiments opten ara per les anomenades bengales de leds, molt menys lluïdes, diuen fonts del sector, però segures.

L’Ajuntament de Barcelona exigeix a més que qualsevol activitat amb risc d’incendi (com l’ús de foc o pirotècnia) estigui expressament detallada en el projecte d’activitat i compti amb unes mesures de protecció específiques.

Notícies relacionades

Context internacional

No obstant, no hi ha una regulació internacional ni estatal sobre aquest tema, sinó normatives transversals que no solen precisar materials o activitats susceptibles de risc, explica Nacho López, expert internacional i CEO de Preventia, una consultora de prevenció d’incendis. López, junt amb l’Appleton Private University i l’Associació Professional de Tècnics de Bombers d’Espanya (APTB), treballa precisament en l’elaboració de la primera Guia Internacional de Prevenció d’Incendis en locals d’oci nocturn. "És fonamental que arreu del món s’apliquin els mateixos criteris, perquè el risc és el mateix", explica a aquest diari, lamentant que falta "molta mentalitat de prevenció", i sobre evacuació en cas d’incendis.