Comerç exterior

Primer mes del Brexit: les compres al Regne Unit es desplomen un 65% i les vendes cauen un 23%

El dèficit comercial espanyol es redueix fins als 1.769 milions d’euros, en mínims des de fa 23 anys

Es llegeix en minuts

El Regne Unit és i serà el més afectat pel seu divorci amb la Unió Europea. I així ho reflecteixen les dades del primer mes després que es produís aquest divorci. Les compres d’Espanya al Regne Unit s’han desplomat un 65% respecte al mateix període de l’any anterior, mentre que les vendes han caigut un 23%, segons reflecteix l’últim Informe Mensual de Comerç Exterior, publicat aquest dimecres pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.

Després de quatre anys d’incertesa, el 31 de desembre del 2020 es va consumar el Brexit després d’un acord in extremis molt ambiciós en l’àmbit comercial (amb la inclusió de productes agrícoles i pesquers) que es va posar a caminar en un context de total incertesa davant el desconcert de les empreses, sobretot les més petites, sobre les noves regles a seguir.

L’efecte d’aquest ‘caos’ ha quedat palès el primer mes de l’any amb una evident contracció dels intercanvis comercials amb el país de Boris Johnson. «És només un mes i no són xifres representatives, però demostren que el Brexit comporta forts costos d’ajust», ha reflexionat l’expert del Reial Institut El Cano, Enrique Feas, en el seu compte de Twitter. L’efecte més gran de la caiguda de les importacions es deu al fet que Espanya té un ‘problema’ amb només un país (Regne Unit), mentre que el Regne Unit té un problema amb 27 països i, per això, les dificultats que es troba per vendre a la resta són més grans.

Les compres d’automòbils (71,6 milions d’euros) i béns d’equipament (85,6 milions) s’han vist reduïdes a la meitat el primer mes; tot i que el que més ha caigut han sigut els productes energètics (92%) i les manufactures de consum (86%) i el segment d’alimentació, begudes i tabac (78%), però suposen cadascun un valor per sota dels 20 milions d’euros. Quant a les vendes, productes energètics i altres mercaderies es desplomen més d’un 80% –amb un valor de 14,7 milions i 7,2 milions, respectivament— mentre alimentació, begudes i tabac cau un 11% (315,8 milions d’euros) i béns d’equipament un 16,9% (229,2 milions d’euros). L’únic segment positiu en la relació entre Espanya i el Regne Unit van ser les exportacions d’automòbils, que creixen un 6% fins als 355,9 milions d’euros.

Notícies relacionades

L’efecte Brexit, directe i indirecte, ha suposat un mal començament d’any per als intercanvis comercials espanyols. A més, de les menors vendes al Regne Unit, la caiguda de les exportacions d’automòbil a França i Portugal va reduir un 11,4% les vendes a l’exterior d’Espanya al gener fins als 20.498 milions d’euros. En el costat contrari, les importacions es van desplomar un 16,4% fins als 22.267 milions d’euros impulsades pel Regne Unit, així com l’aportació negativa dels Estats Units, i França, per l’automòbil.

Com a conseqüència, d’aquest descens més elevat de les importacions, el dèficit comercial es va reduir pràcticament a la meitat el primer mes del 2021, el mínim dels últims 23 anys (1.769 milions d’euros). «Després d’una recuperació progressiva durant la segona meitat del 2020, a l’inici d’aquest any hi ha hagut una recaiguda del comerç global que ha frenat la tendència positiva dels últims mesos», ha valorat la secretària d’Estat de Comerç, Xiana Méndez, en un comunicat. El dèficit acumulat en els últims 12 mesos se situa en mínims des de l’arrencada de 1988: 11.684 milions d’euros, xifra equivalent a l’1% PIB, segons Bankia Estudios.