Beatriz Jacoste, directora de KmZero Food Innovation Hub
La diplomàtica que dissenya l’alimentació del futur
La nova directiva de KmZero ha recorregut 30 països per estudiar nous reptes, oportunitats i conèixer els veritables revolucionaris del sector ‘foodtech’

La jove acabada de graduar en estudis diplomàtics, Beatriz Jacoste Lozano (Madrid, 1992) treballava a Berlín fa una mica més d’un lustre a l’Institute for Cultural Diplomacy quan va descobrir la seva veritable passió: el futur de l’alimentació. Llavors participava en una experiència de voluntariat a barris perifèrics de la capital germànica on transmetia a nens immigrants, sobretot procedents de famílies de Turquia, nocions bàsiques de gastronomia a través d’un autobús-cuina itinerant. Aquests ensenyaments ajudaven al procés d’acolliment d’aquesta població estrangera assentada a Alemanya. «Els ensenyaments en alimentació eren un element d’integració», explica l’acabada de nomenar directora de KmZero Food Innovation Hub. Aquesta singular empresa, amb quarter general a Aldaia, va ser posada en marxa fa tres anys per Grupo Martínez, el ‘carnisser de Mercadona’, a través d’Embutidos Martínez, també propietari de companyies agroalimentàries com Platos Tradicionales, Cinco Tenedores i La Pila Food. El màxim executiu de KmZero és Raúl Martínez, que compta amb una desena de treballadors, «entre els quals un 70% som dones», destaca Beatriz Jacoste.
Des de KmZero promouen sinergies entre empreses i empreses emergents per «dissenyar» el futur del sector. Fa anys que ella viatja al voltant del món –diu que ha recorregut uns trenta països i els idiomes no són una barrera (parla anglès, alemany i italià)– per conèixer investigadors de l’àmbit universitari, de la indústria alimentària i també dels fogons. «El sistema alimentari actual s’està transformant a marxes forçades i cal detectar reptes i oportunitats», afirma la directiva en aquests temps de pandèmia, d’escassos viatges i de moltes trobades telemàtiques. Graduada en Relacions Internacionals per la Universitat Europea de Madrid i Màster a Food Innovation per la Universitat de Mòdena (Itàlia), Beatriz Jacoste dirigeix ara aquest ‘think tank’ o laboratori d’idees «que pretén convertir-se en referència internacional del sector de les ‘foodtech’», puntualitza. La innovació està al seu ADN. S’entusiasma al parlar d’iniciatives dedicades a generar productes i solucions que donin resposta als principals desafiaments mundials com el desaprofitament alimentari, la reducció del plàstic o la recerca de proteïnes alternatives amb menor impacte ambiental.
Des d’Itàlia, on va treballar al Future Food Institute entre el 2015 i el 2018, va viatjar a grans ciutats d’Europa, Àsia i Amèrica. «Vam recórrer, amb experts de diverses nacionalitats, ciutats avançades en alimentació com Amsterdam, Toronto, Singapur, Nova York, San Francisco... fins i tot València», apunta Beatriz Jacoste al remarcar l’auge de l’economia agroalimentària valenciana, dels seus productors, indústries transformadores, firmes de distribució comercial, així com del seu àmbit investigador a través d’organismes com l’institut tecnològic Ainia.
¿Menjarem millor?
Menjarem i beurem diferent en el futur. ¿Però millor? «No hi haurà tanta diferència», explica Beatriz Jacoste. Segons la seva opinió, «la base del menjar del futur està en el gust. Hem d’avançar cap a una alimentació saludable i sostenible. La nutrició serà més personalitzada, però per a fer-ho hem d’entendre individualment quines necessitats tenim. Sobretot, el sector ha de treballar per aconseguir un objectiu essencial: que els aliments siguin accessibles per a tothom», apunta l’experta. Diu que cadascú pot menjar el que vulgui, «però que sigui més sostenible, saludable i accessible».
Malgrat moure’s tant, Beatriz Jacoste també ha sigut professora de ball. És el seu ‘hobby’. Pensa que ara és temps d’assentar coneixements i desenvolupar iniciatives empresarials des del bressol de KmZero Food Innovation Hub. Per això segueix molt de prop les empreses emergents impulsades des d’aquesta plataforma. És el cas de Trillions, firma valenciana que va néixer com Insectfit i elabora suplements nutricionals com barretes proteiques elaborades amb farines d’insectes. En l’àmbit alimentari també destaquen Koroko (ous de gustos) i Bio Flytech (granja d’insectes per a alimentació animal). I, entre les tecnològiques, Lumensia (teledetecció de patògens i al·lergògens) i Trazable (plataforma que identifica la trajectòria d’un aliment des del seu origen fins al consumidor).
La directora de la plataforma d’innovació se sent orgullosa que KmZero hagi recolzat més de cinquanta empreses a sortir al mercat. «Encara existeixen molts reptes per aconseguir», conclou
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Almenys 7 persones viuen entre ruïnes a les Cases Barates
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Tres ferits en caure part de l'estructura de l'escenari d'un festival de jotes
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada
- Trobada a Barcelona Sánchez i Illa es reuneixen en plena polèmica per l'opa al Sabadell i l'apagada
- Projecte científic Hypatia II: es busquen tripulants per a una nova ‘expedició’ a Mart el 2025
- Ampliació de crèdit El Govern pacta amb els Comuns invertir 850 milions anuals en habitatge i una oficina antidesnonaments
- Previsió del Meteocat Catalunya activa avisos grocs i taronges davant les fortes pluges previstes per a aquesta setmana
- Apagada de llum Sánchez promet un «reforç» del sistema elèctric i defensa les renovables com a «interès general» davant «agendes particulars»