AUTOMOCIÓ

El mercat automobilístic espanyol s’enfonsa un 38,4% al febrer

  • El febrer tanca amb un total de 58.279 unitats matriculades, cosa que suposa una caiguda del 38,4% respecte al mateix mes del 2020

  • Per primera vegada des que hi ha dades, el volum de vendes del canal de particulars cau per sota del d’empreses durant els dos primers mesos de l’any

Concessionari d’automòbils a Barcelona.

Concessionari d’automòbils a Barcelona. / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts

El mercat automobilístic espanyol no aixeca el cap. Després del pitjor gener històric amb una caiguda de les vendes del 51,5%, el febrer es manté en aquesta negra tendència amb una caiguda del 38,4% fins a, segons les dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), les 58.279 unitats. En els dos primers mesos de l’any es van vendre 100.242 unitats, un 44,6% menys que en el mateix període de l’any anterior.

Van tornar a caure tots els canals de venda, especialment el de les empreses llogateres un 57,7% fins a les 9.014 unitats i el de particulars un 43,8% fins a les 23.154 unitats. Per primera vegada des que hi ha registres, el canal de particulars va aconseguir menys matriculacions que el d’empreses, que va sumar 26.111 unitats, un 18,7% menys, el mes passat. En l’acumulat de l’exercici, el canal de particulars porta 42.187 matriculacions (-48,4%) i el d’empreses 44.506 unitats (-31,4%). Anfac torna a apuntar a la Covid-19, la crisi econòmica, la pujada de l’impost de matriculació i el final del pla renove com a causes principals de la davallada. «Aquestes dades de venda confirmen que s’agreuja la tempesta perfecta sobre les matriculacions de vehicles. L’únic segment de venda que creix al febrer són els vehicles de més de 20 anys. D’aquesta manera, s’impedeix la recuperació del mercat i la necessària renovació del parc», diu Noemi Navas, directora de comunicació d’Anfac, que reclama «mesures urgents de dinamització del mercat».

Les emissions mitjanes de diòxid de carboni dels cotxes nous al febrer van arribar als 128,8 grams per quilòmetre, una xifra superior a la del mateix mes de l’any passat pel canvi en la rigorosa normativa WLTP. Si es convertissin les dades a la normativa NEDC, l’antiga, la xifra seria un 4,5% més baixa.

Vehicles comercials i industrials

No canvia la tendència tampoc en el mercat de vehicles comercials, que van tancar el segon mes de l’any cedint un 17,6% respecte a febrer del 2020 amb 12.960 unitats matriculades, xifra que serveix per acumular 22.505 vendes, un 23,9% menys.

Per contra, el mercat d’industrials, autobusos, autocars i microbusos va aconseguir créixer el mes passat gràcies a les 2.002 unitats entregades, un 3,1% més respecte al 2020. No obstant, la mala xifra de gener no permet encarar l’any en verd, amb 3.998 unitats acumulades, un 9,5% menys. El segment es va veure impulsat el mes passat per les 86 matriculacions de vehicles industrials lleugers, un 36,5% més, i les 1.578 unitats venudes d’industrials pesats, un 9,7% més.

Més gasolina i vehicles alternatius

Notícies relacionades

Al febrer, la quota de mercat dels vehicles dièsel va caure un 2,3% respecte al gener fins arribar al 23,1% de les vendes. Aquest 2,3% es va distribuir entre la quota de la gasolina, que va pujar un 1,5% fins al 47,8%, i els vehicles alternatius, que marquen nous màxims amb una quota total del 29%.

El mes passat, Peugeot va ser la marca més demandada a Espanya amb 6.172 unitats, xifra que li permet situar-se com la marca més venuda de l’any (9.804). Per darrere, completen el podi mensual Seat, amb 4.923 unitats, i Toyota, amb 4.533 unitats. En l’acumulat de l’any, la firma de Martorell i la japonesa també tanquen el top 10 amb 9.447 i 8.064 unitats, respectivament. Per models, el Peugeot 2008 va ser el més venut al febrer, amb 1.798 unitats, per davant del Renault Clio (1.519) i del Seat León (1.390). Al tancament dels dos primers mesos de 2021, el León es manté com el cotxe més comprat a Espanya (2.868) per davant del Peugeot 2008 (2.828) i el Dacia Sandero (2.505).

Temes:

Cotxes